Forfatter Emne: Nyt pillefyr  (Læst 14407 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Nyt pillefyr
« Svar #15 Dato: Feb 07, 2014, 14:36 »
Det er bedre bare at smide et inderrør i skorstenen som kan tåle det kondenserer. At det er så lavt som det er, er kun et plus på virkningsgraden, så du skal såmænd bare være glad. En suger, eller en meter ekstra skorsten hæver ikke skorstens temperaturen. Jeg kender ikke kedlen, men nogen af dem kan man fjerne retardere, eller endnu bedre, bare lade være med at rense fyret... efter en uge eller 2 skal temperaturen nok være høj nok.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Nyt pillefyr
« Svar #16 Dato: Feb 07, 2014, 17:05 »
Så er det jo man skal til at regne lidt på hvad der bedst kan betale sig på sigt. En ny isokern til 7-8.000 kr (en tilbagebetalingstid på måske 15 år) eller at hæve røg temperaturen/sænke virkningsgraden lidt.  :)

Nu får jeg nok kritik, personligt har jeg valgt sidstnævnte, det virker godt - tør skorsten. Nuvel det koster lidt - måske en plovmand årligt.  ^-^ 

/Frank

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Nyt pillefyr
« Svar #17 Dato: Feb 07, 2014, 17:43 »
lige en opfølgning.

Det blev så fyret fra pelburn og nu har det kørt i 1 uge med meget positiv resultat.
Jeg kan dog desværre ikke hæve min skorstens temp nok, kun 70 grader og fremløb på 65 grader.
er der nogen der har erfaring med hvordan man kan hæve sit skorstens træk uden en motor eller at skulle hæve sin skorsten 1 meter.

Det kan måske hjælpe og isolere det skorstens rør .
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline peet rr

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt pillefyr
« Svar #18 Dato: Feb 07, 2014, 21:12 »
Jeg har prøvet at fjerne alle retrader uden at det har hævet skorstens temperaturen.
jeg har en ide om at jeg gerne vil have min skorstens temp op på omkring de 100 grader er det helt forkert.

Jeg går faktisk med en tanke om at bygge en røggaskøler i rustfri og trække temperaturen ned under kondenseringen men er så i tvivl om det ødelægger skorstenen pga syre.

Til dette har jeg lige et spørgsmål ved hvilken temperatur der bliver udskillet syre?