Hej Eksperter - Prøver lige en gang til:
mit #2 "hvordan pokker kan der være en CO2 besparelse ved at skrotte et gl. fastbrændselsfyr, det fatter jeg ikke - har jeg mon overset noget...?"
Det kan oplyses at det drejer sig om et gl. Tasso fastbrændselsfyr (vist nok født som koksfyr) som skrottes til fordel for nyt pillefyr.
Hvor i der igennem de sidste 26 år er fyret med koks, kulbriketter og skovbrænde. Nogle år kun koks og kulbriketer, andre år lidt af hver, men især de sidste ca. 10 år dog kun skovbrænde.
Hvor mange år går man evt. tilbage når man (er det installatøren ?) laver beregning på CO2- udlednings besparelsen ?
Hvis jeg har forstået det rigtigt er der vel ingen CO2 besparelse at hente, uanset om man skifter fra fx. 10 eller 100 rm skovbrænde årligt og til fx. 3 eller 6 ton træpiller årligt. Der kan i bedste fald vel højest være tale om en forureningsreduktion ?
/Frank
PS.
Og for at mane evt. misforståelser af vejen, så er det ikke skrotningspræmier det drejer sig om, som nogle forhandler også tilbyder - for det er jo en helt anden historie.