Forfatter Emne: 30Kw problemer .  (Læst 31193 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #30 Dato: Feb 20, 2013, 06:20 »
Godmorgen Michael.
Rigtigt 32,4 men efter en nattevagt er man træt :-). Rigtigt med brændværdi, men ikke hvis man skal regne med forhandlere så skriver de fleste en brændværdi mellem 4,9 og 5,3 :-)
Men det giver stadigvæk 500 gr for meget :-)
Også selvom Martin lader skinne igennem at alle de 30kw folk som har problemer er nogle fæ , det er selvforskyldt op der ikke fejl på noget som helst:-) (hm lød det lidt som en sætning sagt at en gut fra fyn om dem som har købt et fyr af ham :-) ?
DET VAR FOR SJOV Martin :-) Elsker gode diskutioner
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #31 Dato: Feb 20, 2013, 06:40 »
Godmorgen-

Jeg har jo prøvet at stille mit fyr ned på 20kW uden at resultatet blev anderledes, Så hvad nu hvis det ikke er doseringsalgoritmen der volder problemer, men noget andet (som Martin vist også skriver).

Lamborg kunne du ikke prøve at sætte din 6.69 op til 30g pr. dosering og se om problemet opstår med den version.
Hvis ikke det gør, må der jo være lavet noget andet om i styringen (jeg ville gætte omkring rens, men hvad ved jeg!)

Mere for at få testet den anden vej i fejlsøgningen!

Forsat god dag - Sophus
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #32 Dato: Feb 20, 2013, 07:27 »
Øh, 6750 g/t = 32,4 kW  :)
...eller det var det da jeg gik i skole  ;)

6250 g/t svarer til 30 kW  ;)

Rent træ giver 4,8 kW/t pr. kg., så med mindre der er tilsat brændværdiforhøjende dele til træmassen, bliver det ikke højere.

Jamen, jeg kan godt regne som i gør... jeg mener bare at det er en 30 kW brænder... dvs. den skal kunne yde 30 kW. Det i regner ud er at forbruge 30 kW, og der er altså en virkningsgrad der skal med.

Ser ud som om NBE går ud fra en 4,44444 kW/t pr. kg pille... hvilket svarer til en virkningsgrad på en 92-93%. Det synes jeg er fair og fornuftigt.

Jeg ved ikke hvordan de har regnet det på den gamle styring, men jeg tvivler på det er anderledes.... jeg tænker, hvorfor skulle de lave det om, og i så fald, hvorfor så ikke fortælle det?

En anden ting er, at de her tal, undtage dem fra 6.78'eren baserer på en mand med et stopur, og der er usikkerheden simpelthen for stor til at det kan bruges til noget...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #33 Dato: Feb 20, 2013, 08:13 »
Hvis vi ser bort fra hvormeget styringen doserer pr. Time, havde jeg forstået at problemet også kunne relatere til størrelsen pr. Dose. 6.69 kan justeres til forskellig størrelse på dosis. Fra 6.70 kører den 1gr/kW pr. Dosis.

Men det skulle min test med neddrosling til 20kW jo så have bekræftet og det gjorde den ikke. Så hvad kan problemet være, hvis ikke det opstår i ver. 6.69?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #34 Dato: Feb 20, 2013, 08:18 »
Hvis vi ser bort fra hvormeget styringen doserer pr. Time, havde jeg forstået at problemet også kunne relatere til størrelsen pr. Dose. 6.69 kan justeres til forskellig størrelse på dosis. Fra 6.70 kører den 1gr/kW pr. Dosis.

Men det skulle min test med neddrosling til 20kW jo så have bekræftet og det gjorde den ikke. Så hvad kan problemet være, hvis ikke det opstår i ver. 6.69?

