Forfatter Emne: WOODY RTB UDVID. MODUL 30 8391 908  (Læst 5256 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline atata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
WOODY RTB UDVID. MODUL 30 8391 908
« Dato: Okt 16, 2014, 10:44 »
Dav
Sanistål lagerfører nu dette udvidelsesmodul til styring 10 og sikkert også til 7'eren. (7 stk.)
Kan nogen svare på, om den lambdasonde det er forberedt for, er den gamle smalbånde Bosch 11 fra firserne, eller det er for en mere moderne "wide band" type der trives og performer væsentligt bedre ved de høje iltprocenter vi her skal måle.
mvh
Rikard

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: WOODY RTB UDVID. MODUL 30 8391 908
« Svar #1 Dato: Okt 16, 2014, 10:56 »
På mit udvidelsmodul, der er tilsluttet en iltsonde med en sort, grå og 2 hvide ledninger = den som bruges til alm. iltstyring.. Jeg ved ikke om det er "the 80's" eller den nye model og om ledningerne indikerer noget som helst :)

Hvad skal jeg kigge efter for du får svar?
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline atata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: WOODY RTB UDVID. MODUL 30 8391 908
« Svar #2 Dato: Okt 16, 2014, 11:15 »
Tusind tak.

Du har desværre alleredet svaret.
Der skal mindst 5 ledninger til for at sensoren er udviklet i "nullerne" og rent faktisk fungerer godt og stabilt i hele 0-21%.
Æv.


Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: WOODY RTB UDVID. MODUL 30 8391 908
« Svar #3 Dato: Okt 16, 2014, 11:29 »
Jeg checker en ekstra gang når jeg er hjemme, mener altså bare det var som jeg skrev før... Men nu vil jeg være 110% sikker

"vent slut"
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline atata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: WOODY RTB UDVID. MODUL 30 8391 908
« Svar #4 Dato: Okt 16, 2014, 11:43 »
Kig evt. efter en ekstra skrueterminal i den klemrække sonden er tilsluttet og navnet herpå. Kig også gerne navnet på forstærker eller "driver" IC'en der vil sidde tæt på tilslutningen. Det er f.eks. TL082CP eller LM423.
Det vil vise om den evt. kan programmeres til begge typer.
..altså hvis du gider:)
Tak

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: WOODY RTB UDVID. MODUL 30 8391 908
« Svar #5 Dato: Okt 20, 2014, 06:08 »
God morgen,

Undskyld, men jeg glemte at kigge forleden, men hev styringen op igår og der er kun de 4 klemmer som den "gamle" type sonde benytter.

Spørgsmål til ny/gammel type sonde og unøjagtighed ved 0-21%... Hvor meget har det at sige? Jeg tænker ved en tæt kedel om f.eks. RTB hvor mængden af falsk luft er minimal...
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline atata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: WOODY RTB UDVID. MODUL 30 8391 908
« Svar #6 Dato: Okt 20, 2014, 07:42 »
Mange tak for svaret.

I det område vi har brug for at måle (8-21% O2) afgiver den gamle sensor 10 mV til minus 10mV.
I det område den er lavet til (bil, lambda ca. 1, altså 0% ilt) afgiver den 300 til 800 mV.

Det er altså uhyre lidt spænding den laver hvor vi bruger den. Næsten ikke mere end dens mulige fejlvisning.

De nye er lineære mellem 0 og 3V, eller hvad man nu vælger.

Bosch 11 er fintrimmet i en grad så den lige netop er anvendelig i det høje iltområde når den er ny.
Alle nye typer klarer det som standard.

Jeg havde håbet at man som mange andre fabrikanter gik væk fra den dyre og kortlivede Bosch.

Hvis ikke kedlen er tæt for ukontrolleret lufttilførsel efter forbrændingen skal men slet ikke overveje at regulere efter restilten. Den sande restilt er jo ikke bekendt.
« Senest Redigeret: Okt 20, 2014, 17:58 af atata »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: WOODY RTB UDVID. MODUL 30 8391 908
« Svar #7 Dato: Okt 20, 2014, 17:22 »
Hej,

Du har helt ret i at et større spændings-span giver mulighed for større nøjagtighed, men mine egne observationer med at sammenligne måleværdien fra RTB'en men reference fra min Testo røggasanalysator, viser at det i praksis ikke er noget problem  ;)

Jeg er faktisk selv ganske overrasket over hvor stor nøjagtighed det er lykkeder NBE med tiden at få ind i iltshyringen, specielt da jeg jo selv sværger til 4-20 mA signaler eller 0-10 V i en snæver vending.


