Forfatter Emne: Montering af cirkulationspumpe.  (Læst 74604 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ulrich-307Hdi

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 81
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody 16 KW på Roca
Sv: Montering af cirkulationspumpe.
« Svar #15 Dato: Jan 25, 2009, 07:03 »
Hej Michael.
Vores anlæg har trykexpansion. Der er termostatventiler på alle radiatorer og gulvvarme. Der sidder også en termostatventil på returforbindelsen på varmtvandsbeholderen.
Jeg har prøvet at lukke for af for gulvvarmen og varmtvandsbeholderen - uden bedring af pumpens reguleringsevne.
Jeg har også prøvet at knibe afgangsventilen og returløbet tilbage i kedelen - men den skide pumpe vil stadig ikke regulere.
Jeg fortryder faktisk at jeg ofrede penge på dén.
VH.   Leif Kristensen

Jeg har samme pumpe og samme problemer.
Jeg har ikke regulering på vvb og ingen termostat på gulvvarmen.
Jeg har tvunget min pumpe ned på 8 watt, jeg spare da noget alligevel.
Den gamle høvlede 35 watt gennem sig på trin 1
Hygge Ulrich

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Montering af cirkulationspumpe.
« Svar #16 Dato: Jan 25, 2009, 11:02 »
Hej Leif,

Du skal ikke fortryde at du købte pumpen.
Hvis den ikke regulerer er der noget galt.

Logisk set kan der være noget galt 2 steder, det kan være pumpen eller det kan være anlægget.

Hvis dit anlæg, med trykekspansion, er lavet korrekt, så har du kun forbindelse mellem fremløb og retur, gennem varmeforbrugere.
Det vil sige at hvis du lukker alle radiatorer, gulvvarmekredse og VVB'ere, så er der ingen forbindelse mellem fremløb og retur.
I den situation vil pumpen se en stor modstand og skal derfor regulere ned.

Regulerer pumpen ikke ned, er vi tilbage ved udgangspunktet, enten er der fejl på pumpen, eller på anlægget.

Nu kan jeg forstå at du har et returløb til kedlen, for at holde returen oppe i temperatur. Det er jo en kortslutning mellem fremløb og retur, som vil påvirke den modstand som pumpen "ser".
Uanset at du har "knebet" returventilen, så kan det være her du har problemet, eller det kan være i nogle af de andre strenge (radiatorer, gulvvarme, VVB osv.).

Det du skal sikre dig er at du har overblik over rørsystemet.
Prøv at stoppe anlægget i en times tid, så alle rør er afkølet.
Luk så alle ventiler til radiatorer, gulvvarme, VVB og returløb ved kedel.
Start fyret og pumpen igen, vent til anlægstemperaturen er oppe på 50-60 grader og så "følg varmen".
Forstået på den måde at du mærker på rørerne hvor varmen (det varme vand) løber hen.
Hvis rørsystemet er lavet som vi forventer, vil der ikke være forbindelse mellem fremløb og retur, og der vil altså ikke komme varmt vand retur til kedlen.
Kører pumpen ikke ned i effekt i denne situation, så må der være noget galt med pumpen (eller dens indstilling).

Hvis derimod der kommer varmt vand retur til kedlen, så må der jo være en forbindelse mellem fremløb og retur et sted.
Følg returrøret og find "fejlen".

Det er før set at smeden laver en forbindelse mellem fremløb og retur, ved den fjerneste ende af rørstrengen, simpelthen for at skabe konstant cirkulation i fremløb/retur. Det kan være gjort for at frostsikre rør i f.eks. skunken, eller for at sikre hurtig reaktion i fjerneste radiator.

Hilsen
Michael
 
Hej Michael.
Vores anlæg har trykexpansion. Der er termostatventiler på alle radiatorer og gulvvarme. Der sidder også en termostatventil på returforbindelsen på varmtvandsbeholderen.
Jeg har prøvet at lukke for af for gulvvarmen og varmtvandsbeholderen - uden bedring af pumpens reguleringsevne.
Jeg har også prøvet at knibe afgangsventilen og returløbet tilbage i kedelen - men den skide pumpe vil stadig ikke regulere.
Jeg fortryder faktisk at jeg ofrede penge på dén.
VH.   Leif Kristensen
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline nincSpeatte

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-1
Montering af cirkulationspumpe
« Svar #17 Dato: Dec 07, 2009, 13:05 »
Hva med montering av gass bremse servo ??noen forslag der?Passer jo ikke i festene med hitec servoer der heller...

Offline mheramb

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Montering af cirkulationspumpe.
« Svar #18 Dato: Aug 04, 2017, 19:29 »
Hej!

Almindeligvis betyder det ikke det store, om cirkulationspumpen sidder på fremløbet eller returløbet.

Hvis du har et varmeanlæg med fastbrændsel, hvor temperatursættet typisk er meget højt, anbefaler man at sætte cirkulationspumpen på returløbet, da dette oftest er det køligste af de to rør. Dette er for at skåne cirkulationspumpen.

Almindeligvis anbefaler man også, at cirkulationspumper sidder efter ekspansionsbeholderen for at undgå, at vandet trykkes op mod ekspansionsbeholderen, men i stedet trykkes ud i anlægget.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du monterer en cirkulationspumpe, eller hvordan du finder den rigtige type, så tjek denne artikel:

http://vvsviden.dk/montering-af-cirkulationspumpe-varmeanlaeg/

Offline Jan-DK

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 128
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Montering af cirkulationspumpe.
« Svar #19 Dato: Aug 08, 2017, 13:34 »
Du svare på noget som er næsten 8 år gammel. ;D
110 m2
Woody Blackstar 10KW
220 kg beholder.
Metro 110 L VVB 644C Fjernvarme
2 X gulvvarme + 4 radiator.
https://stokercloud.dk/v3/#/jandk/main-page
7,5 m solfanger.
300 L beholder.

Offline ThomasJH

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Montering af cirkulationspumpe.
« Svar #20 Dato: Maj 20, 2021, 18:28 »
Det gør ikke den store forskel mht. hvad den sidder på. Sæt den bare på frem..
Modtrykket er ikke direkte fra kedlen men mulighed fra selve anlægget. Overvej om det kan være en varmtvandsbeholder?
Du kan evt. bruge en https://blite.dk/156-arbejdslamper-og-byggepladsbelysning hvis det kan være svært at se hvad den er sat på: