Forfatter Emne: 10kw woody med stålforing i skorsten. trækstabilisator??  (Læst 10088 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thomasj

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Hej. Har lige fået installeret mit nye 10kw woody fyr i kælderen med stålforing i skorstenen. Har kigget forummet lidt igennem og ser så mange anbefaler trækstabilisator, men er det også en go ting når jeg har stålforing? skorstenen er ca 8m høj og ø130mm i diameter..

Offline mbangsoe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 256
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: 10kw woody med stålforing i skorsten. trækstabilisator??
« Svar #1 Dato: Feb 20, 2013, 21:20 »
Uanset skorstenstype anbefales en trækstabilisator. Grunden er, at ved forskellige vejrforhold vil trækket i skorstenen være forskelligt. Det betyder også, at trækket gennem fyret vil være forskelligt, og derfor kan man ikke indstille fyret korrekt. Hvis du justerer blæseren i stille vejr, så vil den ikke passe, hvis det blæser, og der dermed er mere træk i skorstenen.

Trækstabilisatoren sørger for at udligne de forskellige trækforhold man kan komme ud for, så der altid er det samme træk i skorstenen, og man derfor kan regne med, at den justering man foretager i dag, også holder i morgen.

Se at få en på din stålforede skorsten :)
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs*
Trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Offline Thomasj

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 10kw woody med stålforing i skorsten. trækstabilisator??
« Svar #2 Dato: Feb 20, 2013, 21:25 »
Tak for det hurtige svar  :)

har kun ca 30cm røgrør hvor den så knækker 30grader og går ind i skorstenen. blir jeg nødt til at pille et par sten ud af skortenen, bore hul i foringen og så få en der kan spændes på der og mures i?

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: 10kw woody med stålforing i skorsten. trækstabilisator??
« Svar #3 Dato: Feb 20, 2013, 21:25 »
Hej. Har lige fået installeret mit nye 10kw woody fyr i kælderen med stålforing i skorstenen. Har kigget forummet lidt igennem og ser så mange anbefaler trækstabilisator, men er det også en go ting når jeg har stålforing? skorstenen er ca 8m høj og ø130mm i diameter..

Hvad er det for en foring du har fået monteret ?, - normalt er der et t-stykke med en trækstabilisator monteret fra fabrikken i de nye stålforinger...

Offline Thomasj

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 10kw woody med stålforing i skorsten. trækstabilisator??
« Svar #4 Dato: Feb 20, 2013, 21:28 »

Hvad er det for en foring du har fået monteret ?, - normalt er der et t-stykke med en trækstabilisator monteret fra fabrikken i de nye stålforinger...
[/quote]

Det er skorstensfejeren der har sænket den ned for mig. Der er kun et T-stykke ud til kedlen.

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: 10kw woody med stålforing i skorsten. trækstabilisator??
« Svar #5 Dato: Feb 20, 2013, 21:32 »

Hvad er det for en foring du har fået monteret ?, - normalt er der et t-stykke med en trækstabilisator monteret fra fabrikken i de nye stålforinger...

Det er skorstensfejeren der har sænket den ned for mig. Der er kun et T-stykke ud til kedlen.
[/quote]

Ok - du kan garanteret få et t-stykke til den hvor der er monteret en trækstabilisator i, - snak evt. med ham om det.

Offline Thomasj

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 10kw woody med stålforing i skorsten. trækstabilisator??
« Svar #6 Dato: Feb 21, 2013, 15:13 »
Har snakket med skorstensfejer nu, han kommer forbi tirsdag og kigger på det. Han mente dog at kunne man undgå det ville det være at foretrække, men vi får se hvad han siger til det hele.  ::)

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: 10kw woody med stålforing i skorsten. trækstabilisator??
« Svar #7 Dato: Feb 21, 2013, 15:57 »
Har snakket med skorstensfejer nu, han kommer forbi tirsdag og kigger på det. Han mente dog at kunne man undgå det ville det være at foretrække, men vi får se hvad han siger til det hele.  ::)

Det er et krav fra producenten at fyret skal have et stabilt træk at arbejde med... dvs. der skal monteres en trækstabilisator, ellers brænder dit fyr som vinden blæser.. bogstavelig talt....
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: 10kw woody med stålforing i skorsten. trækstabilisator??
« Svar #8 Dato: Feb 21, 2013, 22:53 »
Hej
Hvis du har 30 cm røgrør burde der i teorien være rigelig plads til en ts, den fylder vel ca 15cm. Men har du et knæk midt på, er det måske knebent. Der er også nogen der monterer den i nederste renselem, men det kan du jo lige snakke med fejer om.

