Forfatter Emne: StokerKontrol på Raspberry Pi  (Læst 35154 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
StokerKontrol på Raspberry Pi
« Dato: Sep 12, 2012, 19:55 »
Hej,

Med stor hjælp fra Peter Farsinsen der har stillet sin enhed til rådighed og hjulpet med test, har vi fået StokerKontrol til at køre på Raspberry Pi.

Du kan læse hvordan du også får det til at virke her:
http://stokersoft.com/blog/stokerkontrol/stokerkontrol-pa-raspberry-pi/

Guiden burde virke på de fleste armv6 enheder vil jeg tro, men den er skrevet til raspberry pi.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Hanschr

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: StokerKontrol på Raspberry Pi
« Svar #1 Dato: Sep 29, 2012, 16:57 »
Hej

Nu ser jeg at der er lavet en vejledning til Raspberry Pi
Det vil jeg også prøve at få til at køre, men jeg mangler en beskrivelse af hvordan man forbinder den med Scotte
Er det med en usb til rs32 , eller er det ved at forbinde nogle af udvidelsesportene på Raspberry'en

Hilsen Hans

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: StokerKontrol på Raspberry Pi
« Svar #2 Dato: Sep 30, 2012, 18:16 »
Hej

Nu ser jeg at der er lavet en vejledning til Raspberry Pi
Det vil jeg også prøve at få til at køre, men jeg mangler en beskrivelse af hvordan man forbinder den med Scotte
Er det med en usb til rs32 , eller er det ved at forbinde nogle af udvidelsesportene på Raspberry'en

Hilsen Hans

Hej Hans

Du kan gøre det med en USB-seriel adapter ihvertfald, de fleste burde være plug and play. Om der er en seriel port direkte på den, det må jeg være dig svar skyldig. Hvis der er hedder den /dev/ttyS0

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline JOH

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 67
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: StokerKontrol på Raspberry Pi
« Svar #3 Dato: Okt 24, 2012, 20:32 »
Hej

Har kæmpet lidt med at få stokerkontrol til at kører på min RaspberryPi, men ender altid med denne fejl :-\

./run: line 10: /home/pi/sk//jdk1.6.1_07/jre/bin/java: cannot execute binary file



Er der andre som har prøvet denne fejl eller har et godt råd?

På forhånd tak
Mvh. Jesper
Woody 10 kW , Blackstar S kedel, Styring v7
http://www.stokercloud.dk/dev/4320.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: StokerKontrol på Raspberry Pi
« Svar #4 Dato: Okt 25, 2012, 11:09 »
Hej

Har kæmpet lidt med at få stokerkontrol til at kører på min RaspberryPi, men ender altid med denne fejl :-\

./run: line 10: /home/pi/sk//jdk1.6.1_07/jre/bin/java: cannot execute binary file



Er der andre som har prøvet denne fejl eller har et godt råd?

På forhånd tak
Mvh. Jesper

Hej Jesper

Nu har jeg ikke lige en raspberry ved hånden men prøv at rette denne streng i run filen

fra:
/home/pi/sk//jdk1.6.1_07/jre/bin/java

til:
java

Der skal refereres til den openjava du har installeret (regner med at du har fulgt guiden som er linket til i en af de tidligere indlæg), så hvis det ikke virker skal du selv sætte stien på.

Så ser det (nok) sådan her ud:

fra:
/home/pi/sk//jdk1.6.1_07/jre/bin/java

til:
/usr/lib/jvm/java-6-openjdk-armhf/jre/bin/java

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline JOH

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 67
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: StokerKontrol på Raspberry Pi
« Svar #5 Dato: Okt 25, 2012, 16:05 »
Hej Jens

Tak for svar, det virker...
Jeg rettet run-filen til "java" (se vedhæftet VDU1) og så startet StokerKontrol op  :)

Næste skridt var så at flytte projektet til fyrrummet, og tilslutte Raspberry’en  til fyret.
Jeg bruger en USB til seriel adapter, som under opstart viser sig som: ttyUSB0. For en god ordens skyld skal jeg lige nævne at jeg hidtil har anvendt StokerKontrol på Win7 til mit fyr (kablet er OK).
Når jeg så starter StokerKontrol fra Raspberry’en, og svare OK til "søg efter port og chipstype" stopper programmet i denne søgning. Jeg lod den stå i 45 min og lede efter porten: ttyUSB0  (se vedhæftet VDU2)

Er problemet at den ikke kan finde "jpsLuxArm" ? eller..
Jeg vil blive glad for lidt hjælp, her hvor jeg næsten er i mål med mit projekt.

Mvh. Jesper



Woody 10 kW , Blackstar S kedel, Styring v7
http://www.stokercloud.dk/dev/4320.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: StokerKontrol på Raspberry Pi
« Svar #6 Dato: Okt 25, 2012, 18:53 »
Hej Jesper

Det ser ud som om du ikke har patchet StokerKontrol, som det fremgår af guiden. Prøv lige at gøre det igen.

StokerKontrol prøver at gå på nogle forkerte drivere, jspLuxArm er ikke en fil der skal loades, ovenstående patch går bla. ind og ændrer det.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline JOH

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 67
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: StokerKontrol på Raspberry Pi
« Svar #7 Dato: Okt 25, 2012, 20:55 »
Hej Jens

Jeg har nøje fulgt guiden, men selvfølgelig kan noget være gået galt, så jeg prøver igen: :-\
1) Download patch og pak den ud:
pi@raspberrypi ~ $ ls
Desktop  python_games  raspberrypi.tar.gz  sk  sk325.tar.gz  stokersoft
pi@raspberrypi ~ $ tar -xvf raspberrypi.tar.gz
stokersoft/
stokersoft/libstokerlink-nonstatic.so
stokersoft/skpatch/
stokersoft/skpatch/gnu/
.
. (kun første 4 filer er vist pga. plads)
tar: A lone zero block at 349

2) Kopier filen libstokerlink-nonstatic.so:
pi@raspberrypi ~ $ cp ~/stokersoft/libstokerlink-nonstatic.so /usr/lib/jvm/java-6-openjdk-armhf/jre/lib/arm/libstokerlink.so
cp: cannot create regular file `/usr/lib/jvm/java-6-openjdk-armhf/jre/lib/arm/libstokerlink.so': Permission denied

pi@raspberrypi ~ $ sudo cp ~/stokersoft/libstokerlink-nonstatic.so /usr/lib/jvm/java-6-openjdk-armhf/jre/lib/arm/libstokerlink.so

Her får jeg ikke lov til at kopier filen som bruger "pi", men det virker hvis jeg skifter til "root". Kan det betyde noget?

3) Og til sidst:
pi@raspberrypi ~ $ cp -r ~/stokersoft/skpatch ~/sk/src

Denne kopiering forløber uden fejl, jeg jeg kan verificerer at filerne er blevet kopieret. Jeg er lidt på bar bund med hensyn til hvor jeg skal lede efter fejlen, så gode råd er velkommen

Mvh. Jesper
Woody 10 kW , Blackstar S kedel, Styring v7
http://www.stokercloud.dk/dev/4320.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: StokerKontrol på Raspberry Pi
« Svar #8 Dato: Okt 26, 2012, 08:39 »
Hej Jens

Jeg har nøje fulgt guiden, men selvfølgelig kan noget være gået galt, så jeg prøver igen: :-\
1) Download patch og pak den ud:
pi@raspberrypi ~ $ ls
Desktop  python_games  raspberrypi.tar.gz  sk  sk325.tar.gz  stokersoft
pi@raspberrypi ~ $ tar -xvf raspberrypi.tar.gz
stokersoft/
stokersoft/libstokerlink-nonstatic.so
stokersoft/skpatch/
stokersoft/skpatch/gnu/
.
. (kun første 4 filer er vist pga. plads)
tar: A lone zero block at 349

2) Kopier filen libstokerlink-nonstatic.so:
pi@raspberrypi ~ $ cp ~/stokersoft/libstokerlink-nonstatic.so /usr/lib/jvm/java-6-openjdk-armhf/jre/lib/arm/libstokerlink.so
cp: cannot create regular file `/usr/lib/jvm/java-6-openjdk-armhf/jre/lib/arm/libstokerlink.so': Permission denied

pi@raspberrypi ~ $ sudo cp ~/stokersoft/libstokerlink-nonstatic.so /usr/lib/jvm/java-6-openjdk-armhf/jre/lib/arm/libstokerlink.so

Her får jeg ikke lov til at kopier filen som bruger "pi", men det virker hvis jeg skifter til "root". Kan det betyde noget?

3) Og til sidst:
pi@raspberrypi ~ $ cp -r ~/stokersoft/skpatch ~/sk/src

Denne kopiering forløber uden fejl, jeg jeg kan verificerer at filerne er blevet kopieret. Jeg er lidt på bar bund med hensyn til hvor jeg skal lede efter fejlen, så gode råd er velkommen

Mvh. Jesper

Hej Jesper

Jeg hæfter mig ved denne:
tar: A lone zero block at 349

Ser ud som om tar arkivet er korrupt, prøv lige at hente det igen.

Ellers ser det umiddelbart fint ud det du gør, den fejl du får når du starter er hvis disse 3 (eller nogle af dem)  mangler:
08-09-2012  13:33             4.541 BaseControllerImpl.class
08-09-2012  13:33             1.006 SerialLink$EventListener.class
08-09-2012  13:33             6.689 SerialLink.class

Mvh. Jens

Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline JOH

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 67
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: StokerKontrol på Raspberry Pi
« Svar #9 Dato: Okt 26, 2012, 20:52 »
Hej Jens

Så virker det ….. :)
og tak for god support.

Det var de tre filer du beskrev, som satte mig på sporet (specielt datoen). Nu kunne jeg se at de ikke var blevet opdateret efter at patch’en var afviklet.
Derfor valgte jeg endnu en udpakning at ”raspberrypi.tar.gz ” for derefter at kopier alle filerne manuelt på plads under /sk……. (stierne kunne jeg se i terminal vinduet efter udpakningen). Du kan se udpakningen i vedhæftet tekst-fil (Patch_download.txt), samt at den afslutter med noget som ligner en fejl (A lone zero block at 349).



