Forfatter Emne: Fyrrumstemperatur ?  (Læst 10742 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline spybuggy

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Fyrrumstemperatur ?
« Dato: Aug 05, 2013, 15:33 »
Hej.

Når der afbrændes affaldstræ skal man min. have en fyrrumstemperatur på 850 grC for at undgå at forurene luften med dioxin.

Hvis jeg læser om dioxin og om hvad dioxin  gør ved den menneskelige krop så læser jeg, at den akutte reaktion er hudproblemer og dårligt immunforsvar.

Jeg læser også ( oversat af google.translate fra engelsk til dansk ):

Forebyggelse og bekæmpelse af eksponering for dioxin:
Korrekt forbrænding af forurenet materiale er den bedste tilgængelige metode til forebyggelse og kontrol af udsættelse for dioxiner.
Det kan også ødelægge PCB-baserede olieaffald. Forbrændingen kræver høje temperaturer over 850 ° C.
Til ødelæggelse af store mængder forurenet materiale, endnu højere temperaturer - 1000 ° C eller mere - er påkrævet.

Er der nogen der har foretaget målinger på fyrrumstemperaturen på deres anlæg, der kan bevidne at fyrrumstemperaturen kommer over 850 grC.

Leif Kristensen
Maskinmester emeritus   ^-^

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Fyrrumstemperatur ?
« Svar #1 Dato: Aug 05, 2013, 15:41 »
Hej Lars,

Der er sikkert nogle der har målt temperaturen i fyrboksen, men hvorfor er du nervøs for dixoin ?
...det er jo ikke affaldstræ i den forstand der er tale m, det er spildprodukt fra opskæring af frisk tæ.

Derfor er en ingen problemer omkring dioxin  ;)

Det er ikke tilladt at afbrænde affaldstræ (=læs træ der er forurenet med f.eks. maling, træbeskyttelse osv.) i private forbrændingsanlæg.
 
Hilsen
Michael

Hej.

Når der afbrændes affaldstræ skal man min. have en fyrrumstemperatur på 850 grC for at undgå at forurene luften med dioxin.

Hvis jeg læser om dioxin og om hvad dioxin  gør ved den menneskelige krop så læser jeg, at den akutte reaktion er hudproblemer og dårligt immunforsvar.

Jeg læser også ( oversat af google.translate fra engelsk til dansk ):

Forebyggelse og bekæmpelse af eksponering for dioxin:
Korrekt forbrænding af forurenet materiale er den bedste tilgængelige metode til forebyggelse og kontrol af udsættelse for dioxiner.
Det kan også ødelægge PCB-baserede olieaffald. Forbrændingen kræver høje temperaturer over 850 ° C.
Til ødelæggelse af store mængder forurenet materiale, endnu højere temperaturer - 1000 ° C eller mere - er påkrævet.

Er der nogen der har foretaget målinger på fyrrumstemperaturen på deres anlæg, der kan bevidne at fyrrumstemperaturen kommer over 850 grC.

Leif Kristensen
Maskinmester emeritus   ^-^
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Oldgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 363
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
Sv: Fyrrumstemperatur ?
« Svar #2 Dato: Aug 05, 2013, 18:46 »
Jeg håber da ikke at der er nogle her som har en fyrrumstemperatur på 850º  ;)
her i fyrrummet er da da kun ca. 22º  ;D
i kedlen derimod, det er en anden sag ;)
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Fyrrumstemperatur ?
« Svar #3 Dato: Aug 05, 2013, 20:37 »
Det kunne da godt være at fyrrummet var indrettet i en gammel teglbrænderovn  ;D

Men ja, med hensyn til at fyre med affaldstræ, så kender jeg da en del som fyre med disse slige sager som fx. udtjente møjbeskidte transportpaller, nedbrydningstræ, (gratis) container træ fra byggemarkeder etc. Føj som det til tider kan stinke fælt, men det er jo billigt.  :P

