Forfatter Emne: Kommunikation mellem V7 og ekstern enhed  (Læst 48788 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Kommunikation mellem V7 og ekstern enhed
« Dato: Nov 09, 2014, 22:35 »
Hej Jens.

Jeg har søgt på tråde, der handler om at kommunikere med Scottens styring. Så vidt jeg har forstået er der noget dokumentation under udarbejdelse - er det korrekt forstået?

Jeg overvejer at trække data fra fyret med en ekstern enhed IHC, PLC eller lignende. Hvilken kommunikationsform skal min eksterne enhed kunne for at snakke med en V7? Kan man snakke med den over fx MODbus TCP/IP? Jeg er forholdsvis ny på kommunikationsområdet, så bær over med min uvidenhed... Først ønsker jeg at finde en egnet enhed til formålet, derefter regner jeg med at lære efter mit foretrukne princip: "learning by doing" ;)

På forhånd tak
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline motoz

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 255
  • Respekt optjent: +18/-0
Sv: Kommunikation mellem V7 og ekstern enhed
« Svar #1 Dato: Nov 14, 2014, 12:11 »
Jens is apparently busy implementing awesome new stuff, so I'll add my two cents...

There is presently no way to communicate with a V7 (or V10) control box. According to http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=4720.msg44364#msg44364 this might change in future updates, but when and in which form is not known.

What you can do now is send a 'HTTP GET' request to http://stokercloud.dk/dev/getdriftjson.php?mac=username to receive read-only data in JSON format, provided of course that 'username' is connected to stokercloud and online.
Bio Comfort 30kW, compressor cleaning, lambda. Termax 25cr boiler. Matene vertical pellet conveyor. PellMon open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Kommunikation mellem V7 og ekstern enhed
« Svar #2 Dato: Nov 14, 2014, 15:26 »
Hej Jens.

Jeg har søgt på tråde, der handler om at kommunikere med Scottens styring. Så vidt jeg har forstået er der noget dokumentation under udarbejdelse - er det korrekt forstået?

Jeg overvejer at trække data fra fyret med en ekstern enhed IHC, PLC eller lignende. Hvilken kommunikationsform skal min eksterne enhed kunne for at snakke med en V7? Kan man snakke med den over fx MODbus TCP/IP? Jeg er forholdsvis ny på kommunikationsområdet, så bær over med min uvidenhed... Først ønsker jeg at finde en egnet enhed til formålet, derefter regner jeg med at lære efter mit foretrukne princip: "learning by doing" ;)

På forhånd tak

Hej Steffen

Det er pt. ikke muligt. Men vi arbejder på en løsning, så det er muligt at udlæse/sætte data i fremtiden. Faktisk sidder vi i skrivende stund og prøver det af.

Som Motoz skriver kan man via StokerCloud allerede nu udlæse værdier i json format.

Den ny protokol er ret simpel, men kører over UDP, direkte til styringen. Den er selvfølgelig beskrevet i detaljer, men jeg laver en reference implementation som bliver helt open source som man kan bruge/lade sig inspirere af.

Vi får snart brug for nogle testere til den ny protokol :-) Send mail til info@stokersoft.com, hvis det har interesse.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline motoz

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 255
  • Respekt optjent: +18/-0
Sv: Kommunikation mellem V7 og ekstern enhed
« Svar #3 Dato: Nov 14, 2014, 20:32 »
SUPER! That's really great!!! An open documented communication protocol with an open source reference implementation sets a new standard and leaves all competition in the dust!

(And now I really want a V7 to play with...)

Bio Comfort 30kW, compressor cleaning, lambda. Termax 25cr boiler. Matene vertical pellet conveyor. PellMon open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Kommunikation mellem V7 og ekstern enhed
« Svar #4 Dato: Nov 21, 2014, 23:37 »
Tak for svar til jer begge!

I morgen skulle jeg gerne få støbt gulvet i fyrrummet, som er hjertet af al teknik i huset. Derefter skulle jeg gerne få tid til at udforske muligheden for at kommunikere direkte med styringen - glæder mig O0 Håber jeg kan få lagt klinker inden jul, så fyret kan komme på plads i juleferien - Her er en anelse koldt for tiden...

Jeg har lige startet let med at google UDP - Så vidt jeg kan se er det en protokol uden tilbagemelding... Giver det ikke problemer? Eller skal jeg blot sørge for at få en tilbagemelding ved at spørge efter status af en eller anden art. Fx hvis jeg sender en kommando, så kan jeg nok få en indikation af om kommandoen er nået igennem ved at udlæse om blæser osv aktiveres...? Eller har jeg misforstået noget allerede her?

Hvis jeg nu ønsker at lave et lille hjemme-SCADA fx med en HMI-skærm, skal jeg så finde mig en HMI-skærm som kan snakke UDP? Det at enheden har et RJ-45 stik og kommunikere med noget TCP/IP, er vel ikke nok i sig selv?

