Forfatter Emne: Ønskes roligere nedlukning  (Læst 19346 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aerobatic

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 115
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Ønskes roligere nedlukning
« Svar #15 Dato: Jan 14, 2014, 14:15 »
Ahh..come on

Når jeg kigger i manualen står der følgende: Blæser rens ( 25-100 ) %: Justering af blæserens hastighed ved almindelig rens. Det forstår jeg som rens af herd. ;)

Fyret kan da ikke mærke forskel på om man har en akkutank med lade-ventil/pumpe eller man har en stor VVB med pumpe, shunt og 2-3 vejsventil, og det gør da abslut ingen forskel på nedluknings proceduren.

Ja. jeg har en 800l akkutank, primært pga. kalorifere i værksted, sekundært for at køre med højere ydelse på brænder end at den står og pausefyre ved 10-20% hele tiden, samt en dag når jeg får tid kommer der solfangere på taget.

Kan ikke følge at bålet skulle gå ud. Sålænge den interne snegl fortsætter sin normale drift (istedet for bare at vælte det hele ind på en gang) vil bålet brænde ved den ydelse som fyret stod på indtil faldskakten er tom.





Hmm, det er ikke tiltænkt at køre med renseblæs på så lavt niveau som du gør  ;)
...og nedlukningsfunktionen er ganske fornuftig når blot renseblæs er indstillet som den bør  ;)

Vi kan godt kalde din akkutank for en VVB, men så skal du ikke have nogen ladeventil på den  ;)
Anlægget er tiltænkt at fungere med en VVB koblet til en 3-vejs eller 2-vejs ventil, eller via en termostatventil ved konstant fyrdrift.

Blot for forståelsens skyld, har du så en akkutank ?
...eller bruger du en stor VVB som akkutank ?

Din ide med at lukke ned som du foreslår har desværre en bagside.
Du risikerer at bålet går ud inden de piller der er i skakten kommer ud på herden og det vil så medføre en overfyldt herd ved næste opstart  ;)

Derfor - brug renseblæs som tiltænkt, ligesom rigtig rigtig mange andre  ;D

Hilsen
Michael


Hej,

Helt enig med Michael F  ;)
Blæs rens skal stå på 1,5-2,0 x blæs høj, og hvis det giver problemer med askekage skal der justeres på længden af rens (tiden for rens) og/eller pausen (tiden mellem rens).

De piller der ligger i faldskakten og som køres ind under nedlukning, kan under normal drift ikke være over max effekten for brænderen.
Hvis herden så er fyldt til 100% drift på det tidspunkt hvor nedlukning skal foregå, risikerer man selvfølgelig at have maksimalt en lignende mængde i faldskakten, som så køres ind oveni.
Med en renseblæs på 1,5-2,0 er det ikke noget problem  ;)

Teoretisk kunne man godt lave nedlukningen så den først stille og roligt reducerede drift% til 10% for derefter at nedlukke, men det ville være skidt hvis der ikker er noget til at aftage varmen der produceres under nedreguleringen.

Jeg kan forstå af dit indlæg at du kører med akku. tank, hvilket er unormalt i forbindelse med et modulerende træpillefyr og helt unødvendigt.
Måske er det fordi du har et fastbrændselsfyr også, men så bør akkutanken kun være i brug sammen med fastbrændselsfyret.

Summa summarum, hvis du bruger fyret som det er tiltænkt, fungerer det uden røggener.

Hilsen
Michael

Jeg prøver med højere rense blæs, det vil selvfølgelig hjælpe på overdoseringen ved nedlukning.

Det er lige nøjagtig problemet, når den lukker ned fra 100% og får hele indholdet af faldskakten oveni.

Jeg spørge ikke efter en nedlukning hvor den drosler ned til 10%, men mere noget ala >stop for extern snegl>fortsætte normal drift nogle minutter hvor intern snegl køre normal drift>derefter konstant intern snegl til den er brændt ud (tid udløbet)

Hvor bruger jeg ikke fyret som det er tiltænkt? Vi kan bare kalde akkutank for VVB istedet ;)
« Senest Redigeret: Jan 14, 2014, 14:16 af Aerobatic »
/Ulrik

Blackstar BS1016 10kW
800l Akkutank

http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=aviator

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ønskes roligere nedlukning
« Svar #16 Dato: Jan 14, 2014, 14:56 »
Hej,

