Forfatter Emne: Mange piller i asken  (Læst 3454 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Paxit

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Mange piller i asken
« Dato: Dec 09, 2014, 22:32 »
Jeg har kørt med en BlackStar BS1016 i et års tid, og det er gået fint i sidste fyringssæson. I år har jeg monteret iltstyring og skiftet til nogle bedre træpiller fra Stampemøllen. De nye piller har en højere brændværdi end dem, jeg brugte sidste år. Og jeg er bare endt med at få masser af piller i asken :-( Den fylder op på en uge.
Jeg har forsøgt mange forskellige kombinationer, at begrænse effekten, at regulere luften ned, og det hjælper ikke. Efter 6 - 8 timer ligger der igen slagger på risten, så pillerne begynder at drysse ned i askeskuffen inden de er brændt færdige.
Lige nu prøver jeg med 12 kW ved 100% (det er en 16 kW kedel) Jeg har gode erfaringer med at regulere luften ind uden at ilstyringen er slået til, kun visning. Når så luften passer med det forventede iltniveau slår jeg iltstyringen til.
Lige nu kører jeg med luft 25 - 17 - 12 og ilt 8,0 - 13,0 - 16,5

Er der nogen gode idder til hvordan jeg får pillerne til at brænde helt op i brænderen?
Mvh Peder

Offline John mikkelsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Mange piller i asken
« Svar #1 Dato: Dec 10, 2014, 04:10 »
Det lyder da til at være pillerne det er galt med  :D
Biomax 16    285 Kvadratmeter

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Mange piller i asken
« Svar #2 Dato: Dec 10, 2014, 06:53 »
I år har vi haft en del kunder der har opgivet at køre med piller fra stampemøllen, de er simpelthen så hårde at de ikke kan brænde ordenligt, burde sælges som kul.....klumper :)

Barlinek er der også en del problemer med men de smuldre så sneglen ikke vil trække dem op. (pæne at se på, men ikke gode)

Generelt er der mange dårlige piller i omløb i år.

Mvh Allan
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Mange piller i asken
« Svar #3 Dato: Dec 10, 2014, 08:49 »
jeg bruger RW eller LAVA dem er der ingen problemer med
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Mange piller i asken
« Svar #4 Dato: Dec 10, 2014, 11:44 »
Jeg fyrer med lyse Greenii træpiller fra Verdo nu for anden sæson i træk (har prøvet at pjatfyre med en del andre mærker meen..) og de træpiller passer fint som fod i hose til min Scotte-mini. Nu har træpillerne så vist skiftet navn til Heatlets, håber ikke kvaliteten er blevet ringere af den grund.  :)

/Frank

Offline Paxit

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Mange piller i asken
« Svar #5 Dato: Dec 11, 2014, 18:37 »
Efter råd fra Søren Søndergaard fra NBE har jeg skruet op for luften, og nu er der kun aske i askeskuffen. Ilten er, som I kan se sat ret højt, så der skal mere luft til at brænde de hårde piller fra Stampemøllen.

Tak for de gode råd.  :)

Peder

Offline bjarkeorama

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Mange piller i asken
« Svar #6 Dato: Dec 17, 2014, 20:00 »
Hej Peder,

Jeg køre med samme piller fra stampemølle lige nu og oplever de samme problemer. Hvad bruger du af blæse tal for at få det til at spille?

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Mange piller i asken
« Svar #7 Dato: Dec 21, 2014, 08:57 »
Jeg bruger også piller fra Stampemøllen. De har virker utrolig godt, men i år er det lidt af en udfordring at få justeret fyret. Der skal markant mere luft til, hvilket ser voldsomt ud når fyret er renset og startet, så efter nogle timer ser det fint ud, men efter ½ døgns tid er ophobningen klart i gang igen. :(

Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html