På forhånd tak - Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kommunikation mellem V7 og ekstern enhed
« Svar #5 Dato: Nov 22, 2014, 08:14 »
Hej Steffen,

Du springer ind lige midt i kommunikations systemet med dit spørgsmål  ;)
Netværkskomnunikation opdeles i forskellige lag og er beskrevet i OSO (OSI/ISO) modellen.
Når du taler om RJ45 stikket (eller Ethernet forbindelsen for at være korrekt) så taler du om noget i lag 1, det fysiske lag, altså noget med strøm og ledninger.
Når du taler om UDP beskriver du noget i lag 4, transportlaget, altså hvordan informationspakkerne styres/transporteres mellem enhederne (f.eks. hvordan er de pakket ind).

Der hvor du skal bruge dine informationer er i lag 7, applikations laget.

Styringen har selv helt styr på at komme gennem alle lagene i modellen, men på din HMI f.eks. skal du have "noget" det håndterer lag 6 og 7.
Typisk er det noget HMI producenten implementerer som noget de kalder "drivere", og så har de f.eks en "driver" til en Siemens PLC, til en Allen-Bradly PLC, til en Omron PLC osv.
Hvis du vil kommunikere med f.eks en NBE v7 styring, skal du altså selv lave "noget" der an klare det.

I en del PLC'er kan man selv lave "drivere" til netværkskommunikation, altså håndtere data fra lag 6 og frem.
Det vil sige, stykke de bytes man modtager sammen til fornuftige data pg konvertere dem til noget læseligt/præsenterbart på f.eks. et HMI.
Jeg tror selv at det simpleste er de små single-board computere, når man skal håndtere dette.

Her er et link til en forklaring på modellen http://da.m.wikipedia.org/wiki/OSI-model

Hilsen
Michael

Tak for svar til jer begge!

I morgen skulle jeg gerne få støbt gulvet i fyrrummet, som er hjertet af al teknik i huset. Derefter skulle jeg gerne få tid til at udforske muligheden for at kommunikere direkte med styringen - glæder mig O0 Håber jeg kan få lagt klinker inden jul, så fyret kan komme på plads i juleferien - Her er en anelse koldt for tiden...

Jeg har lige startet let med at google UDP - Så vidt jeg kan se er det en protokol uden tilbagemelding... Giver det ikke problemer? Eller skal jeg blot sørge for at få en tilbagemelding ved at spørge efter status af en eller anden art. Fx hvis jeg sender en kommando, så kan jeg nok få en indikation af om kommandoen er nået igennem ved at udlæse om blæser osv aktiveres...? Eller har jeg misforstået noget allerede her?

Hvis jeg nu ønsker at lave et lille hjemme-SCADA fx med en HMI-skærm, skal jeg så finde mig en HMI-skærm som kan snakke UDP? Det at enheden har et RJ-45 stik og kommunikere med noget TCP/IP, er vel ikke nok i sig selv?

På forhånd tak - Steffen
« Senest Redigeret: Nov 22, 2014, 08:17 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Kommunikation mellem V7 og ekstern enhed
« Svar #6 Dato: Nov 23, 2014, 00:30 »
Hej Michael.

Meget brugbart og lærerigt svar - Har du erfaring med undervisning? Ellers er der gået en formidler tabt i dig ;)

Jeg prøver lige min forståelse for de 7 lag af:
- Vil det sige, at hvis en HMI-enhed har ethernet, så skal jeg kun bekymre mig om det 6. og 7. lag?
- UDP er en transportform hvilket er lag 4, så det kan alle enheder udstyret med ethernet håndtere?
- At lave en driver, er det det samme som at lave en "tag"-liste? Altså at lave en virtuel adresse for en adresse i en fysisk enhed...?

De 7 lag, UDP, behov for drivere osv er fagre nye verden for mig - troede jeg blot skulle have en enhed, der kunne "snakke samme sprog" som NBE v7 samt skaffe korrekte adresser på data og control registre :-[ Ethernet er åbenbart ikke så simpelt som MODbus seriel kommunikation :) Men det er jo nok på tide jeg sætter mig ind i det, når det er så grundlæggende for det vidt udbredte ethernet...

På forhånd tak - Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kommunikation mellem V7 og ekstern enhed
« Svar #7 Dato: Nov 23, 2014, 15:15 »
Hej Steffen,

Tja, jeg har lidt erfaring med undervisning, men jeg er også af den overbevisning at viden først får værdi når den videregives, og så må man jo gøre det så godt man kan  ;)

Ja, reelt skal du "bare" bekymre dig om lag 6 og 7, men det er absolut også nok da du faktisk ikke har nogle værktøjer i et HMI til lag 6.
I HMI-software er det netop ideen at man kun skal bekumre sig om præsentationen af data, altså lag 7, mens resten allerede er fikset i firmwaren.
Nej, man kan ikke sige at alle enheder med Ethernet kan håndtere UDP, men det er ikke så sjældent at de kan.
Nej, at lave en driver til et HMI er så absolut ikke at lave en TAG-liste. TAG-listen er blot linken mellem driver og displayet (lag 6 og lag 7 om du vil).

