Da jeg købte mit anlæg for en del år siden stod jeg i timer og kiggede på ydelse, flammen, stillede på blæser, pid, og alt andet for at få en stabil flamme på 10 50 og 100 %.
Olie i tanken har jeg også brugt og har da også tænkt på et rør i sneglen, MEN det blev aldrig 100 % som jeg gerne ville have det
Nu lader jeg det bare køre, afhængig af piller og forbrug vejer jeg af mens jeg renser kedel og det er det
Min afvejning har i lange perioder været nogenlunde ens, 20 - 60 gr forskel, undtaget ved pilleskift selvfølgelig.
Styringen regner præcis ud hvor mange piller den skal gi når den kører feks 30 %, og det er jo fint nok.
Lad os lege den skal gi 10 gr på 30 % ydelse.
Det gør den bare IKKE.
Den ene gang gir den måske kun 6 gr, næste 13 gr og sådan er det bare.
Derfor er flammen ikke ens når man låser den på feks 50 %, lidt mager og så lidt henad hvor den ryger
Prøv at lytte efter når den er låst på feks 50 %, så kan man høre der er forskel på hvor mange piller den gir fra gang til gang, men i gennemsnit er det jo ikke helt galt med hvor mange piller den gir.
Selvom ens afvejning ligger på feks 1000 gr, hver eneste gang man vejer af, så vil flammen stadigvæk køre lidt op og ned på en fastlåst ydelse, og sådan er det.
Så slå koldt vand i blodet, lad det køre, ta en afvejning af og til, og glæd jer over den billige varme, selvom den ikke kører 100 %, som i måske gerne ville den skulle.
Men lege og optimere kan man jo altid bruge tid på, og det skal man også, der kan faktisk gå lidt sport i det, så man kommer så tæt på de 100 % som muligt.
RTB kedlen kommer åbenbart, måske, med vejeceller og så vil det dælme du, men det er en helt anden diskussion.
Held og lykke med det