Forfatter Emne: Cirkulationspumpe .... konstant drift eller over styring ?  (Læst 22132 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline shans

• Prof
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Cirkulationspumpe .... konstant drift eller over styring ?
« Svar #15 Dato: Jan 05, 2013, 19:15 »
Ok så har jeg fattet det og nej, så kan jeg godt se at jeg ikke kan grov styre varmen i huset på den måde.
Eneste alternativ er en tur i kælderen eller regulere på den manuelle shunt/ kedel retur ind til jeg får telestater på.
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

Scotte Black Star mini 10kW
V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan
Forventet årsforbrug 3-3,5 ton

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #16 Dato: Jan 05, 2013, 19:19 »
Du kan jo køre kedeltemperaturen ned så det passer... MEN, det er jo lige det der med at du ikke må få kondens i kedlen... men du kan jo se hvor langt den kan gå ned før det bliver et problem.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #17 Dato: Jan 06, 2013, 10:11 »
Hej Søren og Martin,

Jeps, du kan fint regulere temperaturen i huset via shunt ventilen  ;)
...hvis ellers den er lavet som den skal  ;)

Den type shunt som der her er tale om er ikke det vi bruger for at hilde returtemperaturen høj nok, tværtimod.
Det er den slags shunt som man har brugt i rigtig mange år, helt tilbage til koksfyr og tiden før termostatventiler  ;)
Det var den tids løsning på at have en høj nok temperatur til VVB'en og så en regulerbar fremløbstemperatur til radiatorerne, uden termostater men blot med manuelle haner.
Ideen er at man efter fremløbet til VVB'en, sætter en shuntventil der shunter returvand ind i fremløbet og derved reducerer fremløbstemperaturen til radiatorerne.

Det kræver at pumpen er korrekt placeret i forhold til shunten, og i praksis kræver det nok to pumper for at få de to shunt kredse (den til varmen og den til returen på kedlen) til at fungere.
Derfor kan jeg ikke rigtigt se ideen i ikke bare at bruge termostaten i din blandekeds til gulvvarmen og styre det via den.
...det gjorde jeg faktisk her i huset indtil jeg fik råd til at betale den formastelige sum Søren (Levi) kræver for en trådløs termostat og telestater  ;D ;D

Hilsen
Michael

PS. Det fungerer fantastisk med trådløse termostater og telestater, Søren har sgu' indimellem ret  ;)

Du kan jo køre kedeltemperaturen ned så det passer... MEN, det er jo lige det der med at du ikke må få kondens i kedlen... men du kan jo se hvor langt den kan gå ned før det bliver et problem.
« Senest Redigeret: Jan 06, 2013, 10:18 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline shans

• Prof
« Svar #18 Dato: Jan 06, 2013, 10:47 »
Selvfølgelig kan man gøre som du skriver Michael, men igen.... det er lidt at skyde gråspurve med kanoner og en lidt gammeldags løsning. Grunden til at jeg grovstyrede varmen i huset på den måde før, var jo netop at min varmekilde var "oldnordisk" i forhold til varme anlægget i resten af huset.

Det jeg var ude efter, var bare en "nem" løsning, mens vi venter...  ;)
Der skal telestater på blandekredsen og så er der jo ingen problemer mere. I resten af huset sidder der termostater på radiatorerne.   

Men jeg kan jo som du skriver Martin, reducere kedel temperaturen og holde øje med temperaturen på mit retur vand til kedlen ind til jeg får den rigtige løsning.

PS: Jeg har 2 kuglehaner på strengen til mit varme anlæg, som begge sidder EFTER strengen til VVB'en.
Det er lavet for ikke at skulle tappe hele varme anlægget ned, hvis man skulle får behov for at demontere kedlen.

Vil der være en fordel i at lukke dem ved sommer drift? 
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #19 Dato: Jan 06, 2013, 10:54 »
Hej Søren,

Selvfølgelig kan man gøre som du skriver Michael, men igen.... det er lidt at skyde gråspurve med kanoner og en lidt gammeldags løsning. Grunden til at jeg grovstyrede varmen i huset på den måde før, var jo netop at min varmekilde var "oldnordisk" i forhold til varme anlægget i resten af huset.

Øh, skyde gråspurve med kanoner ?
...det er blot at justere på termostaten i blandekredsen i stedet for at justere på shunten  ;)

PS: Jeg har 2 kuglehaner på strengen til mit varme anlæg, som begge sidder EFTER strengen til VVB'en.
Det er lavet for ikke at skulle tappe hele varme anlægget ned, hvis man skulle får behov for at demontere kedlen.

Vil der være en fordel i at lukke dem ved sommer drift?

Jeps, så absolut  ;)
Det er jo en slags manuel 3-vejs funktion  ;)

Hilsen
Michael
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline shans

• Prof
« Svar #20 Dato: Jan 06, 2013, 11:07 »
Hej Søren,

...det er blot at justere på termostaten i blandekredsen i stedet for at justere på shunten  ;)

Jeg mente at sætte en ekstra shunt ind frem for telestater. Jeg ved godt jeg "bare" kan regulere temp på gulvarmen via termostaten på blandekredsen. Meeen jeg er jo doven af natur og gider ikke hoppe ned i krybe kælderen hvor kredsen sidder ;)

Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #21 Dato: Jan 06, 2013, 11:12 »
 ;)

Pisse flot fyrrum iøvrigt  ;)

Hej Søren,

Jeg mente at sætte en ekstra shunt ind frem for telestater. Jeg ved godt jeg "bare" kan regulere temp på gulvarmen via termostaten på blandekredsen. Meeen jeg er jo doven af natur og gider ikke hoppe ned i krybe kælderen hvor kredsen sidder ;)
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline shans

• Prof
« Svar #22 Dato: Jan 06, 2013, 14:00 »
Tak Michael  :)
Med venlig hilsen

Søren Schmidt Hansen

V6.78
Opvarmer 134m2 i to plan