Netop ovenstående er årsagen ti, at jeg skrev at jeg vil mene at den simpleste løsning er en single-board computer, alternativt en PLC med nogle gode værktøjer til håndtering af Ethernet kommunikation.
PLC-løsningen er dog væsentligt dyrere end en single-board computer.

Hilsen
Michael




Hej Michael.

Meget brugbart og lærerigt svar - Har du erfaring med undervisning? Ellers er der gået en formidler tabt i dig ;)

Jeg prøver lige min forståelse for de 7 lag af:
- Vil det sige, at hvis en HMI-enhed har ethernet, så skal jeg kun bekymre mig om det 6. og 7. lag?
- UDP er en transportform hvilket er lag 4, så det kan alle enheder udstyret med ethernet håndtere?
- At lave en driver, er det det samme som at lave en "tag"-liste? Altså at lave en virtuel adresse for en adresse i en fysisk enhed...?

De 7 lag, UDP, behov for drivere osv er fagre nye verden for mig - troede jeg blot skulle have en enhed, der kunne "snakke samme sprog" som NBE v7 samt skaffe korrekte adresser på data og control registre :-[ Ethernet er åbenbart ikke så simpelt som MODbus seriel kommunikation :) Men det er jo nok på tide jeg sætter mig ind i det, når det er så grundlæggende for det vidt udbredte ethernet...

På forhånd tak - Steffen
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Kommunikation mellem V7 og ekstern enhed
« Svar #8 Dato: Nov 23, 2014, 22:43 »
Hej Michael.

Jeg har en Raspberry Pi liggende som mediecenter for fjernsynet - Er det sådan en du mener, der kan bruges som bindeled? Skal den så programmeres til at være "tolk"?

Jeg har da bestemt drømt om at skulle bruge Raspberry Pi til mere end blot mediecenter, men har aldrig fået taget hul på at lære programmeringen. Den driver du omtaler, er et stykke kode jeg skal lave i Pi'en, ikke? Er det en stor mundfuld for en rookie som mig? (Er det en uges eller en måneds fritid jeg skal sætte af?)...

Alternativt nævner du en PLC. Kan den nye Siemens LOGO! gå ind under den betegnelse? Den kommunikerer jo over ethernet, og jeg har faktisk overvejet, at anvende LOGO'er med digitale såvel som analoge I/O istedet for en ren IHC-løsning...

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kommunikation mellem V7 og ekstern enhed
« Svar #9 Dato: Nov 24, 2014, 05:31 »
Hej Steffen,

Jeps, en Raspberry Pi er et rigtig godt eksempel på sådan en fætter  ;)
...og jeps, du kan godt kalde den for en "tolk".

Hvor lang tid man skal bruge for at programmere det komme helt an på hvor ,eget man kender til programmering i forvejen, så det vil jeg ikke udtale mig om  ;)

Siemens LOGO! er jeg ikke dybt inde i, men jeg tror at du skal op i større systemer som 300-serien før du får værktøjerne til det.

Hilsen
Michael


Hej Michael.

Jeg har en Raspberry Pi liggende som mediecenter for fjernsynet - Er det sådan en du mener, der kan bruges som bindeled? Skal den så programmeres til at være "tolk"?

Jeg har da bestemt drømt om at skulle bruge Raspberry Pi til mere end blot mediecenter, men har aldrig fået taget hul på at lære programmeringen. Den driver du omtaler, er et stykke kode jeg skal lave i Pi'en, ikke? Er det en stor mundfuld for en rookie som mig? (Er det en uges eller en måneds fritid jeg skal sætte af?)...

Alternativt nævner du en PLC. Kan den nye Siemens LOGO! gå ind under den betegnelse? Den kommunikerer jo over ethernet, og jeg har faktisk overvejet, at anvende LOGO'er med digitale såvel som analoge I/O istedet for en ren IHC-løsning...

Mvh Steffen
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Kommunikation mellem V7 og ekstern enhed
« Svar #10 Dato: Nov 24, 2014, 15:00 »
Jeg har lige startet let med at google UDP - Så vidt jeg kan se er det en protokol uden tilbagemelding... Giver det ikke problemer? Eller skal jeg blot sørge for at få en tilbagemelding ved at spørge efter status af en eller anden art. Fx hvis jeg sender en kommando, så kan jeg nok få en indikation af om kommandoen er nået igennem ved at udlæse om blæser osv aktiveres...? Eller har jeg misforstået noget allerede her?

