Forfatter Emne: Hvilket stokerfyr?  (Læst 30169 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mads L

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Hvilket stokerfyr?
« Dato: Mar 10, 2008, 07:02 »
Nu har jeg så købt mig et hus sammen med min kæreste. Og vi har smidt det gamle olie fyr af H til :) Nu vil jeg så have mig et stokerfyr og en varmtvands beholder. Men udvalget af stoker fyr er stort og jeg ved ikke hvad man skal købe, vil have noget der virker. Huset er 150kvm.

Hvad skal jeg vælge?

Mvh Mads L

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: Hvilket stokerfyr?
« Svar #1 Dato: Mar 10, 2008, 08:40 »
Hej mads!
Tillykke med huskøbet!
Der findes mange gode stokerfyr, og også nogle mindre "heldige" !
Men det afhænger også af hvad du forventer.
 kan du lave lidt selv?, der skal jo hældes i magasin, og renses kedel. du skal være klar over at der er mere arbejde ved et stokerfyr, end ved olie/gasfyr. Men
når det så er sagt er der jo en god besparelse, og for mange bliver det en hobby,
at få det til at køre kanon! Du skal overveje om det skal være en "rigtig" stoker,
hvor du kan brænde næsten alt(men den er også dyr) eller om det "bare" skal være en pillebrænder, hvor du er afhængig af prisen på træpiller.(selvom om mange siger at træpille prisen stiger og stiger, så giver jeg det samme for piller i dag, som jeg gav for 5 år siden).Pillebrænderen, kan selv tænde op, og kommer rimeligt tæt på oliefyret, rent komfort mæssigt,+ den er billigere i anskaffelse. Du skal ihvertfald passe på ikke at købe for stort(KW), den fejl har mange begået! Prøv at give lidt flere oplysninger om hvad du
ønsker/kræver, så er der mange flere muligheder for at råde dig!
Held og lykke! ;D

Mvh thoken
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Offline Mads L

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hvilket stokerfyr?
« Svar #2 Dato: Mar 11, 2008, 20:05 »
Jamen planen er at jeg vil fyre med piller da jeg ikke rigtig har så mange andre muligheder. Jeg vil have så jeg bare kan fylde i magsin og så passer det sig selv, jeg kan selv lave det meste er fix på fingerne, er oss håndværker.

Jeg har kigget lidt på et KL og et Woody. Men aner slet ikke hvad jeg skal kigge efter...
Idaglig dagen skal det bare være nemt...!
Men det vil ikke gøre noget hvis jeg kan smide et par brænde kløver i også.

Hvilke ting er det du gerne vil vide?

Mvh Mads

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: Hvilket stokerfyr?
« Svar #3 Dato: Mar 12, 2008, 16:40 »
Hej  mads!
Jamen det er jo en god start, at du selv er håndværker, så kan man
fixe det meste selv og er ikke helt mekanisk/elmæssig analfabet ;D(jeg
er også selv håndværker ;))Du har jo allerede svaret på at det er en pillebrænder du gerne vil have, så behøver vi jo ikke tænke på "rigtige" stokere! Jeg kan da varmt anbefale woody, jeg har en kammerat, som har den. Jeg har selv en scotte, som er samme brænder som woody(og bio-comfort, og boink), men styringerne er lidt forskellige! Hvis du fx. køber en scotte, og interface til pc, kan du regulere scotten som woodyen! Fordelene ved disse brændere, er at de er robuste, driftsikre, og dansk produceret, og reservedels priserne er rimelige. Før jeg fik en scotte, havde jeg en tb-mini(også pillebrænder), den er meget simpel, og var på min kedel, for ustabil, og reservedelene er dyre!Disse problemer er jeg blevet kvit med min scotte! Og de fås til rimelige priser, og der er solgt mange af dem, så der er masser af hjælp at få på div. fora på nettet! En god ide inden du  begynder at indrette fyrrum, er at tage din skorstensfejer med på råd, så undgår du overraskelser, og han skal alligevel godkende det til sidst!

mvh thoken
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Offline Mads L

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hvilket stokerfyr?
« Svar #4 Dato: Mar 13, 2008, 19:27 »
Du er nød til at forklare det lidt bedre for jeg forstår det ikke helt, jeg er helt analfabet med stokere/fyr i det hele taget...
Har du hørt noget om de fyr som www.vvs-eksperten.dk sælger?

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: Hvilket stokerfyr?
« Svar #5 Dato: Mar 13, 2008, 19:58 »
Hej igen!
OKay, jeg skal prøve om jeg kan forklare mig lidt bedre! Jeg er selv
startet ligesom dig, uden den store viden, og idag er det blevet
en spændende hobby(senere vil jeg også koble solfangere på). En
"rigtig" stoker er dyr i anskaffelse, men kan næsten brænde alt! Den kræver
ofte at der er noget forbrug(stort hus/ eller landbrug). En pillebrænder kan oftest
kun brænde træpiller(nogle modeller også korn), den er billigere i anskaffelse end stokeren, og kan køre økonomisk ved lille forbrug(parcelhus). Jeg kender godt flere af de fyr vvs-eksperten sælger, og der er både gode og dårlige iblandt. Jeg tror det bedste du kan gøre er at tjekke div. fora på nettet fx:www.stokerpiller.dk(klik ind på forum), her er der mange nyttige tips. Og du kan sikkert også have stor gavn af at tage rundt og se hvad folk har og høre om deres erfaringer!
Du skal være velkommen i mit fyrrum!(jeg bor på fyn)
Håber det blev lidt mere overskueligt ;D


Mvh thoken
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Offline ArneHO

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hvilket stokerfyr?
« Svar #6 Dato: Maj 14, 2008, 20:07 »
 ; :) :) VVS-EKSPERTEN har nogen gode fyr de har et der godt, det er et BIO 18 fås i flere størrelser. Det kan køre på piller og brænde. Et virkelig godt fyr. ;D

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hvilket stokerfyr?
« Svar #7 Dato: Maj 15, 2008, 20:46 »
; :) :) VVS-EKSPERTEN har nogen gode fyr de har et der godt, det er et BIO 18 fås i flere størrelser. Det kan køre på piller og brænde. Et virkelig godt fyr. ;D

Hej Arne (igen),

Samme påstand, samme svar... ;)


Bio18 kedlen kan både forbrænde træpiller i pillebrænderen og brænde, men Bio18 pillebrænderen, den kan ikke.

De fleste pillebrændere med iltstyring kan ret beset bruges i kombikedler, hvor der fyres med både  pillebrænderen og fast brændsel.
Det er bare sådan at man aldrig opnår en speciel effektiv forbrænding, når man bruger kombifyr, hvilket også tydeligt ses af testen fra Teknologisk Institut.
I testen er virkningsgraden for en Bio18 målt til 79,9 - 81,3%, hvorimod f.eks. en NBE brænder monteret i en kedel udelukkende til pillebrænder, har en virkningsgrad på 92-93%.

Ønsker man at kunne fyre med både brænde og træpiller, kan det anbefales at investere i både en pillebrænder på en moderne pladejernskedel og en rigtig brændekedel af støbejern. Kedlerne parallelmonteres med en termostatisk shunt, så brændekedlen har fortrinsret når den er varm.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline altona-bioenergi.dk

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 41
  • Respekt optjent: +1/-9
    • http://www.altona-bioenergi.dk
Sv: Hvilket stokerfyr?
« Svar #8 Dato: Jul 07, 2008, 18:21 »
måske kunne en 15 kw anlæg fra evt benekov, uniboiler eller baxi lige være noget til dig.
Finn Jensen
http://altona-bioenergi.dk

Scotte komplet montage og installation kr. 25.000 alt incl. Med opstartsbesøg og gennemgang af anlæg. scotte anlæg fra kr. 20.000
Træpiller nordjylland findes hos http://www.altona-bioenergi.dk