Forfatter Emne: Eltænder døde efter få uger; er det meningen?  (Læst 9038 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jkl

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Boink 16kW+OPOPH418, Stokerkontrol 1.81Beta2
Eltænder døde efter få uger; er det meningen?
« Dato: Jun 23, 2008, 22:09 »
Hej, ny Boink-bruger her.

Efter at have installeret mit nye Boink/OPOP system i starten af denne måned, kan jeg nu konstatere at eltænderen døde for et par dage siden   :'(. Jeg har ellers sat fyret til kun at starte op 2 gange om dagen for at spare lidt på den. Er det meningen? Hvor mange driftstimer bør man kunne forvente sig af den?

Hvis nogen har et link til hvor man billigt kan få en (eller flere) varmelegemer så send det gerne.

Jeg er dog i mellemtiden blevet supergod til manuelt at tænder fyret med nogle gamle Zip-blokke til grillen  :) .

Vh

JKL

Offline Kattens

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 82
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Eltænder døde efter få uger; er det meningen?
« Svar #1 Dato: Jun 24, 2008, 07:25 »
Hej jkl

Et interessant emne du bringer op. Jeg har selv brugt spidsen af en jetjager på eltændere, og mener, at der klart er tale om fabrikationsfejl når de ryger efter 14 dage. Den sidste jeg har monteret har kørt længe (1/2 år) hvilke netop beviser min påstand. Hvor længe skal en sliddel holde? I dette tilfælde er det vist kun forbrugerombudsmanden der kan svare på det. Men ellers kan vi håbe, at det kun er en "serie" af tænderene der har været dårlige, og at de efterhånden er ude af markedet.
mvh.
Steen

Offline jkl

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Boink 16kW+OPOPH418, Stokerkontrol 1.81Beta2
Sv: Eltænder døde efter få uger; er det meningen?
« Svar #2 Dato: Jun 24, 2008, 19:31 »
De to nye jeg lige har bestilt har lidt forskellige modstande 141.3 og 157.3 Ohm, dvs. effekten er hhv.
374.4 og 363.3, hvis man regner med 230V RMS. Men bliver net-spændingen koblet direkte over med et eller andet relæ, eller kører der noget PWM man kan justere på gennem interfacet? Og er der nogen der ved hvor meget effekt kan styreprintet egentligt holde til?

mvh.

jkl

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Eltænder døde efter få uger; er det meningen?
« Svar #3 Dato: Jun 25, 2008, 10:58 »
Hej,

Netspændingen kører gennem et relæ, der i starten er tændt hele tiden, men senere i optændingsfasen kører en duty-cycle på x%, angiver i parameter i styringen under optænding (default er vist nok 70%).
Du kan høre "effekt-reguleringen" som tænd/sluk på relæet efter kort tid under optænding.

Hilsen
Michael

De to nye jeg lige har bestilt har lidt forskellige modstande 141.3 og 157.3 Ohm, dvs. effekten er hhv.
374.4 og 363.3, hvis man regner med 230V RMS. Men bliver net-spændingen koblet direkte over med et eller andet relæ, eller kører der noget PWM man kan justere på gennem interfacet? Og er der nogen der ved hvor meget effekt kan styreprintet egentligt holde til?

mvh.

jkl
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline jkl

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Boink 16kW+OPOPH418, Stokerkontrol 1.81Beta2
Sv: Eltænder døde efter få uger; er det meningen?
« Svar #4 Dato: Aug 23, 2008, 21:59 »
Hej

Så røg der da lige en eltænder mere. Sliddel eller ej, ikke særligt overbevisende! Det ser ud til at jeg selv må trække i arbejdstøjet og lave en tænder selv. Fortsættelse følger....

Vh

JKL

Offline Jannich

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 442
  • Respekt optjent: +41/-5
    • NBE
Sv: Eltænder døde efter få uger; er det meningen?
« Svar #5 Dato: Aug 24, 2008, 05:34 »
Hej

Så røg der da lige en eltænder mere. Sliddel eller ej, ikke særligt overbevisende! Det ser ud til at jeg selv må trække i arbejdstøjet og lave en tænder selv. Fortsættelse følger....

