Forfatter Emne: Hjælp!! Alpha A pumpen er sat forkert op, dvs omvendt af vvs'er! :-(  (Læst 42091 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lady Diana

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Er det ikke forkert montage af vvs'er? Pumpen har ledning siddende vandret....




« Senest Redigeret: Dec 06, 2012, 15:35 af Lady Diana »

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Hej
Om det er forkert ved jeg ikke, det har ingen betydning. Men ser ikke pænt ud.

Stop pumpen, luk de to haner, skru de 4 umbraco skruer ud, og drej pumpen en kvart omgang. Færdig arbejde, det burde kunne klares på ca 5-10 minutter.  ;)

Ps. Synes i øvrigt ikke han har lavet et særlig pænt stykke arbejde på det på billedet, hvis han kalder sig vvser.
« Senest Redigeret: Dec 06, 2012, 16:08 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Lady Diana

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Jep så er den drejet en kvart omgang! Ja han kalder sig vvs'er og det må stå for vås-vits-spade i hans tilfælde :-). Man kan lige få damp kogt sit ansigt foran den overtryksventil hvis vandet koger i anlægget når man står der.....så det er jo også rigtig smart og en win-win Thing :-(

Offline Oldgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 363
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
Jep så er den drejet en kvart omgang! Ja han kalder sig vvs'er og det må stå for vås-vits-spade i hans tilfælde :-). Man kan lige få damp kogt sit ansigt foran den overtryksventil hvis vandet koger i anlægget når man står der.....så det er jo også rigtig smart og en win-win Thing :-(

Så bare vent til din fejer ser den ventil, er sikker på at der falder et par grimme ord ud af hans mund

Men helt ærlig så viser det bare at nogle håndværkere ikke fortjener deres løn
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Hej
JA få da lige en bøjning på den ventil.

Det han har lavet der, kalder man vist klyt på djævleøen, i jylland kalder man det fusk. Jeg ved ikke, hvad det ligner, fatter ikke han vil aflevere den slags. Det er sådan noget vi andre amatører kan lave, men sgu da ikke en proff.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Lady Diana

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Hej igen, og nu er det fantastiske resultat af den kvarte drejning af pumpen så, at der ikke længere er luft der skurrer rundt i den, dvs næsten lydløs og først og fremmest at der nu er kommet fuld varme på radiatorer som kun var lunkne før! Grundfos manualen viser stort rødt kryds over installation af pumpen ala billedet - altså ikke ok at sætte den op sådan og det gav jo som sagt også luft i pumpehuset.

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Hej

Njaa at vende huset, har i mit hoved intet med luft at gøre, det burde overhovedet ikke gøre en forskel. Men det er da bare fedt at det nu kører bedre.

Prøv lige at kigge manual igen, den jeg har set er der IKKE et rødt kryds, hvis den vender stikket til siden. Den må bare ikke vende med stikket opad, så kan der nemlig løbe vand i det.

« Senest Redigeret: Dec 06, 2012, 20:36 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Nu kan jeg ikke se hele installationen, men sidder pumpen ikke helt forkert i forhold til shunten? for der er vel shunt på?
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Det er ikke en vvs-mand der har lavet den installation der - det tror jeg simpelthen ikke på!

Pexrør på kryds og tværs - nej nej nej.

Må vi få at vide hvem der har lavet det der ? - til skræk og advarsel for andre!

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Hej

 :) :) :) Jeg er fuldstændig enig Søren, prøv at se hvordan den pumpe er monteret, med patentbånd og et vinkel beslag, istedet for et par rigtige rørbæringer. Fusk fusk fusk.  :'(
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Lady Diana

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Nej ingen shunt der men direkte til vandvarmer uden termostat så jeg har masser af 60 gr varmt vand til mit badekar men ikke særlig smart lavet ....bliver lavet om i næste uge af en prof!

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Nej ingen shunt der men direkte til vandvarmer uden termostat så jeg har masser af 60 gr varmt vand til mit badekar men ikke særlig smart lavet ....bliver lavet om i næste uge af en prof!

Det er der delte meninger om, hvis jeg da tæller mig selv i flertal :)

Jeg har heller ingen shunt, men kører direkte igennem 2stk vvb'er. Det har virket i 30år uden problemer, returvandet er fin temperatur og der er absolut ingen tegn på kondens.

Ulempen er at jeg ingen gavn har af en A-pumpe, men sådan en har jeg slet ikke, jeg har en 3 trins grundfoss der altid står på trin 1, og spiser 25-30w/h.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Det er der delte meninger om, hvis jeg da tæller mig selv i flertal :)

Jeg har heller ingen shunt, men kører direkte igennem 2stk vvb'er. Det har virket i 30år uden problemer, returvandet er fin temperatur og der er absolut ingen tegn på kondens.

Ulempen er at jeg ingen gavn har af en A-pumpe, men sådan en har jeg slet ikke, jeg har en 3 trins grundfoss der altid står på trin 1, og spiser 25-30w/h.

Mit gæt er at du bliver reddet af det faktum at du har 2 VVB'er, og at de sjældent bliver kørt i bund på samme tid. Hold øje med din retur hvis det sker, for den kan blive RIGTIG lav... specielt hvis dine VVB'er er effektive.

Hvis man bare har en enkelt VVB hvor der høvler 7 grader koldt grundvand op om spiralen i, så styrtdykker returtemperaturen ofte. Det er desværre en ret skidt løsning. Det kan nok gå på en lidt ældre kedel, men hvis vi kommer over i de nye semirenser så er det fuldstændig no-go...

Du ku i øvrigt fint have glæde af en A pumpe. Den kan du også bare sætte på fast hastighed og komme ned på en 5-6 watt. Eller konstanttryk som det også hedder, så kan den stadig lugte og regulere selvom dit system er som det er. I hvert fald hvis det er en rød pumpe.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Tsk tsk, det kan de blå da også  ;D ;D ;D

Du ku i øvrigt fint have glæde af en A pumpe. Den kan du også bare sætte på fast hastighed og komme ned på en 5-6 watt. Eller konstanttryk som det også hedder, så kan den stadig lugte og regulere selvom dit system er som det er. I hvert fald hvis det er en rød pumpe.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Hej
Hva med en grøn eller gul.  ;D
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted