Hej,
Det da fantastisk at min lille opstilling kan sætte så mange tanker igang, men det er jo fint

Lad mig før slå helt fast med 7-tommer søm at jeg
ikke siger at man skal gøre som jeg har gjort, jeg fortæller blot hvordan jeg har gjort det og hvorfor

Du har helt ret med et TEE og en 2-vejs ventil samt en kugle hane kunne jeg gøre som du foreslår, men så kan jeg til gengæld
ikke køre 3-vejs hvis jeg nu ville det, og jeg kan ikke afsætte restvarmen om sommeren i min gulvvarme/radiatorer som jeg gør ved 3-vejs drift med alle ventiler fuldt åbne

Min ide (her hos mig selv i mit eget hus med mit eget anlæg

) er at jeg ikke mekanisk vil begrænses til noget hvis jeg simpelt kan undgå det.
Nuvel, jeg har ofret en ekstra kuglehane til under 100 kr. til gengæld kan jeg veksle mellem 2-vejs og 3-vejs drift lige så tosset som jeg vil uden at skulle ændre min installation.
Jeg er glad for min opsætning, den opfylder alle de behov jeg har haft indtil nu, og jeg deler gerne min erfaring med andre, men jeg lader det være helt op til den enkelte at afgøre hvordan de selv vil gøre det

Hilsen
Michael
Nu har jeg sat og læst meget her inde. og har meget respekt for dig og din viden.....
jeg har nu sat og kigget meget på tegningen til dette emne. og jeg sider sku lige som Claus og ikke forstår den baypass/3 vejs-vetil...
Vis man nu byttede 3 vejs-ventilen med et almendeligt TEE og monterede en 2 vejs-ventil mellem TEE og VVB. afmonterede den omdiskuterede baypass...
Om sommeren åbnes radiator ventilerne helt ( for de ikke sætter sig) og lukke kuglehanerne efter krydset til radiator og gulvvarme...
hvor er effekten af en 3 vejs-ventil så... (ud over vi spare at lukke/åbne to haner to gange om året.)
Nu sidder jeg jo så og bliver en del klogere på tingene omkring den termostat og kan godt se iden i det... Jeg hader også at fryse her hjemme (abejder i kølehuse) så har tænkt på til sommer drift at dele mit gulvvarme op med to grenrør i frolængelse af hinanden med en kuglehane imellem så jeg kan lukke for gulvvarme om sommeren på det meste af huset men stadig have det på badeværelset så jeg ikke fryser mine tær søndag morgen.... det skulle så trækkes af solvarme... ;-)