Jeg synes også det ville være fair, hvis det fremgik af Stokerkontrols hjemmeside. Men det gør det ikke.
I deres FAQ svarer de på, hvornår man skal købe et nyt opdateringsabonnement. "Det skal du et år efter at du har købt programmet, hvis du fortsat ønsker at få nye opdateringer". Men der burde jo så være en tilføjelse: "og hvis du fortsat ønsker at kunne downloade de versioner du allerede en gang har betalt for"
Af hjemmesiden fremgår ligeledes, at man køber "1 års opdateringer", hvilket jo ikke er det samme som retten til at downloade i et år. Hvis det fremgik af hjemmesiden, at det var retten til at downloade nye versioner i et år som man købte - så ville det være fair.
Hvis jeg har købt 1 års opdateringer så er det disse opdateringer, jeg har købt og ikke en download-ret, der varer et år.
Det ville jo i øvrigt være nemt på hjemmesiden at lukke for download af de opdateringer, der kommer efter et abonnements udløb, men beholde adgangen til dem, man har købt.
Ved en ret til brug af en database (fx Illustreret Videnskab) er det selve denne adgang, der er værdien, mens det jo med Stokerkontrol ikke er selve adgangen til download, men derimod softwareversionerne, der er værdien.
En helt almindelig abonnementsform er, at en licens kan aktivere software med opdateringer indtil en bestemt dato eller indtil et bestemt versionsnummer - det tror man også at købe, når man læser på Stokerkontrols hjemmeside. I virkeligheden køber man en download-ret, der varer et år - som om softwaren var et avisabonnement.
Altså: Værdien af Stokerkontrol er softwareversionerne og det er udviklingen af dem, som koster Stokerkontrol ressourcer - ikke at stille et download-interface til rådighed. Alligevel er det retten til brug af download-interfacet man køber.
Nå - fred med det hele - jeg havde det bare lidt som hvis jeg i en butik så et skilt, hvorpå der stod "Is 20 kr." og så afleverede en 20'er - og fik udleveret skiltet!..
Jeg syntes enelig det er er fair måde det administreres på som nu.
Du har adgang det år du har betalt for og har uligheden for at downloade alt det du vil. Hvis du vælger ikke at downloade og gemme er det en beslutning du tager - det kan du ikke klandre firmaet for.
Du skriver at hvis din harddisk går i stykker mister du dit program - Deri er jeg ikke enig. Du har SELV ansvaret for at tage sikkerheds kopi af de data på din computer du vil bevare i forbindelse med et evt nedbrud. Dette gælder købte programmer såvel som fx dine ferie billeder. Hvis du vælger ikke at tage sikkerheds kopi er det dit eget ansvar ikke fabrikanten. Hvis vi sammenligner med fysiske medier ville du heller ikke forvente at fabrikanten uden beregning sendte dig en ny CD-ROM hvis du havde smidt den oprindelige CR-ROM i skraldespanden.
Den måde Stokersoft administrerer på er på line med fx den måde fx illustreret Videnskab administrerer på.
Hvis du har abonnement på Illustreret Videnskab kan du logge på deres database og se nuværende og tidligere artikler som det passer dig. Du kan gemme og printe artikler under dit abonnement. Hvis du opsiger dit abonnement lukkes denne adgang for dig og hvis du ikke har printet/kopieret dine artikler er det for sent - du har mistet din adgang.
Hvis du vil have en ny udgave af stokerkontrol må du ligesom alle andre købe produktet af fabrikanten. Hvis du ikke forventer at fortsætte dit abonnement må du sikre dig at du på en af de sidste dage af dit abbonnement downloader den seneste udgave og sikkerheds kopiere denne til et sikkert sted.