Jeg kan ikke lige se hvorfor det gik galt, men nu virker StokerKontrol, og det er det vigtigste.
Ved læsning i reference manualen fandt jeg denne passus, som jeg fuldt ud kan tilslutte mig:
"Unix IS user friendly… It's just selective about who its friends are."

Når jeg har en ca. måneds erfaring med Raspberry Pi / StokerKontrol vil jeg skrive lidt mere om mine erfaringer. Har bl.a. planer om at prøve en moderrat “overclocking” (option i ver. B) samt optimerer brugen af den ekstra RAM (512 Mb i ver. B).

Mvh. Jesper
« Senest Redigeret: Nov 01, 2012, 21:06 af JOH »
Woody 10 kW , Blackstar S kedel, Styring v7
http://www.stokercloud.dk/dev/4320.html

Offline JKN

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: StokerKontrol på Raspberry Pi
« Svar #10 Dato: Nov 01, 2012, 16:14 »
Jeg stødte lige på denne tråd og følte for at kommentere. Det ser super godt ud, og jeg er vild med anvendelsen af Raspberry Pi til stokerkontrol. Den er jo ideel med det lave strømforbrug osv. :-)

Jeg kunne godt tænke mig et indlæg omkring stoker-anvendelsen på http://raspberrypi.dk, så hvis nogen har erfaringer med anvendelsen samt modet på at hjælpe mig lidt med et indlæg, ville det være super lækkert! Kontakt mig evt. igennem sitet her.

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: StokerKontrol på Raspberry Pi
« Svar #11 Dato: Nov 01, 2012, 16:22 »
Jeg stødte lige på denne tråd og følte for at kommentere. Det ser super godt ud, og jeg er vild med anvendelsen af Raspberry Pi til stokerkontrol. Den er jo ideel med det lave strømforbrug osv. :-)

Jeg kunne godt tænke mig et indlæg omkring stoker-anvendelsen på http://raspberrypi.dk, så hvis nogen har erfaringer med anvendelsen samt modet på at hjælpe mig lidt med et indlæg, ville det være super lækkert! Kontakt mig evt. igennem sitet her.

Hej JKN

Du kan jo lade dig inspirere lidt af http://stokersoft.com/blog/stokerkontrol/stokerkontrol-pa-raspberry-pi/ og bliver det godt kan du få lidt mere link juice direkte derfra :-)

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline JOH

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 67
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: StokerKontrol på Raspberry Pi
« Svar #12 Dato: Nov 01, 2012, 21:31 »
Hej JKN

Jeg vil skrive lidt mere, men pt. har jeg kun 5x24 timers drift erfaring StokerKontrol & RaspberryPi. I den tid har den kørt stabilt og uden problemer. StokerKontrol er dog lidt tungt for Raspberry'en, så jeg vil prøve om det kan optimeres med et andet memory split, og en højere clock freq. (vil gerne se om den kan køre stabilt med 1 Ghz + ekstra køling).
Vender tilbage efter nogle ugers drift.

Mvh. Jesper


Woody 10 kW , Blackstar S kedel, Styring v7
http://www.stokercloud.dk/dev/4320.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: StokerKontrol på Raspberry Pi
« Svar #13 Dato: Nov 02, 2012, 10:00 »
Hej JKN

Jeg vil skrive lidt mere, men pt. har jeg kun 5x24 timers drift erfaring StokerKontrol & RaspberryPi. I den tid har den kørt stabilt og uden problemer. StokerKontrol er dog lidt tungt for Raspberry'en, så jeg vil prøve om det kan optimeres med et andet memory split, og en højere clock freq. (vil gerne se om den kan køre stabilt med 1 Ghz + ekstra køling).
Vender tilbage efter nogle ugers drift.

Mvh. Jesper



Hej Jesper

Spændende, skriv endelig om dine erfaringer. Du har ret i at det er forholdsvis tungt, vi er ikke gået helt fra ideen om en gui løs version, som blot er en "forlænger" til StokerCloud. På den anden side, det fungerer jo omend det er lidt tungt at navigere rundt.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Le-Thor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 241
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Pillefyr data
Sv: StokerKontrol på Raspberry Pi
« Svar #14 Dato: Jan 20, 2018, 16:56 »
Nu prøver jeg om jeg kan få den til at virke, jeg kommer til hvor jeg skal skrive min licens nøgle, men den stopper der.
Jeg har prøvet at få fat på den patch der lå på http://www.stokersoft.com/download/raspberrypi/raspberrypi.tar.gz, men den findes ikke mere?
Woody 20kw (sat til 16kw) - Black star S - VVB-priotering 255L - Ældre solvarmeanlæg - Trækstabilisator
Version 7
Opvarmer 214 kvm fra 1968 - 1 plan - Årsforbrug 6,5 Tons
pillefyr.le-thor.dk