Forfatter Emne: Reduceret pille dosering ved opstart.  (Læst 7022 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Reduceret pille dosering ved opstart.
« Dato: Jan 09, 2014, 16:39 »
Mit fyr ryger og kører noget for fed ved opstart. Dette opstår selvfølgelig (tror jeg) fordi fyret konstant er optændingsbrændslet bagud.

Jeg har derfor ved en opstart, som et forsøg, prøvet at reducere pille indtaget med 30 procent og så sat det op igen efter ca. 4½ minut. Det eliminerer røgudviklingen markant. (og det kan sikkert fintunes meget mere end mit ene forsøg)

Det har funktionelt intet at sige, men kunne være en smart feature at kunne fremhæve, for dem der er bange for at anskaffe pillefyr i et villakvarter. Og for de få som har problemer fordi de bor i villakvarter og hvor nogen, mod min forventning, har brokket sig kunne det måske lette samvittigheden lidt.
« Senest Redigeret: Jan 09, 2014, 16:47 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Reduceret pille dosering ved opstart.
« Svar #1 Dato: Jan 09, 2014, 17:55 »
Hej,

Nu kan man jo selv bestemme hvor stor opstartsmængde fyret skal køre med, så det er vel bare at reducere den lidt hvis man har problemer  ;)

Hilsen
Michael

Mit fyr ryger og kører noget for fed ved opstart. Dette opstår selvfølgelig (tror jeg) fordi fyret konstant er optændingsbrændslet bagud.

Jeg har derfor ved en opstart, som et forsøg, prøvet at reducere pille indtaget med 30 procent og så sat det op igen efter ca. 4½ minut. Det eliminerer røgudviklingen markant. (og det kan sikkert fintunes meget mere end mit ene forsøg)

Det har funktionelt intet at sige, men kunne være en smart feature at kunne fremhæve, for dem der er bange for at anskaffe pillefyr i et villakvarter. Og for de få som har problemer fordi de bor i villakvarter og hvor nogen, mod min forventning, har brokket sig kunne det måske lette samvittigheden lidt.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Reduceret pille dosering ved opstart.
« Svar #2 Dato: Jan 10, 2014, 07:26 »
Hej Michael

Det er nok korrekt, jeg har justeret den 30 gram ned (fra standard) og hvis vi helt skal undgå efterslæb skal den jo bare stilles til 0 gram  ::) , men den går nok ikke i længden.

Og ja, som jeg skriver er det klart i kategorien funktionelt ligegyldigt, men det kunne klart være nice. Og hvis det er noget man bare ikke har tænkt over og det med få midler og få forsøg kunne implementeres, ville det jo være ærgerligt at lade være.
« Senest Redigeret: Jan 10, 2014, 08:38 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Reduceret pille dosering ved opstart.
« Svar #3 Dato: Jan 10, 2014, 16:27 »
Tja, opstart på 0 g træpiller sparer jo selvfølgelig en hel del træpiller, specielt fordi fordi det så aldrig kommer igang  ;)

Det er vist rent teoretisk at du kan undgå lidt røg ved opstart, og jeg har da aldrig oplevet at nogen af mine naboer har kommenteret på det, selv om jeg bor midt i et villakvarter  ;)

Hilsen
Michael

Hej Michael

Det er nok korrekt, jeg har justeret den 30 gram ned (fra standard) og hvis vi helt skal undgå efterslæb skal den jo bare stilles til 0 gram  ::) , men den går nok ikke i længden.

Og ja, som jeg skriver er det klart i kategorien funktionelt ligegyldigt, men det kunne klart være nice. Og hvis det er noget man bare ikke har tænkt over og det med få midler og få forsøg kunne implementeres, ville det jo være ærgerligt at lade være.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Reduceret pille dosering ved opstart.
« Svar #4 Dato: Sep 10, 2015, 19:22 »
Jeg tænkte at iltstyring ville hjælpe på dette, men det gør faktisk det modsatte.

Dette da fyret når det går i drift allerede tror det er på 10% og stigende, men der faktisk kun lige er kommet ild. Derfor er der i mit fyr et "iltoverskud" i forhold til drift ved 10%, hvorfor iltstyring skruer yderligere ned for blæseren. Heraf ophobning af piller da ilden så er længere tid om at få fat.
Iltsyringen tager så revanche når bålet kommer i gang, da der her kommer iltunderskud pga. de ophobede piller, så derfor skruer iltstyringen op for blæs og så får vi rigtig brændt overskuddet af.

Så derfor mener jeg stadig der kunne være nogle låste parametre med færre piller i starten af driften, eller ekstra blæs de første par minutter (kunne evt. være en del af opstartsparametre (blæs efter opstart)) og evt. ignorering af iltstyring, til driften er nogle minutter gammel.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt