Forfatter Emne: Ny VVB  (Læst 27150 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Emiku

• Prof
  • Respekt optjent: +0/-0
Ny VVB
« Dato: Mar 27, 2008, 11:48 »
Hej,

Jeg står og skal til at finde en afløser til min gamle VVB'er. Hvilken en/nogle kan anbefales, den må godt kunne fylde et badekar. Value for money må godt tages i betragtning, det skal ikke være en guldbelagt beholder der koster spidsen af en jetjager. ;)

Den skal sidde sammen med min Amandakeddel og et woody fyr.

- Emiku
Woody V6.69

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny VVB
« Svar #1 Dato: Mar 27, 2008, 18:27 »
Hej,

Jeg står og skal til at finde en afløser til min gamle VVB'er. Hvilken en/nogle kan anbefales, den må godt kunne fylde et badekar. Value for money må godt tages i betragtning, det skal ikke være en guldbelagt beholder der koster spidsen af en jetjager. ;)

Den skal sidde sammen med min Amandakeddel og et woody fyr.

- Emiku

Hej Emiku,

Jeg har en traditionel VVB (kappe beholder) på 100 l og den kan sagtens fylde et badekar (heldigvis  :D :D ).

Jeg har fået monteret en el-patron i beholderen, men den bruger jeg ikke mere (brugte den om sommeren, dengang jeg fyrede med brænde i kedlen).

Skulle jeg skifte VVB i dag, ville jeg købe en med en ekstra varmespiral, så jeg kunne tilkoble en solfanger.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kimmer

• Prof
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #2 Dato: Mar 28, 2008, 13:03 »
Jeg har en combi fra Metro, 110l, den gav jeg 3900 for hos vvsgiganten.dk, meget fint valg efter min mening :) Men jeg er også ny inden for "vvs-faget"

Mvh
Kim

Offline Kendub

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
« Svar #3 Dato: Mar 28, 2008, 20:43 »
Hvad koster egentligt en varmepatron - sådan ca.?

Overvejer at  købe én som kan fungere som backup til pillefyret. Skal forstås således: at hvis familien er på rejse i vinterperioden, hvor der er risiko for frostsprængninger ved nedbrud/driftstop af pillefyret, så tænkte jeg at en varmepatron i VVB kunne opretholde en temp. for  hele varmeanlægget på f.eks min. 15-20 grader?  Er det en reel mulighed?

Offline F.Rasmussen

• Guru
  • Respekt optjent: +4/-1
« Svar #4 Dato: Mar 29, 2008, 07:12 »
En kombibeholder er en VVB med el-patron i beholderen - den gør, at du kan lave varmt vand uden at din kedel behøver lave noget

At varme hele huset gennem VVB er ikke en reel mulighed

Mange pillefolk startede med en eller anden form for "back-up" til pillefyret - i langt de fleste tilfælde er dette helt unødvendigt.
Pillebrænderne er idag så gode at de fint kan fungere som eneste varmekilde - også ved en evt. vinterferie

Selv har jeg en 160 liter Metro-beholder som jeg har lavet varmtvands-prioritering med
Det betyder at så snart VVB kalder på varme - så lukker en tre-vejs motorventil for radiatorer og gulvvarme - og fyret laver kun varmt vand så længe der er behov
faktisk fuldstændigt som på en moderne gaskedel med VVB

Vi er 4 bliver 5 i hustanden og flere er meget glade for lange bade, derfor denne løsning
Ved mindre behov tror jeg ville lave samme arrangement, blot med en mindre beholder

Det er pragtfuldt at VVB aldrig løber tør  ;)
Bedste hilsener - Frederik Rasmussen

Woody 20kw på H430 Opop
Trækstabilisator-V10 styring-200kvm-6 tons årligt- 160 liter VVB

Offline mbech

• Prof
  • Respekt optjent: +1/-1
« Svar #5 Dato: Mar 29, 2008, 17:13 »
Selv har jeg en 160 liter Metro-beholder som jeg har lavet varmtvands-prioritering med
Det betyder at så snart VVB kalder på varme - så lukker en tre-vejs motorventil for radiatorer og gulvvarme - og fyret laver kun varmt vand så længe der er behov
faktisk fuldstændigt som på en moderne gaskedel med VVB

Meget interessant! Jeg overvejer selv denne beholder eller evt. 200 L udgaven. Hvad er dine erfaring med sommerdrift? Hvis man lader pillefyret starte to-tre gange i døgnet, og man lader fyret køre til vandet er blevet fx 60 grader, hvor varmt er vandet så efter 6 timer med slukket fyr og slukket cirkulation?

Og apropos.
Mit hus er desværre bygget sådan, at badeværelserne ligger i modsatte ende i forhold til bryggers med VVB og køkken. Derfor kører jeg med brugsvandscirkulation det meste af tiden. Uden denne cirkulation skal vandet løbe LÆNGE, før man får varmt vand på badeværelserne. Jeg overvejer at knytte brugsvandscirkulationen til lyset på badeværelserne. Så vil det varme været nået frem, når man er færdig på toilettet, men så ryger der jo desværre en god portion afkølet vand tilbage til VVB.
Er der idéer til andre løsninger på dette med, at det varme vand er langt væk?

Hilsen Martin
--
Venlig hilsen

Martin
(Scotte 16kW, Dor 16kW, StokerKontrol)

Offline F.Rasmussen

• Guru
« Svar #6 Dato: Mar 29, 2008, 21:04 »
Jeg har endnu ingen erfaring med sommerdrift - VVB blev monteret her i vinter
Men formålet med en stor beholder og styring med 3-vejs ventil, er netop at undgå at anlægget "trækker" VVb´en kold - så jeg håbe jeg kan klare mig med 2 opstarter i døgnet

Med hensyn til din varmtvandscirkulation er den eneste anden mulighed ved lange træk, at trække det varme vand i små rør. Dermed bliver vandindholdet i rørene mindre, og vandet bliver derfor hurtigere varmt

Alternativt kunne der selvfølgelig monteres EL-VVB ved alle tappesteder - men det er vist en dyr een  :o
« Senest Redigeret: Mar 29, 2008, 21:05 af F.Rasmussen »

Woody 20kw på H430 Opop

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #7 Dato: Mar 29, 2008, 21:23 »
Meget interessant! Jeg overvejer selv denne beholder eller evt. 200 L udgaven. Hvad er dine erfaring med sommerdrift? Hvis man lader pillefyret starte to-tre gange i døgnet, og man lader fyret køre til vandet er blevet fx 60 grader, hvor varmt er vandet så efter 6 timer med slukket fyr og slukket cirkulation?

Og apropos.
Mit hus er desværre bygget sådan, at badeværelserne ligger i modsatte ende i forhold til bryggers med VVB og køkken. Derfor kører jeg med brugsvandscirkulation det meste af tiden. Uden denne cirkulation skal vandet løbe LÆNGE, før man får varmt vand på badeværelserne. Jeg overvejer at knytte brugsvandscirkulationen til lyset på badeværelserne. Så vil det varme været nået frem, når man er færdig på toilettet, men så ryger der jo desværre en god portion afkølet vand tilbage til VVB.
Er der idéer til andre løsninger på dette med, at det varme vand er langt væk?

Hilsen Martin

Hej Martin,

Jeg kører sommerdrift efter VVB'en.
Det fungerer på den måde at en termostat på VVB'en slutter når temperaturen på VVB'en er under 50 C og bryder igen når temperaturen er over 60C.
Termostaten er tilkoblet "ekstern Kontakt" på min Woody, som derfor starter og kører når VVB'en er under 50C og stopper når VVB'en er over 60C.
I praksis giver det 1 - 2 driftperioder i døgnet (vi er en familie med 2 teenagerbørn), forbruget er 3-3,5 kg træpiller pr. døgn og der er ca. 50% af omkostningen til varmt vand med en el-patron (har kørt med el-patron i 15 år).

Nu er jeg så "heldig" at VVB'en ligger i kælderen, lige under køkken og badeværelse, så jeg har ikke behov for cirkulationspumpe på brugsvandet.
Din ide med at styre pumpen efter lyset på badeværelset lyder som en rigtig god ide. Godt nok får du en "røvfuld" koldt vand retur, men du minimerer tomgangstabet.
Kun en afprøvning i praksis kan give svaret på om det kan betale sig.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline scotten

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
« Svar #8 Dato: Mar 30, 2008, 08:01 »
hej
Jeg har løst mit varmt vands cirkulation med denne pumpe
http://www.lavprisvvs.dk/shop/grundfos-comfort-pumpe-217468p.html
der kan man stille hvilke tidspunkter bpå døgnet den skal køre, og hvilken temperatur vandet skal have før der er behov for at pumpen kører.
Det  sparer da en for at trække et kabel igennem hele huset.
Kører selv sommerdrift med termostat på vvb der starter og stopper pillefyret, det fungerer udmærket mit forbrug om sommeren er cirka 3 kg om dagen.

mvh scotten

Offline mbech

• Prof
  • Respekt optjent: +1/-1
« Svar #9 Dato: Mar 30, 2008, 12:42 »
Tak for Jeres input.

