Forfatter Emne: Nogen der har et bud på, hvad et rimeligt pilleforbrug til 350-400 kvm. bør vær?  (Læst 26025 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pahawi

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
Jeg bruger ca. 35 kg. i døgnet som vejret er nu. Og det er med temperatur på 23-24 grader indenfor overalt. Og VVB med konstant cirkulation i dårligt isolerede rør.

Hmm, det er jo ca. halvt så meget som Woody'en  >:(

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
Jeg bruger ca. 35 kg. i døgnet som vejret er nu. Og det er med temperatur på 23-24 grader indenfor overalt. Og VVB med konstant cirkulation i dårligt isolerede rør.

Hmm, det er jo ca. halvt så meget som Woody'en  >:(

Tja, dit forbrug er som de flestes, måske en smule højt. Men dit fyr er måske ikke trimmet optimalt ;)

Jeg ligger på 32-35kg/døgn 200m2 er 22° og de sidste 76m2 er 16-17°

Med 400m2 og 23-24° som mbangsoe, har han kun et forbrug på 0,42kwt pr m2, det kræver typisk et rigtig godt isoleret hus.

Klik på globussen ude til venstre og du ser online data fra mit fyr.
« Senest Redigeret: Nov 20, 2012, 21:18 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
Men hvorfor råder du så trådstarter til at han skulle have haft en 30 kw i stedet for 20 kw?

Det står i indlæg 3.
Jeg har haft stoker/pillefyr i temmelig mange år, så der er blot en fornemmelse set i forhold til eget og andre anlæg/huse jeg har kendskab til.
Og med et forbrug lige nu der svarer til 14,29kw ud af 20 mulige kan det blive snært hen i januar.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.

Offline dunas

• Guru
  • Respekt optjent: +1/-0
Hej,

Har for kort tid siden fået installeret et Woody pillefyr (20 KW brænder). Før stod der et ældre stoker-anlæg (gammel støbejernskedel med Hillerslev brænder/magasin). Smeden der tilbød, og fik, opgaven med at opstille Woody-fyret, sagde i salgstalen, at der nok kunne spares 5 ton piller om året, i forhold til det gamle, men det ser faktisk ud til at være omvendt  :'(

Der har været en venlig gut fra Woody ude og tune anlægget, men forbruget virker stadig, hvis man ellers kan regne med displayets kilo-forbrug-oplysninger, temmelig højt. Gutten mente brænderen bør skiftes til en 30 KW, hvilket der arbejdes på.

Imellemtiden vil jeg lige høre om nogen her har et tilsvarende anlæg og kvm. der skal opvarmes og hvad forbruget hos jer er, ca.? Ved godt flere parametre spiller ind, men alligevel..........

De 400 kvm. er rimelig godt isoleret (ikke et nyt hus, så........).

Håber I har nogle input.

PS. Hvis der findes en Woody-fessor i nærheden af Thyregod, der, mod betaling selvfølgelig, kan lokkes forbi til lidt undervisning i brugen, så sig endelig til  :)

Paul

Hej. Har læst denne tråd igennem og forstår ikke lige hvordan jeres smed er kommet frem til, at der kan spares 5 tons
piller ved, at skifte fra gammel stoker til et nyt Woody Fyr. Hvis jers forbrug lå på ca. 18 tons før svare det til, at i vil
få en besparelse på 28% ifølge smeden (reduktion på 5 tons til 13 tons).
Du har 400 kvm ialt. 300 kvm hvor der bor en famile og din far bor i lejligheden 100 kvm. Størrelsemæssigt svarer dette til,
at man skal have opvarmet 3 pacelhuse på ca. 133. Så det passer meget godt med et forbrug på ca. 18 tons. Dvs. 6 tons
pr. parcelhus 133 kvm rimelig isoleret og alt efter hvor koldt en vinter bliver.   
18 tons kræver en 30 kw brænder hvor det kræver en 10 kw for et parcelhus på 133kvm, altså 3X10kw=30kw brænder for 3 huse.
Jeg ved virkelig ikke hvordan din smed kan komme frem til reduktion på 28% ved skift til woody. Men så frem han havde ret ville
en 20 kw brænder være nok, men det er bare desværre forkert. Dog vil jeg give smeden medhold i, at der bør være en form for
besparelse frem for den salamander kedel, bare ikke 5 tons årlig.
Jeg er også sikke på, at du vil få problemer med, at opvarme huset når der kommer frostgrader ned til -10 med blæst.
Når du siger, at i bruger ca. 18 tons årlig med det tidligere stokeranlæg, var det så sidste sæson?? For den sæson var forholdsvis
varmt i forhold til de tidligere år hvor vi havde isvinter.