Hilsen
Michael

Mange tak for svaret.

I det område vi har brug for at måle (8-21% O2) afgiver den gamle sensor 10 mV til minus 10V.
I det område den er lavet til (bil, lambda ca. 1, altså 0% ilt) afgiver den 300 til 800 mV.

Det er altså uhyre lidt spænding den laver hvor vi bruger den. Næsten ikke mere end dens mulige fejlvisning.

De nye er lineære mellem 0 og 3V, eller hvad man nu vælger.

Bosch 11 er fintrimmet i en grad så den lige netop er anvendelig i det høje iltområde når den er ny.
Alle nye typer klarer det som standard.

Jeg havde håbet at man som mange andre fabrikanter gik væk fra den dyre og kortlivede Bosch.

Hvis ikke kedlen er tæt for ukontrolleret lufttilførsel efter forbrændingen skal men slet ikke overveje at regulere efter restilten. Den sande restilt er jo ikke bekendt.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline atata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: WOODY RTB UDVID. MODUL 30 8391 908
« Svar #8 Dato: Okt 20, 2014, 18:09 »
Hej

Tak for de beroligende ord.
Bosch 11 er åbenbart utroligt god til af være lavet efter så utrolig dårligt et princip. (til dette)
Jeg har selv en Walker sensor liggende på mit bord nu. Den har en hysterese på 3mV ud af de -10mV til 10 mV den har i udgangssignal ved vores område.
Den gider jeg ikke at bygge forstærker til. (nordjyder og fanatisk DIY)
Hvor vælger du strøm eller spændingsudgang?

Mvh

Rikard

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: WOODY RTB UDVID. MODUL 30 8391 908
« Svar #9 Dato: Okt 20, 2014, 18:09 »
Det var så lidt atata, beklager dog forsinkelsen :)

Jeg er SLET ikke så fakta orienteret på de tekniske specs som I to "kabel aber  ;D ;D ;D," men jeg har en meget mere "praktisk/lægmands" tilgang til tingene.. men det var derfor jeg spurgte, for jeg tænkte "jamen med perfekt kaffegrums aske, så virker'n jo, eller hvor'n?"

Faktisk tog det kun 45min at regulerer RTBen ud fra iltstyringen efter kalibrering, og med ilt % og asken som vidne, så lader det til at funke :)
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: WOODY RTB UDVID. MODUL 30 8391 908
« Svar #10 Dato: Okt 20, 2014, 18:23 »
Hej Rikard,

Jeps, jeg har haft en del "kineser LSM 11" sonder gennem systemet og de kan helt klart ikke anbefales, men den originale Bosch LSM 11 har aldrig voldt problemer hos mig.

Strøm/spændingssignaler er noget jeg ofte bruger i mit "professionelle" liv  ;)
Jeg er el-uddannet og arbejder med industriautomatisering og beskæftiger mig derfor ofte med analoge signaler i industriapplikationer.
Her er det oftest 4-20 mA der foretrækkes da strømsignaler er ret støjrobuste og kan detektere ledningsbrud.
Alternativt bruges 0-10 V (eller +/- 10 V) når det skal være billigt  :)
Begge signaltyper er udbredte industristandarder, men det kender du jo nok med din baggrund  :)

Hilsen
Michael

Hej

Tak for de beroligende ord.
Bosch 11 er åbenbart utroligt god til af være lavet efter så utrolig dårligt et princip. (til dette)
Jeg har selv en Walker sensor liggende på mit bord nu. Den har en hysterese på 3mV ud af de -10mV til 10 mV den har i udgangssignal ved vores område.
Den gider jeg ikke at bygge forstærker til. (nordjyder og fanatisk DIY)
Hvor vælger du strøm eller spændingsudgang?

Mvh

Rikard
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html