Du skal have lov at have din mening  ;)
...men i mit verdensbillede er der stor forskel på "pausefyring" og 10-20% drift  ;)

Pausefyring skal undgås, men at købe en modulerende brænder for bare at lade den køre 100%, er godt nok ikke optimalt  ;)

Akkutanke er noget man bruger til at udjævne forskellen mellem den aktuelle varme afgivelse fra et fastbrændselsfyr og det varmebehov installationen aktuelt har, simpelthen fordi man ikke kan effektregulere et fastbrændselsfyr særlig effektivt.
Derudover bruges akkutanke til at kunne akkumulere energi der producers på et gunstigt tidspunkt, for sene at kunne bruge af det på et tidspunkt hvor det ikke er gunstigt at producere, f.eks. ved varmepumper eller solfangere.
I sådanne tilfælde bør akkutanken kun opvarmes af varmepumpen eller solfangeren.
Uanset hvor godt isoleret din akkutank er, vil varmetabet fra den jo stige jo varmere den er, det er simpel fysik  ;)

At du vil bruge akkutanken fordi du har en stor kalorifere i dit værksted, holder ikke i længden.
Dut fyr skal kunne producer den varme der er behov for, akkutanken er jo blot en buffer  ;)

Men som skrevet i starten af indlægget, så skal du gøre som du vil  ;)
..."risikoen" ved at skrive om det her, er at du kan få andres mening -og det er vel egentligt ikke så galt, vel  ;)

Hilsen
Michael


Ahh..come on

Når jeg kigger i manualen står der følgende: Blæser rens ( 25-100 ) %: Justering af blæserens hastighed ved almindelig rens. Det forstår jeg som rens af herd. ;)

Fyret kan da ikke mærke forskel på om man har en akkutank med lade-ventil/pumpe eller man har en stor VVB med pumpe, shunt og 2-3 vejsventil, og det gør da abslut ingen forskel på nedluknings proceduren.

Ja. jeg har en 800l akkutank, primært pga. kalorifere i værksted, sekundært for at køre med højere ydelse på brænder end at den står og pausefyre ved 10-20% hele tiden, samt en dag når jeg får tid kommer der solfangere på taget.

Kan ikke følge at bålet skulle gå ud. Sålænge den interne snegl fortsætter sin normale drift (istedet for bare at vælte det hele ind på en gang) vil bålet brænde ved den ydelse som fyret stod på indtil faldskakten er tom.





Hmm, det er ikke tiltænkt at køre med renseblæs på så lavt niveau som du gør  ;)
...og nedlukningsfunktionen er ganske fornuftig når blot renseblæs er indstillet som den bør  ;)

Vi kan godt kalde din akkutank for en VVB, men så skal du ikke have nogen ladeventil på den  ;)
Anlægget er tiltænkt at fungere med en VVB koblet til en 3-vejs eller 2-vejs ventil, eller via en termostatventil ved konstant fyrdrift.

Blot for forståelsens skyld, har du så en akkutank ?
...eller bruger du en stor VVB som akkutank ?

Din ide med at lukke ned som du foreslår har desværre en bagside.
Du risikerer at bålet går ud inden de piller der er i skakten kommer ud på herden og det vil så medføre en overfyldt herd ved næste opstart  ;)

Derfor - brug renseblæs som tiltænkt, ligesom rigtig rigtig mange andre  ;D

Hilsen
Michael


Hej,

Helt enig med Michael F  ;)
Blæs rens skal stå på 1,5-2,0 x blæs høj, og hvis det giver problemer med askekage skal der justeres på længden af rens (tiden for rens) og/eller pausen (tiden mellem rens).

De piller der ligger i faldskakten og som køres ind under nedlukning, kan under normal drift ikke være over max effekten for brænderen.
Hvis herden så er fyldt til 100% drift på det tidspunkt hvor nedlukning skal foregå, risikerer man selvfølgelig at have maksimalt en lignende mængde i faldskakten, som så køres ind oveni.
Med en renseblæs på 1,5-2,0 er det ikke noget problem  ;)

Teoretisk kunne man godt lave nedlukningen så den først stille og roligt reducerede drift% til 10% for derefter at nedlukke, men det ville være skidt hvis der ikker er noget til at aftage varmen der produceres under nedreguleringen.

Jeg kan forstå af dit indlæg at du kører med akku. tank, hvilket er unormalt i forbindelse med et modulerende træpillefyr og helt unødvendigt.
Måske er det fordi du har et fastbrændselsfyr også, men så bør akkutanken kun være i brug sammen med fastbrændselsfyret.

Summa summarum, hvis du bruger fyret som det er tiltænkt, fungerer det uden røggener.

Hilsen
Michael

Jeg prøver med højere rense blæs, det vil selvfølgelig hjælpe på overdoseringen ved nedlukning.

Det er lige nøjagtig problemet, når den lukker ned fra 100% og får hele indholdet af faldskakten oveni.

Jeg spørge ikke efter en nedlukning hvor den drosler ned til 10%, men mere noget ala >stop for extern snegl>fortsætte normal drift nogle minutter hvor intern snegl køre normal drift>derefter konstant intern snegl til den er brændt ud (tid udløbet)

Hvor bruger jeg ikke fyret som det er tiltænkt? Vi kan bare kalde akkutank for VVB istedet ;)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Aerobatic

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 115
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Ønskes roligere nedlukning
« Svar #17 Dato: Jan 14, 2014, 15:39 »
Ja det er blot en buffer til mit værksted hvor jeg har brug for 25kW i kortere tid, de dage jeg er der.

Tak for jeg må have min egen mening og gøre som jeg vil  ;) og jo jeg vil meget gerne høre andres mening, men hvis deres mening er fast urokkelig, unuanceret og ímune over for argumenter så slutter den givtige og lærerige debat jo hurtigt, og det ender i religion. Jeg er ateist, så der står jeg af. 

Det var slet ikke en debat om akkutanke men et ønske om at fyret lukker ned uden at sende røgsignaler, hvilket jeg ikke kan se skulle være et problem at lave.
/Ulrik

Blackstar BS1016 10kW
800l Akkutank

http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=aviator

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ønskes roligere nedlukning
« Svar #18 Dato: Jan 14, 2014, 16:28 »
Hej Ulrik,

Uh, jeg håber ikke at den halvskjulte svada var rettet mod mig  ;)
...det vælger jeg at tro den ikke var  ;)

Jeg tror godt nok at det er de færreste på dette forum der har fase, urokkelige og unuancerede meninger, efter min bedste overbevisning har vi alle lært ganske meget af hinanden  :D

Og nej, det er ikke noget problem at slippe for røgsignaler ved nedlukning, man skal blot særge for at blæs rens står højt nok  ;)

Udgangspunktet her var jo at give dig en løsning der virker her og nu, i stedet for at vente på en evt. programændring.

Hilsen
Michael

Ja det er blot en buffer til mit værksted hvor jeg har brug for 25kW i kortere tid, de dage jeg er der.

Tak for jeg må have min egen mening og gøre som jeg vil  ;) og jo jeg vil meget gerne høre andres mening, men hvis deres mening er fast urokkelig, unuanceret og ímune over for argumenter så slutter den givtige og lærerige debat jo hurtigt, og det ender i religion. Jeg er ateist, så der står jeg af. 

Det var slet ikke en debat om akkutanke men et ønske om at fyret lukker ned uden at sende røgsignaler, hvilket jeg ikke kan se skulle være et problem at lave.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Aerobatic

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 115
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Ønskes roligere nedlukning
« Svar #19 Dato: Jan 16, 2014, 08:13 »
Hej Michael

Du må undskylde, men blev lidt træt når tråden drejer fuldstændig retning og du skriver at jeg ikke bruger fyret som det var tiltænkt, eller "Derfor - brug renseblæs som tiltænkt, ligesom rigtig rigtig mange andre" eller som michael f begynder med at min iltstyring ikke er kalibreret. Det bliver lidt en nedladen tale til mig om jeg er en idiot, fordi jeg ikke gør som alle andre, istedet for en givtig debat. Undskylder igen mit lidt sure opstød.

Tilbage på sporet, jeg har de sidste par dage prøvet flere nedlukninger af fyret og må konstatere at den kører med blæs høj ved nedlukning, ikke rense blæs. :( Ved ikke om det er en fejl i mine indstillinger, en fejl i styringen eller det bare er sådan? Fakta er at den ofte kommer ned på 0,0% ilt ved nedlukning fra 100% drift, sender en røgsky og soder kedlen til. Problemet er selvfølgelig ikke så stort når man lukker ned fra en lavere ydelse.