Hej Steffen

Det er rigtigt, men ikke noget problem. Det foregår på den måde at man sender en UDP pakke med forespørgslen til styringen på port 1900 og så svarer den tilbage med svaret på port 1901. UDP er en meget simpel protokol, faktisk er der i teorien ingen garanti for at data når frem, eller hvilken rækkefølge det ankommer i, men i praksis er det meget stabilt, og ellers er det bare at sørge for at det program man laver forsøger igen.

Oftest behøver man ikke bekymre sig om diverse OSI lag, man skal blot bygge et UDP request efter vores specifikation, sende det og lytte på svar.  Mere behøver man ikke at vide, men det skader jo aldrig at være nysgerrig, og det afhænger også af, hvilken platform man arbejder på :-)

Mvh. Jens

Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kommunikation mellem V7 og ekstern enhed
« Svar #11 Dato: Nov 24, 2014, 18:26 »
Hej Jens,

Problemet er bare at Steffen påtænker at bruge et HMI-panel, altså et operatørpanel til en PLC, i i fen slags idstyr har man ikke adgang til at sende og modtage UDP-pakker som man så kan manipulere  ;)
Det er en almindelig misforståelse at TCP/IP forbindelse betyder at tingene snakker sammen, det kræver trods alt ofte en smule datahåndtering og kommunikationsstyring.

Hilsen
Michael

Jeg har lige startet let med at google UDP - Så vidt jeg kan se er det en protokol uden tilbagemelding... Giver det ikke problemer? Eller skal jeg blot sørge for at få en tilbagemelding ved at spørge efter status af en eller anden art. Fx hvis jeg sender en kommando, så kan jeg nok få en indikation af om kommandoen er nået igennem ved at udlæse om blæser osv aktiveres...? Eller har jeg misforstået noget allerede her?

Hej Steffen

Det er rigtigt, men ikke noget problem. Det foregår på den måde at man sender en UDP pakke med forespørgslen til styringen på port 1900 og så svarer den tilbage med svaret på port 1901. UDP er en meget simpel protokol, faktisk er der i teorien ingen garanti for at data når frem, eller hvilken rækkefølge det ankommer i, men i praksis er det meget stabilt, og ellers er det bare at sørge for at det program man laver forsøger igen.

Oftest behøver man ikke bekymre sig om diverse OSI lag, man skal blot bygge et UDP request efter vores specifikation, sende det og lytte på svar.  Mere behøver man ikke at vide, men det skader jo aldrig at være nysgerrig, og det afhænger også af, hvilken platform man arbejder på :-)

Mvh. Jens
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Kommunikation mellem V7 og ekstern enhed
« Svar #12 Dato: Nov 24, 2014, 23:40 »
Først og fremmest ønsker jeg at hive data fra og sende kommandoer til NBE-kassen. Når jeg får det til at lykkes, så håber jeg at kunne komme i nærheden af en fornuftig HMI-skærm, og lave mit eget "touch" på brugerfladen O0

Måske det simpleste er at starte med noget SCADA/HMI-software til PI'en og bruge dette til brugerflade for kommunikationsprojektet...

Lige nu må jeg hellere prioritere at få selve varmeinstallationen færdig, men vender frygteligt tilbage... forberedt til tænderne med spørgsmål!!!
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline motoz

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 255
  • Respekt optjent: +18/-0
Sv: Kommunikation mellem V7 og ekstern enhed
« Svar #13 Dato: Nov 25, 2014, 07:06 »
Even though I have a V6 box myself, adding support for the V7/10 protocol to PellMon would be a fun. PellMon already has a sort of working MQTT gateway, so with a PellMon plugin for the new V7/10 protocol MQTT would be directly supported. A PellMon<->Modbus/TCP gateway could then be added in the same way, for instance using this free modbus implementation: https://github.com/bashwork/pymodbus, which then could be connected to an HMI. And you could also use any cheap android tablet as a wireless HMI since PellMon has a build-in webserver, but that might be less fun...
Bio Comfort 30kW, compressor cleaning, lambda. Termax 25cr boiler. Matene vertical pellet conveyor. PellMon open source pellet logger: https://github.com/motoz/PellMon

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Kommunikation mellem V7 og ekstern enhed
« Svar #14 Dato: Nov 25, 2014, 22:33 »
Hej Motoz.

Jeg vil gerne prøve at lege med PellMon og spændende info med den MODbus gateway... Det må være et spændende Raspberry PI projekt... Det bliver ikke lige nu, men når jeg får liv i dyret, og de mørke vintertimer for alvor har gjort sit indtog...

Ja - en tablet som HMI vil næsten være for nemt, så lærer jeg jo ikke meget... Så kunne jeg jo også bare bruge Stokerclouds webserver ;)

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o