/Frank

Offline spybuggy

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fyrrumstemperatur ?
« Svar #4 Dato: Aug 05, 2013, 20:52 »
Tak for gode og sjove svar :)

Når jeg skriver affaldstræ - så mener jeg gamle udtjente træpaller, som mange henter gratis rundt omkring.
Og nogen har vel ligefrem gjort det til deres hobby at skaffe flest mest muligt gratis brænde.
For at det ikke ses og lugtes så meget, bliver de sikkert også brændt af når det er mørkt.
Men føj for et royalt miljøsvineri !    8)

Mange kommuner forbyder afbrænding af den slags affaldstræ, medens andre kommuner er extremt slatne og uden holdning.    :-[
Jeg vil ikke gøre mig selv til en engel med hvide vinger, for der sker da en sjælden gang at der ryger et stykke spånplade med i vores brændeovnen.
Men det er helt klart noget rod at gøre den slags, og mon dog ikke regeringen snart træffer nogle generelle beslutninger, der gør den form for afbrænding af affaldstræ ulovlig, under samtidig henvisning til at den slags skal afbrændes på kontrollerede affaldsforbrændingsanlæg.

Bare giv mig nogen over snuden såfremt at I er uenige      :o

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Fyrrumstemperatur ?
« Svar #5 Dato: Aug 05, 2013, 21:11 »
Det er ikke kun affaldt træ der sviner  ;) gamle mælkekartonger ,reklamer mm er lige så slemme , jeg kender en der før hen fyrede med gamle bildæk i halmfyret  >:( 2 baller og 2 dæk det gav varme  :-\
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Fyrrumstemperatur ?
« Svar #6 Dato: Aug 05, 2013, 21:22 »
spybuggy

Præcis, det kan ofte være svært at løfte bevisbyrden, når nogen fristes til at fyre med "forbudt træ"
Men jeg mener da at kommunen har pligt til at gribe ind om en fyrebødder forpester sine omgivelser. Ofte ligger der jo gerne (gemt) noget savet og fyringsklart affaldstræ "omme bag ved" Det ses og lugtets vel også i kedlen.

Kan se du er helt ny på dette fora - selv er jeg også af nyere dato. Mit indtryk er her findes rigtige mange rare, skønne, dejlige, hjælpsomme personer. Så jeg tror bestemt ikke der er nogen her på stokerforum, der kaster med sten eller knuste pære. ^-^

/Frank

Offline spybuggy

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fyrrumstemperatur ?
« Svar #7 Dato: Aug 06, 2013, 11:45 »
Hej kære PILLE (mis) brugere   ;D

Vi har en sag kørende om en mand der simpelthen har gjort det til hans hobby at indsamle og save pallerne i småstykker med motorkædesav ( 120 dB ) lige på den anden side af vores fælles hæk.
Selv på nogle af de allebedste sommer / udendørsdage, har vi ikke kunnet opholde os udenfor i vores egen have.
Og manden er bedøvende ligeglad og aldeles usamarbejdsvillig.
Og der findes ingen regler der forbyder at anvende kædesav . . men . .

Skal vi virkelig be´om at få fred og ro, for at kunne opholde os udendørs ?    :-\

Der var forsåvidt genen ( støjen ) ifm. savningen, men dertil kommer så også genen omkring luftforureningen ved afbrændingen.

Jo - har vi det ikke hyggeligt her på landet   O0

Leif
Sagen er anmeldt til kommunen nu

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Fyrrumstemperatur ?
« Svar #8 Dato: Aug 06, 2013, 12:26 »

Nu bør en sag jo altid høres fra begge parter - men træls er det da at man er nødsaget til at have ørebøffer på i sin egen have. Men prøv at se her, sakset fra Miljøministeriets hjemmeside.

/Frank


Så sluk dog for den motorsav.

