Hej Marianne,
At det er en muret skorsten med en brændeovn tilsluttet også betyder
ikke at der ikke kan monteres en trækstabilisator

...specielt ikke hvis fyret er tilsluttet nederst.
Tal med din skorstensfejer om det er ok.
At din smed har fortalt dig at det er nok at udfylde autoberegningen, siger desværre mere om hans forstand på forbrændingsteknik og NBE brændere end godt er for hans forretning

Han burde have fortalt dig at fyret behøver et stabilt skorstenstræk på mindst 5 Pa og at der bør monteres en trækstabilisator, det står trods alt allerede på side 2 i manualen, samme sted som der står at kedlen skal shuntes til min. 45
o, hvilket han selvfølgelig har fortalt dig

Ind imellem kan det faktisk være en fordel at læse monteringsanvisningen, selv for en smed

Det er ikke omsonst at justere forbrændingen korrekt uden at have en trækstabilisator monteret, men man skal gøre det når trækforholdene er som de vil være det meste af tiden, og så finde sig i at forbrændingen ikke altid vil være optimal.
Derudover kan man jo investere i en ilt-styring som kan fintune forbrændingen til de aktuelle forhold, vel at bemærke når man har trimmet ilt-styringen rigtigt

Ilt-styring laver dog ikke om på det forhold at for stort og ustabilt træk øger røggastabet og der dermed omkostningen for opvarmningen.
Så mit råd vil helt klart være:
- Tal med skorstensfejeren om det er OK at montere en trækstabilisator til fyret
- Hvis det er OK, så monter den
- Juster så forbrændingen korrekt
Hilsen
Michael
Hej Michael
Mange tak for dit svar også
som jeg desvæ
rre først læser nu
.
Jeg har været inde og læse manualen på din hjemmeside for at se hvad jeg så egentlig også skulle justere for at justere forbrændingen. Vi har aldrig justeret på det før. Smeden sagde sådan set at hvis man brugte autoberegning så skulle man ikke indstille på de faktorer. Alternativt kunne man justere det hele manuelt og det ville han ikke råde os til. Nå, men nu vil jeg da gerne prøve det.
Der er bare lige en ting. Vi opfylder ikke den første forudsætning, idet vi ikke har trækstabilisator på skorstenen
. Det er en muret skorsten og der er også en brændeovn koblet på, så det skulle ikke kunne lade sig gøre at få en trækstabilisator sat på. Er det så omsonst at forsøge at justere? Skorstenstrækket står på 2.
Mvh Marianne