Forfatter Emne: Regner jeg rigtigt?  (Læst 16815 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline dotper

• Begynder
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
Regner jeg rigtigt?
« Dato: Feb 16, 2013, 22:22 »
Vi installerede for nogle år tilbage en halvstor stoker 46/50KW på vores ejendom. Vi bor på en landejendom med et stuehus på 175 m2 i grundplan. På daværende tidspunkt drev vi også en hundepension i en af ejendommens bygninger. Denne bygning var også opvarmet.

Vi har siden dengang renoveret det meste af stuehuset, med gulvvarme og isolering i væggene i 2/3 af huset.

Problemet er at jeg ikke kan se den store forskel i pilleforbruget, fra dengang, hvor vi varmede hele skidtet op med radiatorer - og så til nu, hvor vi kun varmer huset op (og en stor del med gulvvarme).

Jeg har fået monteret en digital energimåler - og kan regne ud at jeg har en nytteeffekt på 50-60%!! Dette regner jeg ud ved at se, hvor mange kg. træpiller, jeg fylder på - og så hvormange GJ huset har brugt, når tanken igen er tom.

Min tese er at fyret er alt for stort til vores aktuelle behov (kan jo se, hvor meget huset aftager nu). Og at ved at skifte til en mindre brænder, kan opnå en højere nytteeffekt.

Lige nu bruger vi vel 40-60kg i døgnet.

Det ville bare pine mig så meget, at investere i en ny Scotte for så at finde ud af, at vores forbrug ville være det samme...

Hvad tænker I?

MartinPedersen

• Gæst
Sv: Regner jeg rigtigt?
« Svar #1 Dato: Feb 16, 2013, 22:27 »
Jeg har fået monteret en digital energimåler - og kan regne ud at jeg har en nytteeffekt på 50-60%!! Dette regner jeg ud ved at se, hvor mange kg. træpiller, jeg fylder på - og så hvormange GJ huset har brugt, når tanken igen er tom.

Hejsa :)

Hvor måler du det henne? Måler du det ved afgang fra fyret, eller måler du det  inde ved huset? Går ud fra du har en lang stikledning osv?

Offline dotper

• Begynder
  • *
« Svar #2 Dato: Feb 16, 2013, 22:31 »
Hej Martin

Jeg måler ude i fyrrummet. Der sidder temperaturføler ca  2 meter fra fyret på henhv. frem og retur. Flowmåler sidder samme sted på returen.

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #3 Dato: Feb 16, 2013, 22:49 »
Jeg måler ude i fyrrummet. Der sidder temperaturføler ca  2 meter fra fyret på henhv. frem og retur. Flowmåler sidder samme sted på returen.
Huha, så er der sgu meget at hente!
Frygteligt system du har nu... og ja det er uden tvivl fordi den kører i tomgang hele tiden.

Offline dotper

• Begynder
  • *
« Svar #4 Dato: Feb 16, 2013, 23:21 »
Ja - det tænker jeg også. Men det ville jo være træls, hvis besparelsen udeblev:)

Hvor stort et forbrug har du?

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #5 Dato: Feb 16, 2013, 23:39 »
Ja - det tænker jeg også. Men det ville jo være træls, hvis besparelsen udeblev:)

Hvor stort et forbrug har du?

:) http://stokercloud.dk/dev/M.html klik ind på forbrugsgrafen og se :)

Kig på mine vintermåneder i kg og sammenlign med det. Min solvarme giver tæt på ingenting i de her vintermåneder... men det gør det jo forår og efterår, og ikke mindst sommer. Jeg bruger ca. 3700-3800 kg om året.

Jeg vil mene du kan få en ret stor besparelse når du måler på den måde som du gør. Jeg har dog aldrig hørt om nogen der har lavet lignende målinger med Scotte/Woody. Det er jo ikke direkte sammenlignelig med virkningsgrad, men jeg kan ikke forestille mig det er under 80 hvis du får valgt den rigtige størrelse.

Det er lidt nemmere at give råd hvis du kommer med lidt flere detaljer. Du siger i har gulvvarme og det er 175 i grundplan.. vil det sige der er noget ovenpå også.. og hvor mange kvm taler vi om i alt der skal fyres op. Hvor langt er fyret fra huset, eller er fyrrummet lige op af huset... hvad med vandvarmer, hvad har du der?

Offline dotper

• Begynder
  • *
« Svar #6 Dato: Feb 17, 2013, 00:00 »
Hej igen

Huset er 175 m2  (og der er uudnyttet tagetage med 100-200 mm isolering). De 120 m2 er der støbt gulvvarme med min. 220 mm. isolering. De 120 m2 der er renoveret har fået 100 mm isolering i vægge (skalvægge), da der var fuldmurede ydervægge.

Jeg har 140 ltr. varmtvandsbeholder, der denne vinter har kørt på på el.

Fyret placeret ca. 7 meter fra huset.

Jeg vil straks granske dine tal...:) Tak for din hjælp.

Offline dotper

• Begynder
  • *
« Svar #7 Dato: Feb 17, 2013, 00:02 »
Hmmm...jeg købte 4 tons træpiller i november - og løb tør i dag. Og har bestilt 3 ekstra tons.:-/ Piner mig sgu lidt, at vide jeg bare brænder 1000kr-sedler af...