Naboer, der larmer, er noget af det, som hurtigst kan få os op i det røde felt

Når vi udsætter os (og naboen) for larm, og gør det i længere tid, kan det faktisk få følger. Støj kan give forhøjet blodtryk, stress og nervøsitet.

Det støjer lige nu i villakvarterene fra plæneklippere, slibemaskiner, havefræsere, borehammere, rystepudsere og for eksempel plænelufteren.

I Miljøministeriets pjece fra 1992 om støj kan du læse, at støj på 52-65 dB kan give øget hjertebanken. Kloge mænd og kvinder har fastslået, at selv lav støj giver børn problemer med at lære sprog og mere komplicerede sociale færdigheder.

En plæneklipper kan larme helt op til 90 dB ifølge Forbrugerstyrelsens test fra juni 2004, og kompostkværne når helt op til 100 dB. Det svarer til at stå 100 meter fra en flyvemaskine.

Så hvis du ikke mener, der er grund til at tage hensyn til din nabo, så tag hensyn til ungerne, når hele familien er i haven. Børn er i forvejen mere end rigeligt udsat i skoler og daginstitutioner, hvor der kan være en infernalsk larm.

Der findes ikke officielle grænser for, hvor meget, og hvornår du må larme. Politiet oplyser dog, at du ikke må bruge motorsave til ikke erhvervsmæssige formål i hverdage fra kl. 20.00 til 7.00, lørdag efter kl. 14.00 og slet ikke på søn- og helligdage. Og du kan straffes med bøde. Politiet anbefaler, at naboer snakker om støj i kvarteret og aftaler retningslinjer for, hvornår der må støjes.

Er du i en grundejerforening, kan det være, at den har et reglement for støj.

Det er meget svært at fastsætte en grænse mellem generende støj og ikke generende støj. Støj kan have samme lydstyrke og alligevel virke forskelligt på os.

Hvad der er generende støj søndag formiddag er ikke nødvendigvis generende mandag eftermiddag, for her er det generelle støjniveau højere.

Unødvendig støj vil også irritere mere end nødvendig støj - særligt hvis det kommer som en overraskelse for naboerne. Så prøv at undgå at støje tidligt om morgenen, om aftenen og på tidspunkter, hvor naboen plejer at slappe af.

Husk endelig at orientere din nabo, hvis du går i gang med at bruge støjende redskaber. Kan du finde et afskærmet område, hvor støjen bliver begrænset af stakit eller lignende, er det også en god ide.

RETNINGSLINJER FOR LARM

I et sommerhusområde må du maksimalt støje 40 dB indtil kl.18 på hverdage og indtil kl. 14 om lørdagen, det fremgår af regler fra Miljøministeriet. Ellers skal støjen være 35 dB, hvilket svarer til dæmpet samtale eller fuglesang.

Arbejdstilsynet anbefaler, at man på arbejdspladser, hvor støjniveauet er på mere end 80 dB, skal bære høreværn.

KILDER OG INFORMATION

'Nabostøj i hus og have' Pjece fra Miljøministeriet, udgivet 1992.

Miljøministeriets hjemmeside: www.mim.dk

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Fyrrumstemperatur ?
« Svar #9 Dato: Aug 06, 2013, 16:29 »
Hej
At folk afbrænder en palle, der er forholdsvis ren, kan jeg ikke have ondt af, er den ikke overhældt med maling eller andre kemikalier, er det jo rent træ. Og forurener ikke hvis den afbrændes korrekt. Noget andet er trykimprægneret træ og spån plader i rå mængder, det synes jeg ikke er ok. Men jeg tror at alle os der har en fortid med brænde, er "kommet til" at smide urent træ i kedlen på et tidspunkt.

At folk så overhovedet gider at bokse med paller, med absolut et minimum af brandværdi, er mig virkelig en gåde. Men det er nok gratis princippet der trækker.  ;)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Fyrrumstemperatur ?
« Svar #10 Dato: Aug 06, 2013, 18:15 »
Jamen, du skal da få ham overbevist om at han skal købe et NBE træpillefyr  ;)
...så er du helt fri for larmen og lugtgenerne er også væk  ;)

Inviter ham til åbent hus hos NBE s. 31/8, så får han nogle fadbamser og noget af Jannich's puller pork, samt et godt tilbud på et anlæg  ;)
...han slipper for en masse arbejde, og du får fred, win-win  :D


Hilsen
Michael

Hej kære PILLE (mis) brugere   ;D

Vi har en sag kørende om en mand der simpelthen har gjort det til hans hobby at indsamle og save pallerne i småstykker med motorkædesav ( 120 dB ) lige på den anden side af vores fælles hæk.
Selv på nogle af de allebedste sommer / udendørsdage, har vi ikke kunnet opholde os udenfor i vores egen have.
Og manden er bedøvende ligeglad og aldeles usamarbejdsvillig.
Og der findes ingen regler der forbyder at anvende kædesav . . men . .

Skal vi virkelig be´om at få fred og ro, for at kunne opholde os udendørs ?    :-\

Der var forsåvidt genen ( støjen ) ifm. savningen, men dertil kommer så også genen omkring luftforureningen ved afbrændingen.

Jo - har vi det ikke hyggeligt her på landet   O0

Leif
Sagen er anmeldt til kommunen nu
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Fyrrumstemperatur ?
« Svar #11 Dato: Aug 06, 2013, 18:21 »
Enig, rene tørre engangspaller er okay at brænde, selv om resultatet langt fra står mål med indsatsen (og alle de skide søm). Til gengæld er de ofte eminente at lave optændingspinde af.

Nu tror jeg så TO mere sigter til afbrænding af gamle kasseret,beskidte og udslidte EU-paller som nok kunne indeholde noget kemi og andre flygtige stoffer, efter et x antal kørte km.

Men mon ikke det "det lille naboproblem" snart er et overstået kapitel, nu kommunen er indraget.

/Frank

PS.
Man høre da også i ny og næ om træpiller der indeholder gipsrester, småsøm, skruer, plastik, pap og mange andre skønne ting. Oven i købet sand for at drøje lidt på vægtskålen. Mon de træpiller er produceret af kasseret knuste paller...!

PPS.
Michael dit #10 det var sgu godt tænkt...
 
« Senest Redigeret: Aug 06, 2013, 18:33 af Frank Chr. »

Offline spybuggy

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fyrrumstemperatur ?
« Svar #12 Dato: Aug 06, 2013, 18:50 »
På miljøstyrelsens hjemmeside kan man læse:

Vejledende udtalelse fra Miljøstyrelsen Jord og Affald nr. 3/2011 om afbrænding af paller i brændeovne
Denne vejledende udtalelse præciserer, at træpaller der er kasseret ikke må forbrændes i brændeovne, da de som affald skal genanvendes eller forbrændes på et godkendt forbrændingsanlæg efter reglerne i affaldsbekendtgørelsen.

klik her:    http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Affald/Vejledende_udtalelser/Afbraending_af_paller_i_braendeovne.htm

 :-*

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Fyrrumstemperatur ?
« Svar #13 Dato: Aug 06, 2013, 19:23 »
Lige en bemærkning.

Jeg tror vist det snart er på tide med en opdatering af affaldsbekendtgørelsen. Mig bekendt indeholder engangspaller intet miljøfarligt stof - det var i gamle dage man evt. brugte stoffet pentalorphenol (stavet). Idag varmebehandler man højest engangspaller - husk på det er et low cost produkt. Der i mod er EU-paller ofte imprægneret. Men lov er lov og lov skal holdes.

/Frank 

PS.
Engangs træemballage (til frugt og grønt) fra oversøiske lande kan muligvis indeholde det nævnte stof, som jeg er i tvivl om er stavet rigtigt.