Forfatter Emne: Ny VVB  (Læst 19296 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny VVB
« Svar #15 Dato: Mar 31, 2008, 17:55 »
Ja det kan altså hurtigt blive dyrt! varmepatron i min vvb er på 3kw, hvis den skal trække hele hytten en kold vinterdag, bliver regnestykket:3kw x 24timer x 2,5kr= 180kr pr døgn. Og den vil køre hele tiden, for den kan slet ikke magte opgaven! Så hvis du bruger elpatronen om sommeren, så husk at slukke for din pumpe, og  lukke for  cirkulation igennem spiralen( så der ikke bliver selv cirkulation i centralvarmevandet). Det er ikke en hensigtsmæssig måde at undgå frostsprængte rør på(bør absolut kun bruges i en nødsituation) :o

mvh thoken

Hej Thoken,

Føj for den lede, det var godt nok noget dyr el du køber  ;)

Her på sjælland er KWh prisen små 1,80, inkl. alle de f......... afgifter, men 2,50 pr. KWh, det giver vi altså ikke  ;D

Ellers har du helt ret, el-patron som opvarmning er meget dyrt, og helt unødvendigt.
Den danske vinter giver ikke anledning til frost i vores huser før tidligst efter en uge (hvis det ellers har været varmet op før) specielt ikke hvis cirk.pumpen stadig kører.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: Ny VVB
« Svar #16 Dato: Apr 01, 2008, 08:41 »
Ja det kan altså hurtigt blive dyrt! varmepatron i min vvb er på 3kw, hvis den skal trække hele hytten en kold vinterdag, bliver regnestykket:3kw x 24timer x 2,5kr= 180kr pr døgn. Og den vil køre hele tiden, for den kan slet ikke magte opgaven! Så hvis du bruger elpatronen om sommeren, så husk at slukke for din pumpe, og  lukke for  cirkulation igennem spiralen( så der ikke bliver selv cirkulation i centralvarmevandet). Det er ikke en hensigtsmæssig måde at undgå frostsprængte rør på(bør absolut kun bruges i en nødsituation) :o

mvh thoken

Hej Thoken,

Føj for den lede, det var godt nok noget dyr el du køber  ;)

Her på sjælland er KWh prisen små 1,80, inkl. alle de f......... afgifter, men 2,50 pr. KWh, det giver vi altså ikke  ;D

Ellers har du helt ret, el-patron som opvarmning er meget dyrt, og helt unødvendigt.
Den danske vinter giver ikke anledning til frost i vores huser før tidligst efter en uge (hvis det ellers har været varmet op før) specielt ikke hvis cirk.pumpen stadig kører.

Hilsen
Michael


Hej MHES (og andre) :D
Du har fuldstændig ret ang. el prisen, jeg husker altså helt galt(bliver også snart 40! :D). Jeg har lige tjekket min, jeg giver 1,61kr, pr kwh. Så regnestykket bliver: 3kw x 24timer x 1,61 kr=116 kr pr døgn. Beklager fejloplysningen!

mvh thoken
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny VVB
« Svar #17 Dato: Apr 01, 2008, 20:15 »
Hej MHES (og andre) :D
Du har fuldstændig ret ang. el prisen, jeg husker altså helt galt(bliver også snart 40! :D). Jeg har lige tjekket min, jeg giver 1,61kr, pr kwh. Så regnestykket bliver: 3kw x 24timer x 1,61 kr=116 kr pr døgn. Beklager fejloplysningen!

mvh thoken

Hej Thoken,

Hva' f..... mener du med det ???
....skal det nu være en et problem at blive 40 (er selv snart 46) ??

Nå - det er heldigvis helt OK at lave fejl, specielt når man gerne indrømmer dem ;) ;)

Uanset om en KWh koster 2,50 eller 1,61, så er det forbandet dyrt at varme op med, og det var jo egentlig det der var pointen.

