Vi installerede for nogle år tilbage en halvstor stoker 46/50KW på vores ejendom. Vi bor på en landejendom med et stuehus på 175 m2 i grundplan. På daværende tidspunkt drev vi også en hundepension i en af ejendommens bygninger. Denne bygning var også opvarmet.
Vi har siden dengang renoveret det meste af stuehuset, med gulvvarme og isolering i væggene i 2/3 af huset.
Problemet er at jeg ikke kan se den store forskel i pilleforbruget, fra dengang, hvor vi varmede hele skidtet op med radiatorer - og så til nu, hvor vi kun varmer huset op (og en stor del med gulvvarme).
Jeg har fået monteret en digital energimåler - og kan regne ud at jeg har en nytteeffekt på 50-60%!! Dette regner jeg ud ved at se, hvor mange kg. træpiller, jeg fylder på - og så hvormange GJ huset har brugt, når tanken igen er tom.
Min tese er at fyret er alt for stort til vores aktuelle behov (kan jo se, hvor meget huset aftager nu). Og at ved at skifte til en mindre brænder, kan opnå en højere nytteeffekt.
Lige nu bruger vi vel 40-60kg i døgnet.
Det ville bare pine mig så meget, at investere i en ny Scotte for så at finde ud af, at vores forbrug ville være det samme...
Hvad tænker I?