Mit bud er en kombination af rense blæs opsætning og blæser tal. Men, de er jo ikke direkte sammenlignelige hvis blæser puls er anderledes også?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #35 Dato: Feb 20, 2013, 15:00 »
Bare rolig Sophus jeg skal nok teste både det ene og andet. Jeg prøver som du skriver at sætte 6.69 op til 30 gr pr dosering og så må vi se. Men det vigtigeste er at få 6.78 til at kører godt og der sætter jeg min lid til effekt nedsættelsen og ser på om det ændre doseringen så meget at problemet forsvinder.
Martin tror du har misforstået lidt. Det er sådan set ikke den større askemængde som er problemet men at fyret ikke kan nå at brænde pillerne af ,derfor bygger de sig op og til sidst er der max 1 cm luft op mod toppen af herden til bålet at brænde på. Efter ca 8 timer begynder det er blive et problem for fotocellen at se lys og den dykker op og ned. Jeg har ikke set et eneste ukontroleret dyk siden jeg sætte 6.69 i . Desuden er problemet selvforstærkende ,ved mig i hvertfald, men sikkert også når man kører VVB priotet. Når min sal lukker ned så kalder en stor del af anlægger pludselig ikke på varme mere og den falder hurtigt i effekt men nu har den lige kørt 100% i lang tid og derfor ligger der nu for mange piller på herden til at blæser kan følge med. Så får man lidt klumpedumpe kørsel indtil det er ok igen . Men hvor VVB priotet sker i gennemsnit familie max en til to gange i døgnet alt efter hvormeget de bader så sker det ca hver 1½ time hos mig når der er koldt og det + at den føder for meget i hver time laver problemet. Nu ved jeg så fra sædvanligvis velinformeret kilde at Jens og Jens er ved at kikke på det sidste så det skal nok blive rettet til så blæseren tøver længere inden den falder i hastighed. Så det hele er selvfølgelig et sammen spil mellem flere ting derfor er det også jeg mener at der er for få indstillings muligheder til at jeg har mulighed for at  indstille mig ud af det .
Jeg kan godt forstå din udregning med 4,4444 men det tror jeg ikke er lavet sådan for så skulle der vel stå at de 30kw er 100% netto ydelse . For hvis man i brænderstørrelsen har taget højde for effekttab på 7 % hvorfor så ikke skrive det. ? Det er da et godt agument. Du er jo IT mand så lidt hen af boldbanen at adsl udbydere skriver "hos os er der ingen header"
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #36 Dato: Feb 20, 2013, 16:15 »
Martin tror du har misforstået lidt. Det er sådan set ikke den større askemængde som er problemet men at fyret ikke kan nå at brænde pillerne af ,derfor bygger de sig op og til sidst er der max 1 cm luft op mod toppen af herden til bålet at brænde på. Efter ca 8 timer begynder det er blive et problem for fotocellen at se lys og den dykker op og ned. Jeg har ikke set et eneste ukontroleret dyk siden jeg sætte 6.69 i . Desuden er problemet selvforstærkende ,ved mig i hvertfald, men sikkert også når man kører VVB priotet. Når min sal lukker ned så kalder en stor del af anlægger pludselig ikke på varme mere og den falder hurtigt i effekt men nu har den lige kørt 100% i lang tid og derfor ligger der nu for mange piller på herden til at blæser kan følge med. Så får man lidt klumpedumpe kørsel indtil det er ok igen . Men hvor VVB priotet sker i gennemsnit familie max en til to gange i døgnet alt efter hvormeget de bader så sker det ca hver 1½ time hos mig når der er koldt og det + at den føder for meget i hver time laver problemet.
Jamen jeg tror såmænd mere du misforstår mig. Jeg siger jo at det er en kombination af blæs og rens der gør at det bygger sig op. Altså at pillerne ikke få nok luft. Om det så kan have noget at gøre med hvordan den styrer blæseren ved overgang fra 100% til 10% drift, det kan jeg ikke sige. Jeg tvivler bare stærkt på det har noget med tilførslen at gøre.

