Forfatter Emne: Skamolpladen u. kedellågen...  (Læst 9855 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Skamolpladen u. kedellågen...
« Dato: Jan 02, 2014, 15:29 »
Ang. skamolpladens funktion under forreste låge på Scotte kedlen, er den (kun) monteret for at have en isolerende effekt, som jeg forløbig har kunnet læse mig til, eller er der andre årsager?

Grunden til mit spørgsmål er: begge kedellåger synes da at være lige varme når man lægger håndfladen på. Men måske forreste låge vil være endnu varmere uden skamolpladen...!

Forresten har jeg gået og tænkt på det nu kunne være helt rart om jeg kunne observerer flammen gennem brændglas uden at åbne ned til kedlen - altså erstatte skamolpladen med brugbart glas. Måske nogen her på Stokerforum som evt. har gjort sig nogle erfaringer udi dette - eller er det på forhånd ikke anbefalelsesværdig.

/Frank

PS.
Går ud fra at evt. tilsodning af glas ikke bør være noget problem så fremt fyret er korrekt indjusteret.
« Senest Redigeret: Jan 02, 2014, 15:54 af Frank Chr. »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Skamolpladen u. kedellågen...
« Svar #1 Dato: Jan 02, 2014, 16:29 »
Hej Frank,

Jeps, årsagen til skamolpladen er isolering og intet andet  ;)
Jeps, de to låg bliver ca lige varme når der er en skamol plade i det forreste kammer, men uden den bliver der meget varmt  ;)

Du kan godt forsøge dig med en glasplade i stedet, men du vil hurtigt opdage at der kommer sod på den, ligesom der gør på kedelsiderne og på den skamolplade du har i dag.

Hilsen
Michael


Ang. skamolpladens funktion under forreste låge på Scotte kedlen, er den (kun) monteret for at have en isolerende effekt, som jeg forløbig har kunnet læse mig til, eller er der andre årsager?

Grunden til mit spørgsmål er: begge kedellåger synes da at være lige varme når man lægger håndfladen på. Men måske forreste låge vil være endnu varmere uden skamolpladen...!

Forresten har jeg gået og tænkt på det nu kunne være helt rart om jeg kunne observerer flammen gennem brændglas uden at åbne ned til kedlen - altså erstatte skamolpladen med brugbart glas. Måske nogen her på Stokerforum som evt. har gjort sig nogle erfaringer udi dette - eller er det på forhånd ikke anbefalelsesværdig.

/Frank

PS.
Går ud fra at evt. tilsodning af glas ikke bør være noget problem så fremt fyret er korrekt indjusteret.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Skamolpladen u. kedellågen...
« Svar #2 Dato: Jan 02, 2014, 17:46 »
Tak for svaret - jeg dropper straks tanken inden jeg begynder med skøre indfald, argumenter og tåbeligheder som fx. aktiv selvrensende brændeovnsglas o.lign. - gider ikke brændte finger pga. fixe ideer, muligvis afsted kommet af en længere varende (salig) nytårsbrandert.  ^-^
 
/Frank

PS.
Jeg skal understrege at det bestemt også fungerer fint som nu.

Offline jedru

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 12
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Jedru. årup. fyn
    • Jedru
Sv: Skamolpladen u. kedellågen...
« Svar #3 Dato: Jan 06, 2014, 01:57 »
bruger selv en glasplade når jeg regulerer 10-50-100%, og fjerner den bagefter, ellers soder den som mickael nævnte.... ved brug af glas ved reg, slipper der ikke falsk luft ind..


vh jesper
10kw scotte, blackstar 1060
112m2.
Isolering..HOV der fløj en Krage gennem stuen..
kompressorrens.
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=jedru
Total nybegynder.. Fyn- 5560

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Skamolpladen u. kedellågen...
« Svar #4 Dato: Jan 06, 2014, 18:41 »
Sådan - selvfølgelig. Velkommen til Klub-Kreativ... :)

/Frank