Hej Gern,
Se det med oliefyret forklarer jo hvorfor du kan få varme på kedlen uden at pillefyret kører

...jeg ville ellers spørge dig hvordan du bar dig ad med det

Når du skriver at shunten står på 49
oC, er det så på skalaen på termostaten ?
...hvis det er, så kan jeg fortælle dig at den kan man (desværre) ikke stole på

Du skal i stedet måle den faktiske returtemperatur til kedlen, med et godt termometer eller en føler monteret i styringen.
Du skriver også om semirens, så jeg gætter på st kedlen er sådan en BSxxxx med semirens.
Det betyder at dun retur skal være 55
oC og ikke 49
oC

Det kan godt være at det har fungeret i vinter med den indstilling du har, men det skyldes så nok at din retur reelt har været højere eller at fyret har kørt konstant.
Isolering af røgrør er ofte bøvlet, men det kan altså gøre underværker.
Hilsen
Michael
Hej Michael
Ja, cirkulationspumpen er på styringen og starter ved 50 grader (den sætter jeg op på 55).
Om shunter fungerer super, har jeg ikke meget begreb om, men den virker sikkert, som den skal - den står i øvrigt på ca. 49 grader.
Stålskorstenen har jeg isoleret, men ikke røgrøret - det vil jeg nok gøre, selv om det bliver lidt bøvlet; renselågen skal jeg kunne komme til en gang imellem.
NB: Man kan ikke aflæse noget fornuftigt på mine grafer i øjeblikket, fordi jeg er gået over til delvis oliefyrsdrift. 1000 liter olie skal fyres af hen over sommeren. Men jeg prøver at få lidt erfaring med sommerdrift, så jeg er klar til næste år.
Mange tal for dine input.