Forfatter Emne: Askeophobning på Herd, Scotte 16kw/Dor16  (Læst 12477 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlie

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Askeophobning på Herd, Scotte 16kw/Dor16
« Svar #15 Dato: Sep 29, 2008, 07:54 »
Det har jeg også gjort før, men jeg synes bare at fyret bliver meget aggresivt (lysegule stikflammer), og da jeg kørte på std. 16kw, var problemet med askeophobning langt værre.
Det er faktisk hjulpet lidt med den skamol-fætter jeg lige har monteret. Den blæser dog stadig lidt ubrændte piller ned i askeskuffen, men askeophobningen er ikke så slem længere, (5mm på 12 timer).

Jeg kan godt lige gi' det en chance til med de 16kw., men jeg har svært ved at komme af med varmen, da der ikke er så stort et forbrug. (godt isoleret hus)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Askeophobning på Herd, Scotte 16kw/Dor16
« Svar #16 Dato: Sep 29, 2008, 16:41 »
Det har jeg også gjort før, men jeg synes bare at fyret bliver meget aggresivt (lysegule stikflammer), og da jeg kørte på std. 16kw, var problemet med askeophobning langt værre.
Det er faktisk hjulpet lidt med den skamol-fætter jeg lige har monteret. Den blæser dog stadig lidt ubrændte piller ned i askeskuffen, men askeophobningen er ikke så slem længere, (5mm på 12 timer).

Jeg kan godt lige gi' det en chance til med de 16kw., men jeg har svært ved at komme af med varmen, da der ikke er så stort et forbrug. (godt isoleret hus)

Hej,

Hidsig lysegul flamme er et tegn på for meget luft / for lidt piller, og når det sker i højlast, er det et spørgsmål om at nedsætte blæs høj eller øge mætning høj.

Det med at du ikke kan aftage varmen når du ikke neddrosler, det holder altså ikke  ;)
Så længe du ikke ændrer på minimum effekt, så vil brænderen bare skrue ned når du ikke kan forbruge varmen.
Fidusen med at kunne komme helt op på de 16 kw (f.eks. under opstart) er at du lettere får renset herden.
Jeg har selv haft problemer med ophobning af aske (ikke slagge) på herden, når fyret har kørt meget på lavt blus.
Det har hjulpet at give fyret nogle "pauser" et par gange i døgnet, altså lade det stoppe og derved brænde pillerne på herden op. Efter 1-2 timer har fyret fået lov at køre igen, og fordi kedeltemperaturen så har været dalet en hel del, vil brænderen gå op i 100% (16 kw) og derved lettere fået renset herden.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Charlie

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Askeophobning på Herd, Scotte 16kw/Dor16
« Svar #17 Dato: Okt 02, 2008, 07:19 »
Hej,

Jeg vil lige prøve at teste nogle forskellige muligheder, som i alle er kommet med.
I hører lige nærmere, om det går godt eller skidt.

tak for hjælpen indtil videre,

Mvh. Charlie

Offline WebLock

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 43
  • Respekt optjent: +1/-0
    • MitPillefyr.dk
Sv: Askeophobning på Herd, Scotte 16kw/Dor16
« Svar #18 Dato: Okt 02, 2008, 19:42 »
Har du checket at herden ligger korrekt? Jeg fik pludseligt et problem med aske ophobning efter at have renset kedlen, og fandt ud af at jeg ikke havde fået lagt herden korrekt ind. Herden lå ikke på den lille afsats ved blæseren - den lå under - så kunne den ikke blæse asken af herden.

Min kammerat er også kommet til at vende herden den forkerte vej, det fungerer heller ikke  ;D
Ejer / sælger / programmør af:
http://MitPillefyr.dk

Offline Charlie

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Askeophobning på Herd, Scotte 16kw/Dor16
« Svar #19 Dato: Okt 03, 2008, 08:05 »
Den fejl gjorde jeg også i starten af første fyringssæson jeg havde. Men af fejl bliver man klogere (forhåbenlig). Herden ligger rigtigt i min brænder.