Kan stadig ikke se at det skulle være et problem at lade den interne snegl køre normal drift nogle minutter inden den evakuerer faldskakten helt.


/Ulrik

Blackstar BS1016 10kW
800l Akkutank

http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=aviator

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Ønskes roligere nedlukning
« Svar #20 Dato: Jan 16, 2014, 08:31 »
Hej Michael

Du må undskylde, men blev lidt træt når tråden drejer fuldstændig retning og du skriver at jeg ikke bruger fyret som det var tiltænkt, eller "Derfor - brug renseblæs som tiltænkt, ligesom rigtig rigtig mange andre" eller som michael f begynder med at min iltstyring ikke er kalibreret. Det bliver lidt en nedladen tale til mig om jeg er en idiot, fordi jeg ikke gør som alle andre, istedet for en givtig debat. Undskylder igen mit lidt sure opstød.

Tilbage på sporet, jeg har de sidste par dage prøvet flere nedlukninger af fyret og må konstatere at den kører med blæs høj ved nedlukning, ikke rense blæs. :( Ved ikke om det er en fejl i mine indstillinger, en fejl i styringen eller det bare er sådan? Fakta er at den ofte kommer ned på 0,0% ilt ved nedlukning fra 100% drift, sender en røgsky og soder kedlen til. Problemet er selvfølgelig ikke så stort når man lukker ned fra en lavere ydelse.

Kan stadig ikke se at det skulle være et problem at lade den interne snegl køre normal drift nogle minutter inden den evakuerer faldskakten helt.

Det er muligt at jeg har overset noget, men kan du så oplyse mig om hvilket tal sonden kalibrere til ?
Jeg skal bruge det til at se om den er inden for tolerancen.
 
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ønskes roligere nedlukning
« Svar #21 Dato: Jan 16, 2014, 09:08 »
Hej Ulrik,

Ingen problemer med mig  ;)

Jeg har generelt et problem med ord som "idiot", "tåbeligt" osv. når det bruges om personer i en debat.
Skrevne ord har en helt anden vægt end talte ord, det skal man være opmærksom på når man skriver.

Dit forslag til nedlukning er helt sikkert noteret af NBE (de læser jo også her  ;) ), men det kan godt tage lidt tid før en eventuel implementering finder sted.

Jeg er uenig med dig i at tråden fuldstændig drejer retning, det var jo ment som en mulighed for at komme problemet til livs her og nu  ;)

Mht. ilt% og om sonden er kalibreret har jeg ingen input, jeg forholder mig til at du skrev at der kom røgproblemer, og det hjælper iltsonden ikke på uanset om den er kalibreret eller ej  ;)

Dit forslag til at lade nedluknings proceduren være:
 - Stop ekstern snegl
 - Fortsæt drift på nuværende drift % i x minutter (uden ny tilførsel af piller)
 - Derefter udfør tømning af faldskakt

...er ikke dumt, det var bare ikke det du skrev i det første indlæg, men sikkert det du mente  ;)
Jeg læste dit forslag Kunne godt tænke mig at den kørte nogle minutter i normal drift inden den evakuerer brænderen, når fyret slukker ned, som at den skulle fortsætte i normal drift i noget tid, og derved reducere drifteffekten.
Det kommenterede du så på senere og fik forklaret at det var noget som ovenstående du mente (tror jeg nok du mener  ;) ).
Men der er skaden allerede sket og indlæggene bliver læst med "krigsindstilling"  ;)
Surt, men sådan kan det desværre gå når man taler forbi hinanden  ;)

Kan det være nogen trøst, så skal du vide at jeg synes dit forslag lyder helt fornuftigt, nu  ;)

Jeg er stadig ikke tilhænger af akkutanke på træpillefyr, men det er en helt anden sag  ;)
Årsagen er at jeg har set for mange problemer med reguleringen når den slags udstyr er indblandet, men det vælger du selv, jeg siger blot min mening  og giver sig min erfaring ;)

Havde jeg haft muligheden, havde vi delt en øl nu  ;)
...men du må nøjes med en virtuel skål  ;)

Hilsen
Michael
 
Hej Michael

Du må undskylde, men blev lidt træt når tråden drejer fuldstændig retning og du skriver at jeg ikke bruger fyret som det var tiltænkt, eller "Derfor - brug renseblæs som tiltænkt, ligesom rigtig rigtig mange andre" eller som michael f begynder med at min iltstyring ikke er kalibreret. Det bliver lidt en nedladen tale til mig om jeg er en idiot, fordi jeg ikke gør som alle andre, istedet for en givtig debat. Undskylder igen mit lidt sure opstød.

