måske mig som spøger dumt men kan i ikke køle jeres røgtemp mere en til 120? for selvfølgelig holder i den varm men går da også umilbart glip af en masse varme min 20 kw ligger på ca 45 - 55.... og hvis jeg hæver min røgvender plade så temp siger arbejder fyret naturligt også mere...
Jeg ligger normalt mellen 85-100°C, lige nu kører jeg lidt forsøg.
Jeg tvivler lidt på din røgtemperatur, 45°C så vil røgrøret mærkes iskoldt. Ved 85-90° har jeg en overflade temperatur på røgrøret på et par og 40 grader.
Her ved 120° kan jeg lægge hånden på men ikke holde den.
Der er mange faktorer der spiller ind. For at der skal måles rigtig skal føleren sidde i en lomme, og den skal være isoleret, ellers vil en eventuel del af føleren der rager ud, køle så målingen bliver upræsis.
Det nøjagtige er et måleinstrument med en termoføler, den er rimelig præcis og måler kun helt ude i spidsen.
Du vil aldrig komme under retur temperatur, og dog, hvis fyret er helt galt justeret og den kolde luft fra blæseren drøner igennem kedlen, men så må der ikke være meget bål.
For en god ordens skyld så drønede jeg lige i fyrrummet, ved 121°C er overfladen 63°C