Det er jo noget besværligt, hvis du skal til at hakke hul i skorstenen, og save ud i foringen, men det kan selvfølgelig lade sig gøre.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Thomasj

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 10kw woody med stålforing i skorsten. trækstabilisator??
« Svar #9 Dato: Feb 27, 2013, 21:01 »
Fejeren sagde at hvis jeg ikke fik problemer med det ville han fraråde mig at få en monteret da det kun var en ekstra udgift. Så vi må se om der sker noget. Hvilke tegn skal jeg være opmærksom på??  ::)

Offline Oldgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 363
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
Sv: 10kw woody med stålforing i skorsten. trækstabilisator??
« Svar #10 Dato: Feb 27, 2013, 21:05 »
Fejeren sagde at hvis jeg ikke fik problemer med det ville han fraråde mig at få en monteret da det kun var en ekstra udgift. Så vi må se om der sker noget. Hvilke tegn skal jeg være opmærksom på??  ::)

Tror den fejer skal nærlæse lidt på tingene ;)
ja du får en udgift nu og her, men du får tilgængæld også et fyr du kan justere ordenligt ;) uden trækstabilisator justerer du fyret som vinden blæser, dvs. hvis du justerer fyret en dag hvor det blæser godt = mere træk i skorstenen, er det (ikke) sikkert at justeringen passer til de dage hvor det enten er vindstille eller kun blæser lidt
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline Perminator

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 118
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Sv: 10kw woody med stålforing i skorsten. trækstabilisator??
« Svar #11 Dato: Feb 27, 2013, 21:18 »
Fejeren sagde at hvis jeg ikke fik problemer med det ville han fraråde mig at få en monteret da det kun var en ekstra udgift. Så vi må se om der sker noget. Hvilke tegn skal jeg være opmærksom på??  ::)
Du skal være opmærksom på at skorstensfejeren ikke ved noget om NBE pillefyr.
Hvis du indløser din sparede CO2-kvote for en udvidet garanti og et opstartsbesøg fra en NBE-autoriseret montør kan du få et problem med at få garantien noteret, hvis der ikke er en termostatstyret returshunt samt en trækstabilisator monteret. Min erfaring - jeg havde den monteret, og han lagde vægt på at det var tilfældet.
Det er beskrevet tidligere i tråden, men fakta er at fyret ikke kan garanteres, og heller ikke vil brænde stabilt hvis der ikke er styr på luftflowet gennem kedlen. Alle guruer herinde spørger også altid om der er en TS som det første, førend de begynder at give råd om indstilling.
Mit råd: Få den monteret, der er så mange usikkerheder med senere indreguleringer som er elimineret når trækket er konstant.
venlig hilsen Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: 10kw woody med stålforing i skorsten. trækstabilisator??
« Svar #12 Dato: Feb 27, 2013, 22:28 »
Jeg havde ikke ingen trækstabilisator på de 2 første måneder , det var ikke muligt for mig og stille fyret , efter den blev monteret køre det MEGET bedre , brug de 5-600 kr + tider og få sat den i , det fortryder du ikke ,jeg er også sikker på der er mange penge og spare i træpiller  ^-^ er der ikke en renselem den kan søttes i ?
« Senest Redigeret: Feb 27, 2013, 22:31 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline kalvetaa

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 93
  • Respekt optjent: +2/-1
  • En hund som har lopper, keder sig aldrig
Sv: 10kw woody med stålforing i skorsten. trækstabilisator??
« Svar #13 Dato: Feb 28, 2013, 06:25 »
Træk stabilisator er et must...
Kørte også uden i starten..Det gav maaaange problemer. . Monterede den så..
Og vupti.. med et kørte det som Hans i Grethe...

 
Mvh Brian


Opvarmer ca. 135 m2 i 2 plan.
Scotte 10 KW, Black Star Opop20
v 7.046 , Årsforbrug ca. 4 ton.

Offline Thomasj

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 10kw woody med stålforing i skorsten. trækstabilisator??
« Svar #14 Dato: Mar 03, 2013, 20:53 »
Jeg havde ikke ingen trækstabilisator på de 2 første måneder , det var ikke muligt for mig og stille fyret , efter den blev monteret køre det MEGET bedre , brug de 5-600 kr + tider og få sat den i , det fortryder du ikke ,jeg er også sikker på der er mange penge og spare i træpiller  ^-^ er der ikke en renselem den kan søttes i ?

Jo har en renselem, men den er helt nede i gulvhøjde og ude i bryggerset. Har dog også et "rensehul" på røgrøret, men er kun 20cm fra kedlen..