Tips og Tricks > Guldkorn

Montering af cirkulationspumpe.

(1/5) > >>

TTH:
Hej alle.

Jeg har lige et spørgsmål, som trænger sig på.

Hvor bør man sætte cirkulationspumpen, på fremløb eller retur ? ? ? ? ?

Årsag til spørgsmålet er at da jeg fik mit scottefyr og samtidig en ny og ØKONOMISK cirkulationspumpe satte smeden den på returen for "det betyder ikke noget og så får du mindre støj i rørerne" sagde han. Da jeg IKKE er fagmand sidder den altså der i dag, MEN jeg kan høre at der står luft i den. Efter en del skruen op og ned for hastigheden kommer luften ud og den siger intet, men efter cirka en dags tid er den gal igen. Min lille teori går ud på at der egentlig ikke er nok "buffer"kapacitet til pumpen, da den trækker fra huset og ikke kedelen, som den jo ville have gjort hvis den sad på fremløb.
Lidt info om pumpen: Grundfos Alfa Pro 25-60. Pumpen står på fast trin 2.

Har vi en ekspert tilstede ? ? ? ?

Hilsen Thomas

john m:
Hej min pumpe (den gamle model ) sidder på retur virker ok .                                                                                                                                                         mvh. john.

thoken:
Hej!
Det er ligemeget om pumpen sidder på frem eller retur, men det lyder til at du ikke har fået luftet dit anlæg ordentligt ud(er det trykekspansion eller åben ekspansion?) Men hvorfor montere en fin selvregulerende pumpe, og så tvangsstyre den?(trin 2) Den burde fint kunne regulere automatisk, og så får du en pæn el besparelse oveni(og ofte mindre støj).Så luft ud og juster pumpen rigtigt, det burde hjælpe! ;D
Mvh thoken

TTH:
Hej!

Jeg har åben ekspansion, da der indimellem ryger brænde i fyret. Pumpen HAR kørt på automatik, MEN da den "kigger" ind i kedlen, ser den samme modstand hele tiden og holder hastigheden. Tro mig, jeg har luftet ud MANGE gange, men stadig kommer der luft i pumpen. Der er nok vand på anlæget, så det er ikke der det går galt.
Ender nok med at den bliver flyttet om på fremløb for så kan automatikken være med igen og støjen er jo ikke meget.

Hilsen Thomas

F.Rasmussen:
Om den sidder på frem eller retur, gør ingen forskel på automatikken.
Det er ikke kedlen der laver modtryk men anlægget - altså radiatorventilerne og din varmtvandsbeholder

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version