Tilbage på sporet, jeg har de sidste par dage prøvet flere nedlukninger af fyret og må konstatere at den kører med blæs høj ved nedlukning, ikke rense blæs. :( Ved ikke om det er en fejl i mine indstillinger, en fejl i styringen eller det bare er sådan? Fakta er at den ofte kommer ned på 0,0% ilt ved nedlukning fra 100% drift, sender en røgsky og soder kedlen til. Problemet er selvfølgelig ikke så stort når man lukker ned fra en lavere ydelse.

Kan stadig ikke se at det skulle være et problem at lade den interne snegl køre normal drift nogle minutter inden den evakuerer faldskakten helt.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline from

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 75
  • Respekt optjent: +5/-0
    • Mit woody fyr
Sv: Ønskes roligere nedlukning
« Svar #22 Dato: Jan 17, 2014, 10:19 »

Jeg spørge ikke efter en nedlukning hvor den drosler ned til 10%, men mere noget ala >stop for extern snegl>fortsætte normal drift nogle minutter hvor intern snegl køre normal drift>derefter konstant intern snegl til den er brændt ud (tid udløbet)

Jeg kan ikke helt huske det, men er det ikke ca. sådan at fyret opfører sig ved kompressorrens? Selv om du ikke har kompressorrens så prøv at slå funktionen til i styringen, vælg en ubrugt udgang og sæt vente tiden til 300 sekunder.

Mvh
Morten

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Ønskes roligere nedlukning
« Svar #23 Dato: Feb 13, 2014, 19:03 »

Jeg spørge ikke efter en nedlukning hvor den drosler ned til 10%, men mere noget ala >stop for extern snegl>fortsætte normal drift nogle minutter hvor intern snegl køre normal drift>derefter konstant intern snegl til den er brændt ud (tid udløbet)

Jeg kan ikke helt huske det, men er det ikke ca. sådan at fyret opfører sig ved kompressorrens? Selv om du ikke har kompressorrens så prøv at slå funktionen til i styringen, vælg en ubrugt udgang og sæt vente tiden til 300 sekunder.

Jo det er ca. sådan men sæt vægt til 999kg, så kører den en kompressorens (selvom den ikke virker) for hver 999kg. Blæs har jeg stående som ved 50% ydelse, det er sådan allround, og får fint brændt det hele af.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Leif P

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1295
  • Respekt optjent: +35/-7
Sv: Ønskes roligere nedlukning
« Svar #24 Dato: Feb 18, 2014, 16:43 »
Fik kompressorrens på i går, og afprøvede det i dag ved at stoppe fyret.
Det gav en eminent god nedlukning, da det ikke brændte pillerne sammen før kompressorrens :D
Ved ikke om der kunne bruges noget fra den måde kompressorrens virker til dette problem  ???

Update: måske kunne problemet løses ved at sætte kompressorrens til, selvom man ikke har det, og den muligvis vil gå over på kompressor nedlukning. Da har man jo så mulighed for at sætte hvor lang tid den skal bruge for at brænde pillerne af på blæs som høj drift, med normal indfyring istedet for at de bare bliver trykket ind i fyret af snegl ;)
« Senest Redigeret: Feb 18, 2014, 17:41 af Leif P »
mvh Leif
bolig 85 m2
Forventet forbrug 2700 kg
10 kw BS1016 V. 13.xx
sommerrist. kompressorrens. Keramisk eltænder.
VVB prio. 2 vejs.
250 liters rød silo. Før minitank.
Stålskorsten 130 mm. 2 stk. træk stabilisatorer.
Danfoss TVM-H som retur shunt (anbefalet af MHES, og det virker perfekt), og fået kontraventiler på i forbindelse med ventiler på VVB, så det er tæt i modsat retning, og derved kan opnå 70 grader i kedel. og retarder isat igen.
300 L VVB. Solvarme 30 rør.
Employed at R&D LEGO Group as specialist technician
http://stokercloud.dk/dev/lilleduv13.html