Jeg kan godt forstå din udregning med 4,4444 men det tror jeg ikke er lavet sådan for så skulle der vel stå at de 30kw er 100% netto ydelse . For hvis man i brænderstørrelsen har taget højde for effekttab på 7 % hvorfor så ikke skrive det. ? Det er da et godt agument. Du er jo IT mand så lidt hen af boldbanen at adsl udbydere skriver "hos os er der ingen header"
Du har jo alligevel ikke helt forstået min udregning ;) Det er jo faktisk brutto beregningen jeg har givet dig.

Netto er 6,75 * 4,8 = 32,4 kWt
Brutto er 6,75 * 4,4 = ca. 30,0 kWt

Fyret er jo købt for at skulle kunne YDE 30 kW, og med virkningsgraden vil forbruget af materialet jo selvfølgelig være højere da du har et spild. :) Så den er go nok. Den doserer dig til at kunne yde 30 kWt...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #37 Dato: Feb 20, 2013, 17:09 »
Ah netto er nu altid det laveste tal. :-)
Og ja den er diminisioneret for at kunne brænde 30kw af men udnyttelsen af de 30kw er 93 % . Hvis man har kompenseret for at fyret ikke har en 100% udnyttelse hvrofor så overhovedet skrive noget om ud nyttelse.
Kan sagtens for stå dit regnskab :-) Du regner bare bagud og siger ok så må de regne med en brændværdi på 4,4444 men det ved du jo reeelt ikke og hvorfor skulle man dog det når træ har en laveste brændværdi på 4,8. :-)
Og fyret kan jo yde 30kw men du kan bare ikke trække det ud.
Og man kan ikke stille luften så det passer . Det er jo derfor NBE michael havde problemer med Randi`s fyr (noget som han uretfærdigvis fik en på hatten for i en tråd hvis jeg husker rigtigt ) Den kører perfekt men langsomt bygger problemerne sig op.
« Senest Redigeret: Feb 20, 2013, 17:13 af Lamborg »
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #38 Dato: Feb 20, 2013, 18:03 »
Ah netto er nu altid det laveste tal. :-)
Ah, det er rigtigt.

Citér
Og ja den er diminisioneret for at kunne brænde 30kw af
Nej :) Når du regner ud at dit hus skal bruge et 30 kW fyr, så smutter du ned og køber et 30 kW fyr, og det er så det fyret kan yde af varme til dit hus. Det er også derfor de kompenserer for det i styringen, ellers ville du jo få et fyr som ikke kunne yde det du havde betalt for.

Citér
men udnyttelsen af de 30kw er 93 % . Hvis man har kompenseret for at fyret ikke har en 100% udnyttelse hvrofor så overhovedet skrive noget om ud nyttelse.
Der er ikke nogen der kender virkningsgraden ved 30 kW ydelse. Ved en ydelse på 25,6 kW har den en virkningsgrad på 92% if. prøvningsattesten. Det er lovpligt at få lavet sådan en attest, og købere er stadig interesseret i virkningsgraden.... og det har i øvrigt ikke noget at gøre med at fyret kan yde 30 kW, for det kan det. Det er det det er solgt som og dimensioneret til.

Citér
Kan sagtens for stå dit regnskab :-) Du regner bare bagud og siger ok så må de regne med en brændværdi på 4,4444 men det ved du jo reeelt ikke og hvorfor skulle man dog det når træ har en laveste brændværdi på 4,8. :-)
Og fyret kan jo yde 30kw men du kan bare ikke trække det ud.
Træ har ikke en lavest brændværdi på 4,8... træpiller med ca. 5-6% vand har en brændværdi på 4,8 kW cirkus... og med en virkningsgrad på f.eks. 92% så får man kun en 4,416 kWt ud af et kg piller af den kvalitet. Det ser så ud til at NBE har rundet tallet op til en 4,4444 i stedet. Det er i hvert fald nemt at regne ud at det er det de har gjort, og det betyder så at du reelt får piller på herden med en brændværdi på 32,4 kW... og det er muligt du synes det er forkert, men det er sådan de har gjort det fordi de ikke er nogen svin.

