Forfatter Emne: Trådløs sensor  (Læst 5283 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline g82

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Trådløs sensor
« Dato: Nov 03, 2014, 20:25 »
Er der et sted på styringen (v7) hvor man kan nasse lidt 3-5v dc ?
Har lagt mærke til ekstern kontakt er 3.3v, så går ud fra chippen bagved kører det samme.

Da vores VVB ikke er i nærheden af fyret, ville jeg sætte et radio modul på, der emulere en analog temperatur føler.
Men for at det vil virke kræver det at der er et sted at forene GND, og gerne et sted hvor man kan hente 30mA or so til at drive radioen.


Offline Jens_K

  • Beta tester
  • Øvet
  • *
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Trådløs sensor
« Svar #1 Dato: Nov 05, 2014, 14:18 »
Hej

Du kan bruge en af terminalerne mærket T til 3,3Vdc forsyning, f.eks. terminal nummer 36 eller 39. GND findes f.eks på terminal nummer 55.
Du må gerne trække 30 mA fra disse terminaler.

Der er også (på de nyere versioner af styringen) en 5V forsyning på terminalerne 40 (+5Vdc) og 42 (GND). Der kan du trække omkring 30 mA, hvis der ikke er koblet afstandsmåler til styringen.

Lad os høre om dine erfaringer med trådløs temperaturoverførsel.

venlig hilsen
Jens Kjærgaard



Offline kirkholt

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 81
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Trådløs sensor
« Svar #2 Dato: Jan 31, 2015, 12:12 »
Hej g82

Fik du nogensinde lavet et trådløs temperatursensor?

mvh

Ole
https://stokercloud.dk/v3/#/kirkholt/main-page
16Kw Woody Comfort v10.0954
Sort NBE komfort kedel
Kompressorrens
3-vejs ventil og VVB

218 m2 villa - 15m fjernvarmerør - Fyr i garage
Årsforbrug ca. 7 ton.

Offline g82

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Trådløs sensor
« Svar #3 Dato: Feb 21, 2015, 09:56 »
Selve måleren kan laves på flere måder, nogle (dyre) moduler tilbyder overførsel af analog data uden nogen kode erfaring, f.eks. Xbee, så de skal bare på et board med nogle terminaler, men de bruger så strøm hele tiden.

Jeg bruger pt NRF2401+ og har lavet et lille print til det som kører på 2 AA batterier, det vågner så engang imellem, læser temp og sender det via 2.4ghz radio, det board kan køre flere år på 2 batterier, alternativt kan man sætte en permanent forsyning til.

På stoker siden har jeg ikke tilsluttet noget endnu, men boardet er stortset det samme, istedet for batt skal man dog havde permanent forsyning da boardet jo skal lytte hele tiden, når den får en aflæsning skal det så emulere en analog udgang så stokerstyringen kan se den temp man måler.

Den samme modtager kan godt emulere flere sensore, f.eks. ude og vvb.
Radio modulet findes i 2 versioner, en til ca. 100meter og en til ca. 1000meter begge uden forhindringer, så med mure mv. er den lille reelt omkring 30meters rækkevidde.
De små moduler bruger op til 45mA peak, de store op til 130mA, så det er lidt mere end mit gæt på 30mA, men hvis det ikke er tilgængeligt på stoker styringen kan man evt. bruge en aflagt USB lader.

Billede af mit print indtil videre, det har 2 analoge indgange, 2 digitale terminaler, en onboard lyssensor og batteri "sensor", plads til en DHT22 fugtigheds/temperatur føler samt 3 1-wire temperatur følere.
En af de 2 digitale ben har "PWM" så den kan emulere en analog sensor.
Der mangler lidt justeringer endnu, f.eks. en anden eller en mere digital udgang med PWM, og et lille højde issue, hvis man montere noget på de 3 1-wire headers kan låget ikke være der  >:(
« Senest Redigeret: Feb 21, 2015, 10:15 af g82 »