Forfatter Emne: Radiatorventiler...  (Læst 27316 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Radiatorventiler...
« Svar #15 Dato: Dec 15, 2013, 21:27 »
Hej Søren,

Så blev det tid til fotografen  :)

Her er min gulvvarmeshunt med varmeveksler til udestuen.
Som du kan se er det en hel del anderledes end mini-shunten, men da jeg har oceaner af plads i kælderen er det ikke noget problem.



Fremløbet styres on/off af en trådløs termostat der styrer telestaten på fremløbet fra kedlen til varmeveksleren.
Pumpen styres af en timer med forsinket frafald der igen styres af telestaten.
Det medfører at pumpen starter når den trådløse termostat kalder på varme, samtidig begynder telestaten stille og roligt at åbne for gennemstrømningen af 70oC kedelvand til varmeveksleren.
Når den trådløse termostat slår fra, lukker telestaten stille og roligt for kedelvandet igen, mens pumpen fortsætter med at køre i 15 minutter.

Temperaturen i gulvvarmekredsen styres af en termostatventil med fjernføler.
Termostatventilen er monteret på kedelvandets retur fra varmeveksleren, med føleren monteret på fremløbet til gulvarmekredsen.

Lidt data:
Udestue areal = 22 m2
Gulvvarmeslange længde = 70 m
Gulvet er et trægulv hævet ca 1 m over terræn.
Gulvvarmen er udført med alu varmefordelingsplader under 11 mm krydsfinerplade med et 5 mm vinyl klikgulv ovenpå.
Opvarmningstid fra 5oC til 21oC er ca. 5 timer

Løsningen er blevet vendt og diskuteret med Levi (Søren), det er derfor han er interesseret  ;)

Hilsen
Michael


Ps. Gulvarmen spiller bare med den nye pumpe  ;)


Perfekt det kører, - havde du plads til den ved shunten ? - kan du knipse et billede så jeg kan se "model MHES" minishunt ?   :)

Glimrende setup - det er jo sådan set mere eller mindre en minishunt ombygget til behovet.

Hvorfor lader du pumpen fortsætte med at køre i 15 min efter telestaten har lukket af for centralvarmen?, - når telestaten lukker af for varme til veksleren, - tilfører du ikke mere energi, - og pumpen overflytter derfor ikke mere energi til gulvvarmen - så at lade pumpen fortsætte med at køre giver vel kun energispild ?...

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Radiatorventiler...
« Svar #16 Dato: Dec 16, 2013, 05:47 »
He he, den konklusion er jeg også selv kommet frem til  :)
Fra begyndelsen var det for at udnytte "eftervarmen" ligesom i fyret, da jeg jo kunne konstatere at varmeveksleren ikke blev kold med det samme.
Nu ved jeg at telestaten er ca. 1 minut om at lukke og at varmeveksleren derefter er " kold efter 2-3 minutter, så nu er efterløbet sat til 5 minutter  ;)
...jeg hader jo energispild  ;D

Og jeps, det er din minishunt blot med en større pumpe  ;)

Hilsen
Michael

Hej Søren,

Så blev det tid til fotografen  :)

Her er min gulvvarmeshunt med varmeveksler til udestuen.
Som du kan se er det en hel del anderledes end mini-shunten, men da jeg har oceaner af plads i kælderen er det ikke noget problem.



Fremløbet styres on/off af en trådløs termostat der styrer telestaten på fremløbet fra kedlen til varmeveksleren.
Pumpen styres af en timer med forsinket frafald der igen styres af telestaten.
Det medfører at pumpen starter når den trådløse termostat kalder på varme, samtidig begynder telestaten stille og roligt at åbne for gennemstrømningen af 70oC kedelvand til varmeveksleren.
Når den trådløse termostat slår fra, lukker telestaten stille og roligt for kedelvandet igen, mens pumpen fortsætter med at køre i 15 minutter.

Temperaturen i gulvvarmekredsen styres af en termostatventil med fjernføler.
Termostatventilen er monteret på kedelvandets retur fra varmeveksleren, med føleren monteret på fremløbet til gulvarmekredsen.

Lidt data:
Udestue areal = 22 m2
Gulvvarmeslange længde = 70 m
Gulvet er et trægulv hævet ca 1 m over terræn.
Gulvvarmen er udført med alu varmefordelingsplader under 11 mm krydsfinerplade med et 5 mm vinyl klikgulv ovenpå.
Opvarmningstid fra 5oC til 21oC er ca. 5 timer

Løsningen er blevet vendt og diskuteret med Levi (Søren), det er derfor han er interesseret  ;)

Hilsen
Michael


Ps. Gulvarmen spiller bare med den nye pumpe  ;)


Perfekt det kører, - havde du plads til den ved shunten ? - kan du knipse et billede så jeg kan se "model MHES" minishunt ?   :)

Glimrende setup - det er jo sådan set mere eller mindre en minishunt ombygget til behovet.

Hvorfor lader du pumpen fortsætte med at køre i 15 min efter telestaten har lukket af for centralvarmen?, - når telestaten lukker af for varme til veksleren, - tilfører du ikke mere energi, - og pumpen overflytter derfor ikke mere energi til gulvvarmen - så at lade pumpen fortsætte med at køre giver vel kun energispild ?...
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html