Forfatter Emne: Laddomat og stoker???  (Læst 10276 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lasse Eriksen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Laddomat og stoker???
« Dato: Feb 13, 2008, 14:38 »
Hej herinde

Jeg er ganske ny - både her i forummet og som boligejer. Jeg har været så letsindig at købe en fantastisk villa fra 70erne med ca. 300 kvm. beboelse.
I kælderen står en forholdsvis ny Baxi MB-SOLO mk2 med Laddomat til ladning af 1600 ltr. akku.tank. Der er et oliefyr til backup og en motorventil, der lukker af for tankvandet, når det bliver koldt. Det hele virker fint, - men helt ærligt, så har jeg andet at bruge min tid på end at løbe rund med en motorsav, og oliepriserne giver mig ikke lyst til at lade oliefyret køre løs. Derfor vil jeg gerne sætte en stoker i kedlen, og her opstår så mine spørgsmål: Kan jeg blot lukke for hanerne til akku.tanken og lade vandet køre forbi, når jeg sætter stoker på - Gør Laddomaten det ud for en kedelshunt i dette tilfælde, eller skal jeg have lavet om på opsætningen. Jeg vil egentlig gerne stadig have muligheden for at fyre med fastbrændsel, så alt for meget ønsker jeg ikke at lave om på det hele.
Endvidere melder spørgsmålet om hvilken stoker jeg skal sætte ? Jeg mener selv at være nogenlunde ferm til smedearbejde, så jeg leger med tanken om at fremstille en stoker selv - evt. med en TM3006 styring på. Jeg synes jo egentlig at man får utroligt lidt for pengende, når man tænker på hvor simpelt de fleste stokere er lavet. Må jeg selv lave en stoker og sætte i Baxién, hvis jeg selvfølgelig monterer vandslukning, sikkerhedskontakter osv. - der er noget med nogle nye regler pr. 1. juni, men er det ikke bare kedlen eller skal selve stokeren også være godkendt?
Ja mange spørgsmål - håber at nogle af jer kan hjælpe mig lidt på vej - på forhånd tak.

Lasse. 

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Laddomat og stoker???
« Svar #1 Dato: Feb 18, 2008, 17:57 »
Hej herinde

Jeg er ganske ny - både her i forummet og som boligejer. Jeg har været så letsindig at købe en fantastisk villa fra 70erne med ca. 300 kvm. beboelse.
I kælderen står en forholdsvis ny Baxi MB-SOLO mk2 med Laddomat til ladning af 1600 ltr. akku.tank. Der er et oliefyr til backup og en motorventil, der lukker af for tankvandet, når det bliver koldt. Det hele virker fint, - men helt ærligt, så har jeg andet at bruge min tid på end at løbe rund med en motorsav, og oliepriserne giver mig ikke lyst til at lade oliefyret køre løs. Derfor vil jeg gerne sætte en stoker i kedlen, og her opstår så mine spørgsmål: Kan jeg blot lukke for hanerne til akku.tanken og lade vandet køre forbi, når jeg sætter stoker på - Gør Laddomaten det ud for en kedelshunt i dette tilfælde, eller skal jeg have lavet om på opsætningen. Jeg vil egentlig gerne stadig have muligheden for at fyre med fastbrændsel, så alt for meget ønsker jeg ikke at lave om på det hele.
Endvidere melder spørgsmålet om hvilken stoker jeg skal sætte ? Jeg mener selv at være nogenlunde ferm til smedearbejde, så jeg leger med tanken om at fremstille en stoker selv - evt. med en TM3006 styring på. Jeg synes jo egentlig at man får utroligt lidt for pengende, når man tænker på hvor simpelt de fleste stokere er lavet. Må jeg selv lave en stoker og sætte i Baxién, hvis jeg selvfølgelig monterer vandslukning, sikkerhedskontakter osv. - der er noget med nogle nye regler pr. 1. juni, men er det ikke bare kedlen eller skal selve stokeren også være godkendt?
Ja mange spørgsmål - håber at nogle af jer kan hjælpe mig lidt på vej - på forhånd tak.

Lasse. 

Hej Lasse,

Jeg ved ikke om du nåede at læse mit svar til dig, men nu har det fæle back-up væsen taget det, så jeg prøver lige igen.

Du kan godt undvære din akku.tank når du ikke fyrer med fast brændsel.
Ideen med en akku.tank er at optage energien når fyret producerer mere energi end du bruger, og omvendt afgive energi når fyret producerer mindre energi end du bruger.
Problemet med fastbrændsel er at det brænder altså når det brænder, og det er ikke let at justere effekten op og ned. Uden en akku.tank vil man nemt opleve at anlægget "koger" fordi radiatorerne ikke har brug for varme, og Lasse har lige fyret en ordentlig pind på  :D

Laddomaten er en automatisk shunt, der styrer varme-flowet sådan at radiatorerne prioriteres først, og hvis de ikke kan bruge al energien, så "oplades" akku.tanken. Når fyret så ikke er i stand til at levere energi nok mere, bliver det akku.tanken der afgiver sin varme.

Hvis du vil kunne fyre med fast brændsel, så behold din akku.tank, den er ikke noget problem når du fyrer med stoker/pillebrænder.

Må du lave en stoker selv ?
Ja, det må du, når blot du overholder reglerne (vandslukning, lågekontakter osv.), men er det besværet værd ?
En velfungerende stoker eller pillebrænder er resultatet af mange forsøg og tilpasninger, og med mindre du har lyst til at bruge rigtig meget tid på projektet, så vil det nok være smartere at betale andre for deres erfaring.

Om du skal have en stoker eller en pillebrænder, er også noget du skal overveje.

En stoker kan fyre med næsten alt brændbart, men den kan f.eks. ikke selv tænde op og er derfor ikke velegnet til drift i lavsæssonen og om sommeren. Stokeren fylder en del, koster en del og kræver en del justering hvis man vil have den til at køre optimalt med forskelligt brændsel.

Pillebrænderen kan kun fyre med træpiller (lad dig ikke overbevise om at den kan fyre med korn), til gængæld kan den selv tænde op, den er typisk 100% modulerende (kan tilpasse effekten til det aktuelle behov) og er derfor velegnet til drift i lavsæssonen og om sommeren. Pillebrænderen fylder ikke så meget, er ikke sådyr, kræver næsten ingen indstilling (den kan jo kun fyre med træpiller) og kan typisk monteres på en eksisterende oliekedel.

Håber det hjælper dig på vej...
Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html