Citér
Og man kan ikke stille luften så det passer . Det er jo derfor NBE michael havde problemer med Randi`s fyr (noget som han uretfærdigvis fik en på hatten for i en tråd hvis jeg husker rigtigt ) Den kører perfekt men langsomt bygger problemerne sig op.
Det skal jeg ikke kunne sige noget om. Jeg har set indlæg om herder der ikke var sat rigtigt i osv, og at det kører nu... er styringen så mirakuløst i orden?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #39 Dato: Feb 20, 2013, 19:18 »
Ok Martin. Vi er lidt ude i flueknepperi og slet ikke noget som har med probelemt at gøre. Uanset om fyret er det ene eller det andet så kommer der flere piller på en den kan brænde af . Herden kan ikke rumme de mange piller og den flyder langsomt op. Nu ved jeg godt at du ikke har set fænomenet så det kan være lidt svært på afstand at sætte sig ind. Og jeg garantere dig for at der er ikke noget der ligger forkert. Jeg har bøvlet så meget med fyret pga de EMC problemer jeg havde at der er ikke den skrue eller den del i styringen jeg ikke ved hvad er :-) . Hvis du hentyder til at Randi på et tidspunkt skrev at hendes herd lå forkert så havde det intet med problemet at gøre. Vi har sammen arbejdet en del med problemet og hun oplever nøjagtigt det samme. Det kører perfekt om aftenen men om morgenen oser det sort ud af skorstenen og fyret buldre fordi den hiver efter vejret. Vi har kørt dette på privat forum for når man tester så skal man holde sig til en ænding af gangen og på åben forum er der for mange forskellige forslag og folk ikke er særligt inovativit i deres holding til om det kunne være andet end en fejl 40. Og jeg er 100% på at det ikke er en fejl 40 vi taler om , så derfor vil jeg nu hører om der er andre på forum der har en god ide der skal prøves af . Og den ide har jeg fået så det vil jeg nu prøve.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #40 Dato: Feb 20, 2013, 19:29 »
Jamen det er helt fair, men for et eksperiments skyld, kan du så ikke prøve at give den et hak op på blæs over hele linjen?

Jeg havde nøjagtig samme problem på min 10 kW'er da jeg kørte med Stampemølle... det var en hårdt presset pille og jeg kunne justere den og den kørte tilsyneladende perfekt indtil der var gået en 8-10 timer så begyndte den også med det pjat du beskriver.

Jeg fandt ret hurtigt ud af at når jeg havde raget bunken væk og justeret, så skulle jeg justere den til den magre side, og ganske rigtigt... når det så havde stabiliseret sig over til så var den nu ikke så mager igen, men bunken kom ikke...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #41 Dato: Feb 20, 2013, 20:13 »
Hvis du tog lysmåleren ud og lys på den , en pose på sneglen lader den køre feks 30 minutter og ser hvor mange gr piller der kommer , og så prøv med den anden styring  en gang til, så kan du se om  degir det samme antal gr .
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #42 Dato: Feb 20, 2013, 20:50 »
Har komp rens til at blæse kl 0930. Da den var startet op igen med blæser 61 gik jeg ned hver anden time over de næste 12t og satte den op men et par hak . Endte op i 73 men det var ikke helt nok til sidst for at den ikke røg.
Så prøvde jeg at sætte den til 67 men så kørte den for mager i starten og havde problemer med at holde setpunkt . Det blev dog bedre med set punkt men da det så vendte så røg den igen og fordi den kørte for maget i så lang tid var der brændt aske sammen  som komp ikke kunne blæse ned. Jeg har bøvlet med det i laaaaang tid. Til at begynde med troede jeg det var pga 3t dårlige produkserede piller jeg havde fået med en masse smuld og slagger .Så brændte jeg 3t økologiske svenske piller af som virkede fine men jeg gav dem skylden igen. Så jeg har været gennem 6t på omkring 3 mdr med mit bøvl og det er noget over mit normale forbrug. Men det er jo svært at sammenligne fra det ene år til det andet.
God ide Bjarne . Hvis jeg starter ud med at gøre det på 6.69 så ved jeg hvor meget jeg skal stille ned på 6.78 for at få den samme dosering :-). Men ingen testning før mandag . Er arbejdsramt i storstanden til søndag aften med en enklet hjemmedag fredag.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #43 Dato: Feb 22, 2013, 07:10 »

Mit bud er en kombination af rense blæs opsætning og blæser tal. Men, de er jo ikke direkte sammenlignelige hvis blæser puls er anderledes også?