Vh

JKL
Hej
Kan du ikke give mig et kald på mandag, mens du er ved fyret ?
El-tændingerne skulle gerne holde lidt længere end det....
mvh Jannich
96892632
250 m2 træhus med 2000l opvarmet ude SPA :-)
Pillefyr:
RTB 10kW
Solvarme:
300l solvarme tank 8x30 vakuum fanger.
Solcelle system:
40x280 WP + 2 x 3000 watt goodwe inverter.
Installeret aug. 2012
Online data: http://stokercloud.dk/dev/rtb.html
http://solarcloud.dk/jannich.html

Offline Rasser

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 93
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Eltænder døde efter få uger; er det meningen?
« Svar #6 Dato: Aug 24, 2008, 17:22 »
Hej.
Har selv futtet en af de "nye" u tændere af på meget kort tid. Har købt en ny hos Sanistål. Jeg ville dog lige bruge den gamle cylindriske tænder som fyret var født med op først. Siden april har den tændt 3 til 7 gange om dagen og virker stadig  ???

Mvh Rasser

Offline jkl

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Boink 16kW+OPOPH418, Stokerkontrol 1.81Beta2
Sv: Eltænder døde efter få uger; er det meningen?
« Svar #7 Dato: Aug 29, 2008, 19:27 »
Hej Jannich

Jeg så ikke lige dit indlæg før nu (jeg havde travlt med at skifte eltændere  ;D ). Jeg prøver lige at ringe til dig på mandag.

Vh

jkl

Hjulgaard

  • Gæst
Sv: Eltænder døde efter få uger; er det meningen?
« Svar #8 Dato: Sep 01, 2008, 23:50 »
Hej JKL og alle i andre...

Det der med død eltænder lyder meget bekendt...

Jeg skiftede min i starten af juli (den døde d. 29. juni) og den er lige død igen (28. august)!!!

To måneders levetid kan da ikke være rigtigt  ???

/Christian

Offline jkl

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Boink 16kW+OPOPH418, Stokerkontrol 1.81Beta2
Sv: Eltænder døde efter få uger; er det meningen?
« Svar #9 Dato: Sep 04, 2008, 20:06 »
Hej igen

Så er der monteret ny eltænding (Jannich sendte en fin vareprøve og jeg bestilte et par stykker andetsteds). Ikke længere dem med de røde ledninger, men nogle nye. Stadig bøjletypen, men med hvide ledninger istedet for røde. Det lader også til at modstanden er højere, omkring 250 Ohm. Jeg har sat to af dem i serie og fyret starter ganske fint op. Nu bliver det spændende at se hvor lang tid de holder.

Hjulgaard

  • Gæst
Sv: Eltænder døde efter få uger; er det meningen?
« Svar #10 Dato: Sep 05, 2008, 00:27 »
Glæder mig til at hører om de er bedre  ;D

/Christian

Offline Jannich

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 442
  • Respekt optjent: +41/-5
    • NBE
Sv: Eltænder døde efter få uger; er det meningen?
« Svar #11 Dato: Sep 05, 2008, 03:52 »
Hej igen

Så er der monteret ny eltænding (Jannich sendte en fin vareprøve og jeg bestilte et par stykker andetsteds). Ikke længere dem med de røde ledninger, men nogle nye. Stadig bøjletypen, men med hvide ledninger istedet for røde. Det lader også til at modstanden er højere, omkring 250 Ohm. Jeg har sat to af dem i serie og fyret starter ganske fint op. Nu bliver det spændende at se hvor lang tid de holder.

Hej

De hvide eltændinger er beregnet til singel montage,
da de kun er på ca. 200 watt, ( den røde er på 350 - 400 watt )
2 i serie af de hvide giver kun 100 watts effekt, og er næppe nok til at tænde op hver gang.

mvh Jannich
250 m2 træhus med 2000l opvarmet ude SPA :-)
Pillefyr:
RTB 10kW
Solvarme:
300l solvarme tank 8x30 vakuum fanger.
Solcelle system:
40x280 WP + 2 x 3000 watt goodwe inverter.
Installeret aug. 2012
Online data: http://stokercloud.dk/dev/rtb.html
http://solarcloud.dk/jannich.html

Offline jkl

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 45
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Boink 16kW+OPOPH418, Stokerkontrol 1.81Beta2
Sv: Eltænder døde efter få uger; er det meningen?
« Svar #12 Dato: Sep 15, 2008, 21:29 »
Hej

Jeg ved godt at effekt er ret lavnår de to er i serie, men det er faktisk nok til at tænde op. Jeg kører med en duty cycle på 100% og det kører glimrende, det må også betyde at man kan skrue ned for duty cyclen selvom man kun kører med eet af de hvide varmelegemer. Og så holder de måske lidt længere? Jeg tror nu at grunden til mine de "røde" varmelegemer futtede af, var når de kørte det første stykke tid med en duty cycle på 100%. De kunne ikke nå at komme af med varmen iforhold til den effekt de fik ind. Men de hvide kører glimrende indtil videre.

Vh

Søren