Når I bruger en termostat til at styre fyret via klemrækken i styringen, hvad gør I så med styring af kedelpumpen? Den skulle jo gerne stoppe lidt efter, så den ikke trækker varmen ud af VVB.

/Martin
--
Venlig hilsen

Martin
(Scotte 16kW, Dor 16kW, StokerKontrol)

Offline F.Rasmussen

• Guru
« Svar #10 Dato: Mar 30, 2008, 13:01 »
Min er styret via en billig thermokontakt på fremløbet lige efter kedel - starter over 60 grader stopper under 50 grader

Nogen har en dobbeltvirkende kedeltermostat - så kan du indstille stop/start temperatur

Min beholder bliver ikke trukket kold, da der lukkes for strengen til denne når beholder er oppe på temperatur - og overskudsvarmen fra kedlen går så i gulvvarmen

Vel at mærke hvis alt kører som jeg håber - det er jo ikke sommer endnu  ;D

Woody 20kw på H430 Opop

Offline scotten

• Top of the pop
  • På piller
« Svar #11 Dato: Mar 30, 2008, 13:45 »
Jeg har et relæ som bryder både til fyret og til pumpen.
Har aldrig haft problemer med det.

mvh scotten

Offline stenstrup

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
« Svar #12 Dato: Mar 31, 2008, 08:59 »
At varme hele huset gennem VVB er ikke en reel mulighed

Det er ikke rigtigt! Selvfølgelig kan man ikke varme huset op gennem varmtvandsbeholder, men du kan absolut holde rørerne frostfrie ved evt. driftstop. Har en bekendt med brændefyr og akkutank, som netop bruger denne mulighed, da brændefyret jo i princippet har mange driftstop, hvis man ikke er hjemme til at fyre. Omend dette er en dyr løsning, har jeg ikke nævnt ;)

Nu er der ikke er ret mange driftstop på pille fyr. Man har jo heller aldrig haft backup dengang man kun havde f.eks olie fyr. Så der er ingen grund til at lave anlægget på den måde.
Skriver jeg så og har stadig mulighed for at tilkoble mit tidligere olie fyr.  :D Dette har dog kun været nødvendigt én gang på 2 år. Det var da eltænderen stod af. Og den blev leveret som lyn og torden dagen efter.

Personligt har jeg til sommer drift et digitalt uge ur,(som MHES vistnok har rådet mig til engang ;) ) som jeg sætter til at starte en times tid før vi normalt skal bruge det varme vand. Det er to gange om dagen. Desuden er cirkulationspumpen styret af en termostat i kedlen, så den kun kører når der er varme på. Jeg måtte også montere en kontraventil lige over varmtvandsbeholder(den står i kælder) da den ellers blev afladet lidt for hurtigt. Det fungere uden problemer og forbrug er ca 3-4 kg pr. døgn.
Uret fik jeg af en kølemontør, som kommer på mit arbejde. Godt nok brugt og uden backup (derfor det blev skiftet) men prisen taget i betragtning såå.

Det er nok smags sag hvordan man laver det. Og tror ikke det ene er mere rigtigt end det andet. Behovet er jo også individuelt fra familie til familie.
« Senest Redigeret: Mar 31, 2008, 09:07 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline scotten

• Top of the pop
  • På piller
« Svar #13 Dato: Mar 31, 2008, 15:57 »
Der har været historier om folk, som ikke har lukket af for varmespiralen til fyret når de laver varmt vand med elpatronen, det skulle være temmelig dyrt i kwh.
Om historien er sand ved jeg ikke men den er da meget god !!

mvh scotten

Offline thoken

• Guru
  • Respekt optjent: +3/-3
« Svar #14 Dato: Mar 31, 2008, 17:09 »
Der har været historier om folk, som ikke har lukket af for varmespiralen til fyret når de laver varmt vand med elpatronen, det skulle være temmelig dyrt i kwh.
Om historien er sand ved jeg ikke men den er da meget god !!

mvh scotten

Ja det kan altså hurtigt blive dyrt! varmepatron i min vvb er på 3kw, hvis den skal trække hele hytten en kold vinterdag, bliver regnestykket:3kw x 24timer x 2,5kr= 180kr pr døgn. Og den vil køre hele tiden, for den kan slet ikke magte opgaven! Så hvis du bruger elpatronen om sommeren, så husk at slukke for din pumpe, og  lukke for  cirkulation igennem spiralen( så der ikke bliver selv cirkulation i centralvarmevandet). Det er ikke en hensigtsmæssig måde at undgå frostsprængte rør på(bør absolut kun bruges i en nødsituation) :o

mvh thoken
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus