Forfatter Emne: Akkutank i kælder - kedel i garage?  (Læst 10216 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lasse Eriksen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Akkutank i kælder - kedel i garage?
« Dato: Maj 02, 2008, 17:11 »
Først tak for svar på mit spørgsmål ang. Laddomat og stoker - arbejder stadig på den hjemmebyggede stoker.
Jeg har besluttet at det skal være slut med at slæbe brændsel i kælderen og vil derfor gerne flytte brændekedlen op i et rum ved garagen, men lade akkutanken blive i kælderen. Mit spørgsmål er derfor - kan det lade sig gøre at forlænge rørføringen mellem kedel og akkutank med 15 mtr. fjernvarmerør? Er der nogen der har erfaringer med noget lignende. kan niveauforskellen give bøvl - der er Laddomat på? Hvilke dimensioner skal fjernvarmerørene have? Er vvs-grossistens præisolerede pexrør gode nok? - er vist nogle af de billigste!

Baxi mb solo 20 kw.
1600 ltr. akkutank.
250 kvm. middelisoleret hus.

Håber på hjælp

Venlig hilsen
Lasse Eriksen

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Akkutank i kælder - kedel i garage?
« Svar #1 Dato: Maj 03, 2008, 10:16 »
Først tak for svar på mit spørgsmål ang. Laddomat og stoker - arbejder stadig på den hjemmebyggede stoker.
Jeg har besluttet at det skal være slut med at slæbe brændsel i kælderen og vil derfor gerne flytte brændekedlen op i et rum ved garagen, men lade akkutanken blive i kælderen. Mit spørgsmål er derfor - kan det lade sig gøre at forlænge rørføringen mellem kedel og akkutank med 15 mtr. fjernvarmerør? Er der nogen der har erfaringer med noget lignende. kan niveauforskellen give bøvl - der er Laddomat på? Hvilke dimensioner skal fjernvarmerørene have? Er vvs-grossistens præisolerede pexrør gode nok? - er vist nogle af de billigste!

Baxi mb solo 20 kw.
1600 ltr. akkutank.
250 kvm. middelisoleret hus.

Håber på hjælp

Venlig hilsen
Lasse Eriksen

Hej Lasse,

"Kan det lade sig gøre at forlænge rørføringen mellem kedel og akkutank med 15 mtr. fjernvarmerør?"Ja, det kan lade sig gøre...

"Er der nogen der har erfaringer med noget lignende. kan niveauforskellen give bøvl - der er Laddomat på?"
Under den forudsætning at du har din cirkulationspumpe placeret så den kan cirkulere vandet mellem kedel og akku.tank, er det ikke noget problem....

"Hvilke dimensioner skal fjernvarmerørene have?"
1" burde vel række eller 22mm kobber/PEX....

"Er vvs-grossistens præisolerede pexrør gode nok?"
Gode nok er jo et relativt begreb, i forhold til hvad ?
Skal rørene føres i jorden, hænge frit mellem bygninger, føres i uopvarmede rum osv.
Jo mere isølering jo bedre.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Energi Bornholm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokerkontrol
Sv: Akkutank i kælder - kedel i garage?
« Svar #2 Dato: Maj 06, 2008, 21:51 »
Ups...  Din hjemmebyggede stoker skal på inden 1/6-08  Derefter skal alle monterede stokere være typegodkendt !!

vh Flemming
/Energi Bornholm - Hovedforhandler af NBE brændere på Bornholm

Ombygget Mascot ( Nyt motorprint, styring, blæser og skamol )
Ilt, røggas, interface, VVBtemp.kontrol, temperaturovervågning, pumpestyring.
Driftsoptimeret Norrahammer kedel fra 1965
Danfoss ECL 200
6 KW solcelleanlæg

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Akkutank i kælder - kedel i garage?
« Svar #3 Dato: Jan 24, 2009, 23:29 »
Hej

mon ikke Svenskerne er eksperter i fastbrænsel ? vedrørende Ladomater og styring se mere på http://www.termoventiler.se/ her kan du også finde ladomater til ladning på lang afstand.
Bor du på Sjælland så kan man jo spare en hel del ved at bestille i Sverige http://www.rinkabyror.se/ skal desværre afhentes men der er så kun 100km fra øresundsbroen

Venlig hilsen
Hangaard
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller