Nu har jeg ikke en RTB, men varmtvandsbeholderen ville jeg sørge for var så tæt på fyr som muligt. Sætter du den på loft med over 15 meter fra fyr, kan du kun installere den som alm. radiator, med en 2 vejs ventil som åbner for at afgive vand til VVB (dette kræver en lang ledning til føler i VVB)
Har du den tæt på fyr, kan du med 3 vejs ventil prioritere varmt vand frem for varme i huset, og så går det virkelig stærk med at varme vand op (Har selv 2 vejs). Fra 50 til 58 grader er nok omkring 30 min. for 150 liter.
Solvarme. Har selv solvarme, men økonomisk tror jeg ikke at det kan betale sig, i forhold til at lade fyret starte op hver gang der mangler varmt vand. El tror jeg bliver for dyrt.
Selv har jeg et badeværelses gulv som bliver isnende kold hvis der ikke kommer lidt varme i den engang imellem, og her er solvarme godt, da det kræver at fyr kører en del, men ved at bruge overskudsvarme fra sol, når VVB er varm nok, kan det holde ens gulv i badeværelse varm nok om sommeren.
Pillefyr til udskiftning af oliefyr, er nu næsten et faktum.
Det bliver en Scotte RTB10kW, men har brug for lidt hjælp mht varmtvands løsning.
Idag køres med oliefyr i selvstændigt fyrrum 15 m fra stuehus (her kommer pillefyret også til at stå), varmerør (præisoleret plast) under terrasse, varmeveksler til varmt vand som har virket OK i mange år. Men lidt bekymret mht starttid for pillefyr, om det kan nå at følge med når der åbnes for det varme vand - måske kommer vi til at vente lidt for længe?
Overvejer derfor at udskifte varmeveksler og få monteret varmtvands beholder på loft over stuehus.
- Hvor stor skal den være for at virke optimalt med pillefyr?
Vi er 5 i husstanden (3 teenagere - 2 på vej i egen bolig) har to brusere, så ganske normalt varmtvandsforbrug.
- Kan det svare sig at købe en kombi beholder (el/pillefyr) og stoppe pillefyret i sommerperioden, hvor vi alligevel ikke kører med gulvvarmen?
- Har masser af plads til solceller, kan det svare sig at koble et antal solceller på en kombi-beholder og lade dem klare varmtvands produktionen udenfor fyringssæsonen?
På forhånd tak for god support fra panelets imponerende viden og erfaring pillefyr.
Hilsen
Allan O