Hej Nick,
I dit tilfælde, hvor VVB'en er på hele tiden, ville jeg sætte start til 55
oC og stop til 58-60
oC.
Det vil medføre at pumpen kun kører når kedlen er over 55
oC og i drift, og kun køre når kedlen er over 58-60
oC når fyret er stoppet.
Altså, kedlen kommer hurtigt op i temperatur (minimum risiko for kondens under opstart) og pumpen stopper hurtigt efter at fyret er stoppet (minimum risiko for at få nedkølet din VVB).
Mht. returtemperatur på 35
oC i kort periode når gulvvarmen kalder på varme, er nok ikke noget problem, men det bør kunne undgås, eller begrænses til få minutter, med en velfungerende termostatreguleret shunt.
Hilsen
Michael
Hej
Øh hvorfor starter i så langt nede ? PUmpestop er vi enig om for ikke at VVB skal virke som akkutank og den funktion er kun når fyret er i stop . Men start er jo lavet for at få kedel temp hurtigere op.
Ideen med det er at vand som ikke cirkulere bliver hurtigere varmt så derfor cirkulere man i ryk.
Feks kedelsetpunkt 65 gr.
Pumpestart 60 gr
Pumpestart har en hystere på 5 gr . Det vil sige at hvis temperaturen når pumpen starter dykker mere en 5 gr fra start så stopper pumpen igen. Og det vil den gør pga det kolde returvand og hvis man pludselig tænder op i et kold værelse osv. På den måde står vandet i kedlen mere stille og bliver hurtigere opvarmet når det forgår i ryk end opvarmning på vand som hele tiden cirkulere.
Jeg har halveret tiden fra fyret starter efter urstop til jeg når normal drift temp ved at bruge denne funktion.
Håber det er forståeligt det jeg har skrevet .
MVH
Claus
vil det så sige når jeg køre med setpunkt 60 grader at det bedste indstillinger for pumpe start/stop:
Start: 55 stop 50?
Har endnu ikke VVP eller 3-vejsventil monteret.
I vinter tiden når kældergluvvarmen også drøner derud af, falder retur temp. ned til 35 når gulvet beder om varme, i kort periode.