Offline Pahawi

• Øvet
  • **
Hej. Har læst denne tråd igennem og forstår ikke lige hvordan jeres smed er kommet frem til, at der kan spares 5 tons
piller ved, at skifte fra gammel stoker til et nyt Woody Fyr. Hvis jers forbrug lå på ca. 18 tons før svare det til, at i vil
få en besparelse på 28% ifølge smeden (reduktion på 5 tons til 13 tons).
Du har 400 kvm ialt. 300 kvm hvor der bor en famile og din far bor i lejligheden 100 kvm. Størrelsemæssigt svarer dette til,
at man skal have opvarmet 3 pacelhuse på ca. 133. Så det passer meget godt med et forbrug på ca. 18 tons. Dvs. 6 tons
pr. parcelhus 133 kvm rimelig isoleret og alt efter hvor koldt en vinter bliver.   
18 tons kræver en 30 kw brænder hvor det kræver en 10 kw for et parcelhus på 133kvm, altså 3X10kw=30kw brænder for 3 huse.
Jeg ved virkelig ikke hvordan din smed kan komme frem til reduktion på 28% ved skift til woody. Men så frem han havde ret ville
en 20 kw brænder være nok, men det er bare desværre forkert. Dog vil jeg give smeden medhold i, at der bør være en form for
besparelse frem for den salamander kedel, bare ikke 5 tons årlig.
Jeg er også sikke på, at du vil få problemer med, at opvarme huset når der kommer frostgrader ned til -10 med blæst.
Når du siger, at i bruger ca. 18 tons årlig med det tidligere stokeranlæg, var det så sidste sæson?? For den sæson var forholdsvis
varmt i forhold til de tidligere år hvor vi havde isvinter.

Gennem årene, er 18 tons det højeste forbrug på et år. Til smedens forsvar skal siges, at min far gennem årene gik og hyggede sig lidt med, at smide lidt fast brændsel på, når aftrækket af varme tillod det (ingen akkumuleringstank). Til gengæld har den ofte været lukket ned om sommeren, men om det går lige op........ Hvis det nye anlæg kan "nøjes" med 18 tons, kan vi leve med det. Problemet er måske at min far nu kan følge kilo-forbruget på displayet, og at han ud fra det regner på det årlige forbrug, og dermed når frem til, at forbruget måske ender med at bliver 5 tons OVER de 18 :) Det, og så at der er meget mere aske end før, og at asken ikke er så fin (færdigbrændt) som før, gør jo, at man ikke kan fortænke ham i at have det indtryk, han har.

Smeden ringede i dag og sagde han snarest bytter til en 30KW, så må vi se, hvad der sker......

Paul

Offline dunas

• Guru
Okay, hvis i forventer et forbrug på 18 tons årlig på 400 kvm lyder det meget rimelig. Men forstår ikke lige hvordan din far har regnet sig frem til +5 tons årlig (23 tons ialt), det svare faktisk til 10.000 liter fyringsolie, så er en 30 kw brænder ikke nok længere, så skal det være 40 kw brænder. 23 tons træpiller med 4,8 kw pr. kg træpille svare til 10.000 L. fyringsolie.
Men det kan jo være han har regnet forkert (?). Du skriver et sted, at der har været en woody mand ude ved dig og stille på fyret.
Nu kan det jo være, at han evt. har sat afvejningen for højt, da han har forsøgt og finjusterer din brænder. Dvs. hvis i har kørt en afvejning af træpiller hvor vægten viser fx. 1000gr. pr. 6 min, så frem han så har ændret dette til 1250gr. under finjustering vil
de forbrug vise 20% forkert. Med andre ord, når de far aflæser pilleforbruget i displayet, at fyret har brugt 100 kg, har det i virkeligheden kun brugt 80 kg. Det er vigtig, at du får checket op om din afvejning af træpille passe med det som står indtastet i autoberegner! Måske findes fejlen her??
Når jeres fyr nu er forholdsvis NYT, skal i checke op på afvejningen et par gange i ugen. Sneglen hvor piller bliver tansporteret i skal lige arbejdes til, hvis du forstår hvad jeg mener.
HUSK når du skal veje træpillerne ved en afvejning, er det vigtig med en præcis vægt, gerne digital med gram.