Offline kalvetaa

• Guru
  • Respekt optjent: +2/-1
  • En hund som har lopper, keder sig aldrig
« Svar #8 Dato: Feb 17, 2013, 07:05 »
Det er dælme godt nok et stort fyr til 175 m2 ..  ???
Mvh Brian

Opvarmer ca. 135 m2 i 2 plan.
Scotte 10 KW, Black Star Opop20
v 7.046 , Årsforbrug ca. 4 ton.

Offline mbangsoe

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-1
« Svar #9 Dato: Feb 17, 2013, 07:40 »
Du vil uden tvivl kunne opnå en stor besparelse ved at skifte til et korrekt dimensioneret fyr. Til sammenligning så bruger jeg selv 50-60 kg i døgnet nu, og det er 400 m2 fra 1864 opvarmet til 23-24 grader.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs*
Trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Offline kalvetaa

• Guru
  • Respekt optjent: +2/-1
  • En hund som har lopper, keder sig aldrig
« Svar #10 Dato: Feb 17, 2013, 07:51 »
Har en bror der slås lidt med det samme.
24 kw til 140 m2.
Uanset hvad tiltag der bliver gjort i boligen, er besparelserne minimale.
Ved ikke om tomgangen/pausefyringen stjæler besparelsen.
Da hus og fyr ikke passer sammen, kører det aaalt for tit i pausefyring.
det samme gør sig gældende for dig .. bare gange 2.
Mit bud er... ud med fyret.. køb et nyt scotte fyr.. og du vil spare 3 tons piller pr.  år..   O0

Ps. Hvis du har attest på dit stoker fyr, kan det jo altid indbringe 5000 kr i Dba..
Mvh Brian

Opvarmer ca. 135 m2 i 2 plan.
Scotte 10 KW, Black Star Opop20
v 7.046 , Årsforbrug ca. 4 ton.

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #11 Dato: Feb 17, 2013, 08:27 »
Hej
Nu skal man helt overordnet passe MEGET på med at sammenligne forbrug, og du skal slet ikke sammenligne med Martin, han har et af de mest toptunede anlæg, og en husstand med et meget lavt energi behov. Det er selvfølgelig ment på den gode måde. ;)

Men du vil selvfølgelig kunne finde en besparelse, ved at skrotte den gamle overdimensionerede kedel. Du har jo en fin energimåler, hvis du nu skriver ind her hvor meget energi huset har brugt i en periode, så er der sikkert en her der kan komme med nogle tal.

Jeg har delvist gjort mig de samme erfaringer som dig, vi lavede også en total renovering af hele hytten. Og sytes heller ikke at kunne spore nogen særlig besparelse på pillerne.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline dotper

• Begynder
  • *
« Svar #12 Dato: Feb 17, 2013, 08:39 »
Tak for jeres input!:)

Fyret er alt for stort. Købt på tilbud (inden jeg for alvor havde sat mig ind i forbrug og dimensionering) hos VVS Grossiten, der ikke rigtig gjorde noget ud af at få mig til at overveje om det nu ikke var for stort. Han sagde dengang "Jeg håber du har en stor ejendom".

Det blev så også handlet lige op til grænsen for attestkravet - så jeg nåede at installere det, men kan ikke sælge det nu. Så tak til VVS Grossisten!!

Jeg overvejer godt nok sådan en Scotte eller Woody 10KW, hvis jeg kunne finde ud af, om der reel er en brugsmæssig forskel i tilslutningsmuligheder ol. Hvis det så viser sig ikke at have den ønskede effekt - kan det vel afsættes igen på dba.dk. Der er hvertfald ikke rigtig nogen brugte til salg.

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #13 Dato: Feb 17, 2013, 08:57 »
Hej
Uanset, så var det nok ikke et fyr der var nemt at komme af med i den størrelse. Men handler du hos Søren, giver han 3000 kr for det gamle, det er vel også værd at tage med. (se banneren i toppen)
http://www.dvcenter.dk/
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

MartinPedersen

• Gæst
« Svar #14 Dato: Feb 17, 2013, 09:55 »
Tak for jeres input!:)

Fyret er alt for stort. Købt på tilbud (inden jeg for alvor havde sat mig ind i forbrug og dimensionering) hos VVS Grossiten, der ikke rigtig gjorde noget ud af at få mig til at overveje om det nu ikke var for stort. Han sagde dengang "Jeg håber du har en stor ejendom".

Det blev så også handlet lige op til grænsen for attestkravet - så jeg nåede at installere det, men kan ikke sælge det nu. Så tak til VVS Grossisten!!

Jeg overvejer godt nok sådan en Scotte eller Woody 10KW, hvis jeg kunne finde ud af, om der reel er en brugsmæssig forskel i tilslutningsmuligheder ol. Hvis det så viser sig ikke at have den ønskede effekt - kan det vel afsættes igen på dba.dk. Der er hvertfald ikke rigtig nogen brugte til salg.

Der er desværre mange med en tvivlsom moral i VVS branchen. Det er i grunden underligt det bliver ved med at være sådan, for man skal ikke søge længe på nettet for at lære hvem man skal holde sig fra... men, det gør folk åbenbart ikke... men nu har du fået det lært :P

Du kan jo læse prøvningsattesten på den nye BS1016: http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/manager/attest%20300-elab-1683.pdf

2,7 kW med en virkningsgrad på 89% og 10,8 kW med en virkningsgrad på 93% ikke dårligt.

I øvrigt som Ole siger... så skal man passe på med at sammenligne tal... men jeg vil da mene, at du løst regnet kan få det tjent hjem på en 4 år.... og så har du jo også et system med semirens osv... og som kan tænde og slukke efter behov, og i øvrigt bare er mere moderne.