Nu har jeg aldrig haft andre fyr og altid haft kompressorens, så jeg har aldrig syntes "bjerget" var et problem, hvis det blev for meget skulle kompressor rens bare køre lidt oftere. Nu har i sagt at sådan skal det ikke køre, så nu er jeg begyndt at optimere for at undgå bjerget. Først forsøgte jeg, som det er vist er menigen, at få fyret til at starte op på resterne af gløder efter kompressorrens (Lamborg har før fartalt mig at det er for ustabilt, men det kunne være jeg var dygtigere ::) ::) ::). I dag kører fyret så det bare laver en ny optænding). Det har jeg endnu ikke fået til at virke, men har indkøbt en tryk reduktionsventil (den gamle var død), for at se om blæs med lavere tryk kunne få det til at spille.
Men da jeg først skulle have købt denne, tog jeg martins venlige opfordring op, med renseblæs.
Jeg kørte med
rens10 min
blæs 43%
tid 6 sek
Så tænkte jeg at vi mangler luft så jeg justerede næsten dobbelt op.
rens 5 min
blæs 42% (for at minimere risiko for slagger)
tid 10 sek
og nu er bjerget altså blevet meget mindre, så nu vil jeg prøve at sætte kompressorens op til 30 kilo, for at kunne følge det i en længere periode.
Mine blæsertal er 12-19-25
« Senest Redigeret: Feb 22, 2013, 07:16 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: 30Kw problemer .
« Svar #44 Dato: Feb 22, 2013, 08:24 »

Mit bud er en kombination af rense blæs opsætning og blæser tal. Men, de er jo ikke direkte sammenlignelige hvis blæser puls er anderledes også?

Nu har jeg aldrig haft andre fyr og altid haft kompressorens, så jeg har aldrig syntes "bjerget" var et problem, hvis det blev for meget skulle kompressor rens bare køre lidt oftere. Nu har i sagt at sådan skal det ikke køre, så nu er jeg begyndt at optimere for at undgå bjerget. Først forsøgte jeg, som det er vist er menigen, at få fyret til at starte op på resterne af gløder efter kompressorrens (Lamborg har før fartalt mig at det er for ustabilt, men det kunne være jeg var dygtigere ::) ::) ::). I dag kører fyret så det bare laver en ny optænding). Det har jeg endnu ikke fået til at virke, men har indkøbt en tryk reduktionsventil (den gamle var død), for at se om blæs med lavere tryk kunne få det til at spille.
Men da jeg først skulle have købt denne, tog jeg martins venlige opfordring op, med renseblæs.
Jeg kørte med
rens10 min
blæs 43%
tid 6 sek
Så tænkte jeg at vi mangler luft så jeg justerede næsten dobbelt op.
rens 5 min
blæs 42% (for at minimere risiko for slagger)
tid 10 sek
og nu er bjerget altså blevet meget mindre, så nu vil jeg prøve at sætte kompressorens op til 30 kilo, for at kunne følge det i en længere periode.
Mine blæsertal er 12-19-25

Du er på rette vej, men du skal op i blæser tal.
Du bruger nu renseblæs funktionen til at brænde piller af med.
Det er ikke meningen.
Nu futter du piller af og puster varmen op i skorstenen.
Derfor, op med blæser tal og udnyt varmen fra pillerne,
og et forslag til renseblæs kunne være 10 min - 5 sek - 40%
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/