Forfatter Emne: Anderledes lyd fra intern snegl  (Læst 7623 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 1000holmes

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Anderledes lyd fra intern snegl
« Dato: Maj 28, 2013, 22:00 »
Hej

Lyden fra den interne snegl i mit Woody fyr har ændret sig på det sidste.
Lyde er selvfølgelig svære at beskrive, men førhen har jeg stort ikke kunne høre den interne snegl, men nu er lyden blevet meget markant. Det er en lavfrekvent  jævn "summen". Ikke noget med lyde fra piller der kvases. Den giver fint piller ud og drejer med det samme og hele tiden som den skal.

Nærmer sig 3½år og efterhånden kørt 35 ton piller igennem.
Kan ovennævnte være et tegn på at enten kondensatoren, motoren eller gearet er ved at være defekt?

Hilsen Thomas
Woody 16kW, v6.00, Comfort kedel
Årsforbrug: 10tons.
Murermesterhus fra 1937 i 3 plan på ialt 240kvm. Kælder uisoleret og resten middel iso. 2 voksne+2 teenager+ 1 barn.

Offline oz

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 72
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Anderledes lyd fra intern snegl
« Svar #1 Dato: Maj 28, 2013, 23:10 »
Kan ovennævnte være et tegn på at enten kondensatoren, motoren eller gearet er ved at være defekt?

Hej Thomas

Jeg havde forrige vinter en tilsvarende oplevelse, jeg afmonterede min gear motor skilte den ad og gav det bagerste kugleleje en smule kobber fedt, det har kørt upåklageligt lige siden. Det skal siges jeg syntes det var svært at afmontere min gearmotor da pivot skruen til min interne snegel sad uhjælpelig fast.

Det er da værd at prøve og noget billigere end en ny gearmotor..

/Oz
Opvarmer ca. 150 m2 (stueplan og 1. sal)
Woody 16 KW - V.10 - OPOP 418 H kedel
Årsforbrug ca. 6 - 7 ton.
http://stokercloud.dk/dev/oz.html

Offline noerskov

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 336
  • Respekt optjent: +4/-1
    • Mit fyr kommentarer er velkomne hvis i mener det ser helt galt ud :-)
Sv: Anderledes lyd fra intern snegl
« Svar #2 Dato: Maj 28, 2013, 23:19 »
Øhhh kobberfedt i et leje ??? jeg kender en der smurte et helt nyt leje i bagtøjet på en motorcykel  det kørte under 1000 km så var det slidt i stykker og det var et originalt bmw leje men ganske alm fedt eller molycoat fedt kan bruges
Scotte mini bs 1016 10 kw version 6,79 trækstabilisator grundfoss alpha 2 cirkulationspumpe kompressorens  3 vejs ventil 100 ltr vvb ca 140 kvm opvarmet i 3 plan heraf ca 20 kvm gulvvarme i betongulv huset er dårligt isoleret

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Anderledes lyd fra intern snegl
« Svar #3 Dato: Maj 29, 2013, 05:20 »
Jeg vil nu også anbefale at bruge lejefedt.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline sørensen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 47
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Anderledes lyd fra intern snegl
« Svar #4 Dato: Maj 29, 2013, 05:43 »
Hej
Ligesom de andre har jeg prøvet det samme her i vinters. Min motor sad fast skildte den ad renset begge lejer smurt med nyt fedt og det køre igen det der sker er at fedtet blir meget stift. Den er nem at skille ad når du har motor fra gear sætter du den lille aksel imellem nogle alubakker i skruestik og slår forsigtig på flange og dæksel med anker kommer ud pærenemt. Det bedste er at købe nye lejer og er ikke ret dyre men de kan renses og smøres med nyt fedt.

Mvh palle
Mvh palle
opvarmer 195 kvm i to plan plus garage på 45 kvm opvarmes engang imellem. Ældre hus isoleret.Woddy 16 kw .black star BS10/16 semirens.V 6.82. Kompressorrens. U-herd.
Har selv bygget pillemagasin så den ligner kedlen

Skide stolt er han
Mvh palle

Offline 1000holmes

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Anderledes lyd fra intern snegl
« Svar #5 Dato: Maj 29, 2013, 14:00 »
Hej

Tak for svarene. Lyder som en god ide at få ordnet her til sommer inden næste fyringssæsn. Vælger dog at bruge lejefedt.

Og hvis det ikke hjælper ender det nok med en ny gearmoter YN60 8rpm.

Hilsen Thomas
Woody 16kW, v6.00, Comfort kedel
Årsforbrug: 10tons.
Murermesterhus fra 1937 i 3 plan på ialt 240kvm. Kælder uisoleret og resten middel iso. 2 voksne+2 teenager+ 1 barn.