Forfatter Emne: Afløser for Windows XP?  (Læst 5377 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Perminator

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Stokercloud
Afløser for Windows XP?
« Dato: Dec 29, 2013, 19:23 »
Hej
Et lettere nørdet spørgsmål, men ikke off topic.
Jeg kører ver. 6.79 og har en Acer One tilsluttet med Stokerkontrol. På trods af en afstand på 25 M fra stald til husets trådløse netværk hænger den fint på. Den kører XP, SP3.
Når XP om få måneder er historie skal jeg have en anden løsning.
Jeg ønsker ikke at skifte den driftsikre 6.79 ud til en 7.x eller 10.x, da der ikke er nogen gode grunde til det.
Kan jeg lægge et alternativt styresystem på aceren, som kan håndtere Stokerkontrol?
Der er tale om en Intel Atom processor, 1,6 GHz, 1 Gb RAM og 144 Gb HDD. Aceren skal ikke håndtere andet, ud over måske et par regneark.
Jeg regner med at Windows 7 er alt for fyldigt til den lille PC.
I håb om nogle gode bud ;-)
Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline BoinkUser

• Administrator
  • Top of the pop
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Afløser for Windows XP?
« Svar #1 Dato: Dec 29, 2013, 19:27 »
Hej
Et lettere nørdet spørgsmål, men ikke off topic.
Jeg kører ver. 6.79 og har en Acer One tilsluttet med Stokerkontrol. På trods af en afstand på 25 M fra stald til husets trådløse netværk hænger den fint på. Den kører XP, SP3.
Når XP om få måneder er historie skal jeg have en anden løsning.
Jeg ønsker ikke at skifte den driftsikre 6.79 ud til en 7.x eller 10.x, da der ikke er nogen gode grunde til det.
Kan jeg lægge et alternativt styresystem på aceren, som kan håndtere Stokerkontrol?
Der er tale om en Intel Atom processor, 1,6 GHz, 1 Gb RAM og 144 Gb HDD. Aceren skal ikke håndtere andet, ud over måske et par regneark.
Jeg regner med at Windows 7 er alt for fyldigt til den lille PC.
I håb om nogle gode bud ;-)
Perminator

Hej Perminator

Jeg vil mene du godt kan lægge Windows 7 på den, den er ret trimmet iforhold til Windows Vista, StokerKontrol skal nok klare den selvom den måske er lidt presset. Ellers kan du (hvis du har mod på det) kaste dig ud i en linux løsning, f.eks. en Ubuntu vil køre fint på den hardware du nævner. StokerKontrol kører fint på Ubuntu.

Mvh. Jens

Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #2 Dato: Dec 29, 2013, 21:32 »
Hej
Hvorfor ikke bare beholde XP, det betyder vel mindre at det ikke kan opdateres mere, programmet holder jo ikke op med at fungere. Til det brug kan den sikkert køre i et par år endnu indtil den bærbare er udtjent.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline xkfc

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +176/-24
    • mit fyr
« Svar #3 Dato: Dec 30, 2013, 00:44 »
Jeg glæder mig til at det er slut med de forbandede opdateringer. Jeg kunne selvfølgelig slå det fra, men det gør man jo heller ikke ;D
Min lille 10" MSI Wind, kommer til at køre indtil den går kold ^-^

Mvh. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Perminator

• Top of the pop
    • Stokercloud
« Svar #4 Dato: Dec 30, 2013, 08:32 »
Tak for svarene. Jeg kan selvfølgelig lade XP køre så længe Aceren lever. En skrev dog i en anden tråd for noget tid siden at det var uansvarligt at lade en maskine der ikke sikkerhedsopdateres have forbindelse til omverdenen. Så spørgsmålet er, hvor længe XP lever, og om den kan gøre skade i fremtiden, når den ikke opdateres.

Perminator
Scotte 10 KW, Black Star 1016 S, 160 l Metro Combi med cirkulationspumpe og termoføler,
Styring ver 6.79, 3 vejs VVB prioritering, Trækstabilisator. 3 m udvendig stålskorsten. Hus 120 m2 fra 1926, medium isolering, 25 m  fjernvarmerør under gårdsplads. http://stokercloud.dk/dev/perminator.html

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #5 Dato: Dec 30, 2013, 18:29 »
Hej
Jamen hvis du sørger for velfungerende firewall og antivirus program, så kan jeg altså ikke se hvad problemet skulle være. Skulle det værste ske at computeren går død, og så kan du jo bare smide et andet styresystem på.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #6 Dato: Dec 31, 2013, 10:35 »
Ikke for at kloge mig men du behøver ikke være nervøs for virus og trojanere for det kræver at du surfer på nettet eller du åbner uheldige mails for at hente dem ind og efter den beskrivelse du har givet af hvad pc bruges til så er der jo ikke tale om det. Hvis din router er åben rent trådløst for alle så er det en anden snak men det har jo ikke noget med XP og din fyrrums pc at gøre.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Perminator

• Top of the pop
    • Stokercloud
« Svar #7 Dato: Dec 31, 2013, 13:05 »
Hej Lamborg
Min router er en del af en TDC-pakke, og er krypteret, og du har ret mht fyrrums-PCens anvendelse. TDCs egne firewalls slipper iøvrigt utrolig lidt spam igennem sammenlignet med andre operatører jeg har berøring med.
Så jeg ser tiden an, forhåbentlig så længe som aceren lever.
Godt nytår

Perminator