...og glæd dig bare - det er ikke noget problem at blive 40 - man er jo aldrig ældre end man føler sig  ;D ;D ;D


Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kattens

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 82
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ny VVB
« Svar #18 Dato: Apr 06, 2008, 11:55 »
Hvis man er gammel som firsårig, er man halvgammel som fyrreårig! ;D

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Sv: Ny VVB
« Svar #19 Dato: Apr 07, 2008, 10:29 »


Der har været historier om folk, som ikke har lukket af for varmespiralen til fyret når de laver varmt vand med elpatronen, det skulle være temmelig dyrt i kwh.
Om historien er sand ved jeg ikke men den er da meget god !!

mvh scotten

hej Scot

Det burde være således indrettet, at når VVB-temperaturen var højere end elpatronens temperatur, ja så sendte patronen strøm tilbage til nettet ;-)

Nå, spøg tilside. Jeg er en gammel nærig landligger, der fyrer med stoker og brændeovn. I sommerhalvåret hvor stokeren ikke kører, har jeg en elgennemstrømningsvandvarmer. Altså kun forbrug når der tappes. Min (mrk. National) er importeret fra Sydøstasien og er ulovlig her (selv om kvaliteten virker OK og den har sit eget inbyggede HFI relæ!). Jeg ved ikke om de kan skaffes lovlige i DK. Men det er klart den mest energiøkonomiske løsning, selv om det kræver fede ledninger (8-12 kW). Denne løsning dur ikke i husstande med teenagere, der typisk forlanger vandmasser, som bruserne i svømmehallen gav i gamle dage!

Pierre
Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline varm på piller

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ny VVB
« Svar #20 Dato: Apr 07, 2008, 13:58 »
Hej fra en årgang 63, siden det nu er kommet op.
 Jeg er ved at smide mit gamle oliefyr ud, det er forbundet sideløbende med min pille stokerkedel. Det sluger en masse varme, selv om cirkulationen er afbrudt med en hane på det ene rør bag på kedlen (kedlen er alligevel varm hele tiden). Jeg har tænkt at det var rart at have  den sikkerhed med en oliekilde som nødforsyning, hvis pillefyret skulle svigte, men det har nu kørt uden problemer i to år. Jeg har så købt en combi vandvarmer netop for at være sikker på at huset ikke bundfryser ved driftstop, når vi står på ski i Norge, med det er måske for optimistisk.
Vil i ikke mene at 3kw. kan holde systemet frostfrit selvom det fryser 10 - 15 grader? det var selvfølgelig lettere at hælde lidt kølervæske på!!

MKH
Hans Jørgen

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny VVB
« Svar #21 Dato: Apr 07, 2008, 21:40 »


Der har været historier om folk, som ikke har lukket af for varmespiralen til fyret når de laver varmt vand med elpatronen, det skulle være temmelig dyrt i kwh.
Om historien er sand ved jeg ikke men den er da meget god !!

mvh scotten

hej Scot

Det burde være således indrettet, at når VVB-temperaturen var højere end elpatronens temperatur, ja så sendte patronen strøm tilbage til nettet ;-)

Nå, spøg tilside. Jeg er en gammel nærig landligger, der fyrer med stoker og brændeovn. I sommerhalvåret hvor stokeren ikke kører, har jeg en elgennemstrømningsvandvarmer. Altså kun forbrug når der tappes. Min (mrk. National) er importeret fra Sydøstasien og er ulovlig her (selv om kvaliteten virker OK og den har sit eget inbyggede HFI relæ!). Jeg ved ikke om de kan skaffes lovlige i DK. Men det er klart den mest energiøkonomiske løsning, selv om det kræver fede ledninger (8-12 kW). Denne løsning dur ikke i husstande med teenagere, der typisk forlanger vandmasser, som bruserne i svømmehallen gav i gamle dage!