Offline Pahawi

• Øvet
  • **
Kan nemt være du har ret. Min far har i dag tømt siloen og fyldt et bestemt antal kilo i - så nu må han jo få syn for sagen  :)

Men som nævnt, er der meget mere aske end før og det aske der er, er ikke så fint som før, hvilket vel godt kan indikere den ikke udnytter pillerne 100%?

Paul

Offline dunas

• Guru
Super :) men ikke korrekt gjort. Det bedste er altså og køre en afvejning, og veje træpillerne af på en digitalvægt. Evt. 3 gange og tage gennemsnittet af dette og gerne et par gange i ugen, da fyret er nyt.
Kan ikke svare på dit aske, men det skal gerne have en kaffebrun farve. Så frem sort farve står blæser for lavt, så frem meget lys (hvidt) farve står blæser for højt. Så skal der ikke være uforbrændt piller tilstede.

Offline Pahawi

• Øvet
  • **
Nej, men det må vel indikere om han kan stole på hvad displayet siger, ikke?

Vi vejer af igen, men nu skal den nye brænder lige på, inden vi roder mere med det.

Offline dunas

• Guru
Korrekt :). Så må i håber, at det viser forkert til jeres fordel :).
Hvis i vejer af nu her med det samme, så kan i se om det stemmer overens hvad der står i autoberegner. Så frem de tal er ens vil forbruget passe, men hvis jeres afvejning er lavere end det tal som står i autoberegner er det forkert til jeres fordel.

Offline Pelle Pellets

• Prof
    • www.matene.com
Jeg bruger normalt 8-10 ton piller per år. Mit hus er fra 1966 og har 310 kvm opvarmet areal. Der er en leilighed på 60 kvm udleiet og inkl. i 310kvm. Totalt bor der 9 personer i huset.
Jeg kører med 20kW Scotte og har tidligere i 10 år klaret meg med en annen 15kW brænder. Jeg vil tro at din brænder kan tunes op til 24kW og det bør være nok til at klare de koldeste dager om vinteren. Jeg vil tro at dit forbrug vil ligge på 12-13 tons per år. Tagkonstruktionen er den som er viktigst at isolere godt da varmen går op og ud. Den har du jo isoleret nu.
2001 mod. Biomatic med Scotte 20kW 2012mod. 7 ton pilletank.
Producent av sneglsystemer, www.matene.com
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
18 t er uhyggeligt...
har omkring 600 og de er elendigt issoleret . Bla 120 kvm sal med 5 m til loft og 3 lags mursten uden nogen isolering.
Bruger ca 12-13 t om året. På en god kold dag hvor der er bål på alle sale kan jeg fyre 1/4 t af på 3 dage
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline xkfc

• Top of the pop
    • mit fyr
18 t er uhyggeligt...
har omkring 600 og de er elendigt issoleret . Bla 120 kvm sal med 5 m til loft og 3 lags mursten uden nogen isolering.
Bruger ca 12-13 t om året. På en god kold dag hvor der er bål på alle sale kan jeg fyre 1/4 t af på 3 dage

Her har vi et klassisk eksempel på hvor svært det er at sammenligne forbrug. Udregnet giver pillerne 13x4800x0,850 53000kwh til rådighed, divideret med 600kvm så har Lamborg et energiforbrug på 88kwh pr m2.
I 2008 var kravet til privat nybygning 80kwh pr m2

Nu har jeg selv været i bestyrelsen for det lokale forsamlingshus i 8år, vi har omkring 100 arrangementer om året, men mellem festerne er salene kun 12-14° og når det er helt koldt til vinter kunne den krybe under 10°
Når der skal være fest så tændes varmen på 22° dagen før, men på grund af de mange mennesker og en masse lys så bruges der ikke meget varme under selve festen, radiatorerne er kolde og oliefyret :-[ holder fri.
Hilsen Kenneth

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Nåhhh men så er det sgu da ikke helt tosset med forbrug . Men der visse design mæssige ting i anlægget som giver anlæg til et løftet øjenbryn.. den store sal har jeg opdaget fejen i men den er ikke helt på plads endnu . (ventiler kender nu kun åben/luk ) venter på to motorventiler.
Men spekulere lidt i om min solfanger som ikke virker prøver at fyre verdensrummet op via vvb. Men det skal lige tjekkes.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline dunas

• Guru
Nej, men det må vel indikere om han kan stole på hvad displayet siger, ikke?

Vi vejer af igen, men nu skal den nye brænder lige på, inden vi roder mere med det.

Hvordan går det ellers med forbruget af træpiller, har i fundet ud af noget??? Kører fyret bedre nu???