Pierre

Hej Pierre,

Nu er Emiku så heldig at have en Woody, som om sommeren kan køre start/stop efter temperaturen i VVB'en, og det er altså noget billigere end el-vandvarmeren, også dem af gennemstrømningstypen.

Har man som du en traditionel stoker, der ikke selv kan tænde op, er el-vandvarmeren en fornuftig sommer fidus.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny VVB
« Svar #22 Dato: Apr 07, 2008, 21:43 »
Hej fra en årgang 63, siden det nu er kommet op.
 Jeg er ved at smide mit gamle oliefyr ud, det er forbundet sideløbende med min pille stokerkedel. Det sluger en masse varme, selv om cirkulationen er afbrudt med en hane på det ene rør bag på kedlen (kedlen er alligevel varm hele tiden). Jeg har tænkt at det var rart at have  den sikkerhed med en oliekilde som nødforsyning, hvis pillefyret skulle svigte, men det har nu kørt uden problemer i to år. Jeg har så købt en combi vandvarmer netop for at være sikker på at huset ikke bundfryser ved driftstop, når vi står på ski i Norge, med det er måske for optimistisk.
Vil i ikke mene at 3kw. kan holde systemet frostfrit selvom det fryser 10 - 15 grader? det var selvfølgelig lettere at hælde lidt kølervæske på!!

MKH
Hans Jørgen

Hej Hans Jørgen,

3 KW skal nok holde centralvarmeanlægget frostfrit, også med 10-15 graders frost, men hvornår har vi sidts haft 10-15 graders frost i danmark i flere uger.
Et par enkelte dage med frost p 10-15 grader kan ikke få et tidligere opvarmet hus til at fryse, med mindre det er lavet fyldstændig uden isolering.

Hilsen
Michael (62'er)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Ny VVB
« Svar #23 Dato: Apr 13, 2008, 22:42 »
Hej Michael.

Tror jeg har fundet lidt ro i sjælen gennem din pointe mht til frost i et ellers opvarmet hus.

Patronen i en VVB var ikke tiltænkt at opvarme huset. Blot at sikre at der lige nøjagtigt ikke sker en frostsprængning af rørene i skunken ved længere bortrejse. For at sikre at patronen ikke er i drift kontant, kunne denne blot tilsluttes ved afrejsen. 150-200 kr. i døgnet er selvfølgelig noget af en udgift i tilfælde af stokerstop, men intet i forhold til udgifterne efter en vandskade som forsikringen måske ikke vil tage på sig.

Vi har nu haft pillefyret kørende siden oktober sidste år. Driftstop 2 gange. Den ene gang fordi pillesiloen var løbet tør (forudsigelig fejl). Den anden gang var dog tilfældigvis på en 2 ugers rejse til varmere himmelstrøg. Har ingen ide om årsagem Vi havde dog sikret os besøg ofte til tømning af postkasse og et tjek på temp. af kedlen. Strømmen blev hevet på stokeren (Boink) og fyret satte i gang igen.
Vores hus er godt efterisoleret. Det samme er rørene som ligger i de dog uopvarmede skunke på 1. salen. Men din teori er altså, at det vil tage adskillige døgn for at huset vil blive så afkølet, at cirkulationspumpen har trukket alt varme ud af boligen? I så fald ser jeg intet behov for en backup gennem vores oliefyr.

Grundene til at vi ønsker at sløjfe vores oliefyr er flere:

- at spare plads.

- at begge kedler står i en anden tilbygning som IKKE er godt isoleret. Dermed virker kedlen til oliefyret som en radiator der allerede nedkøler vandet fra pillefyrskedlen. (kunne forestille mig, at der nemt ryger 10-15% af varmen allerede inden det når ind i stuerne?)

- At jeg formoder der er et årligt lovpligtigt servcecheck på oliebrænderen uanset om den benyttes eller ej?  (ca. kr. 800-1000,- årligt.)

Der ligger 150 ltr. i bunden af olietanken som dog lige skal futtes af....