Forfatter Emne: Overgang i PX21  (Læst 24866 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morten nielsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Overgang i PX21
« Dato: Dec 10, 2014, 10:31 »
Jeg har problemer med at mit PX21 får HFI-relæet til at slå fra under opstart. Fyret er fra 2006 og har stået ubrugt de sidste to år.
Jeg har prøvet at koble sneglen fra, det ændrede ikke noget, så fejlen må ligge i selve fyret.  Nogen her som har en ide om hvor fejlen ligger.  Jeg er helt grøn på dette felt, har lige købt huset.

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Overgang i PX21
« Svar #1 Dato: Dec 10, 2014, 10:45 »
Hej
Hvis det er under opstart er det sikkert eltænderen, prøv at pille den fra. Du kan evt lige tænde den op manuelt med f.eks et sprit tablet indtil du får fat i en ny tænder.
« Senest Redigeret: Dec 10, 2014, 10:50 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline morten nielsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Overgang i PX21
« Svar #2 Dato: Dec 23, 2014, 19:36 »
Hej Ole
Tak for dit svar, det var tænd elementet. Det blev skiftet og fyret kørte perfekt - i 7 timer....  Derefter ville det slet ingen ting. Jeg har lige haft det til reparation og fik af vide at det må have drillet længe...  Har netop koblet det til, og smæld... relæet slår fra igen, samme resultat.
Når tænd elementet kobles fra er der ingen problemer.  Hvad er det som sker med de tænd elementer?  når jeg måler på det har det en modstand på 150Ohm så det er ikke brændt over.  Er der evt. en her på siden bosiddende i Nordjylland som ligger inde med et som jeg kan købe, så julen ikke bliver for kold i det lille hjem??  jeg bor i Tolne.

Offline morten nielsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Overgang i PX21
« Svar #3 Dato: Dec 29, 2014, 14:12 »
Opfølgning.... har nu prøvet med i alt tre nye tændelementer og stadig slår fejlstrømsrelæet fra, værkstedet siger at alle tre elementer er defekte - kortslutter til jord i samme øjeblik at de bliver påført spænding....  De er alle købt hos q-pro, er der andre som har oplevet problemer som dette???

Offline Fritsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Overgang i PX21
« Svar #4 Dato: Apr 08, 2015, 15:09 »
Ååh nej..
har lige oprettet mig for at skrive noget tilsvarende, men så lige dit indlæg først.

Min PillX PX21 har "taget" overhedningsikringen et par gange sidste uge.
Så slæbte jeg fyret op ovenpå (i stuen) og skruede en ledning til tændelementet af på styre-kortet, og så var der grønt lys.
Jubii, afsted efter nyt tændelement og lige teste (stadig i stuen) - nu med leninger i.
Yes, grønt lys.
Men - da jeg satte fyret til (gammel oliekedel) gik sikringen.

Efter at have prøvet lidt forskelligt ved jeg så, at hvis fyret er monteret i den gamle kedel, går sikringen, men ellers ikke.
Altså noget "jordforbindelse"-agtigt..?
Jeg har skruet jord af på ledningen (ja det er ulovligt men kun som test) men det sker stadig.
Sætter jeg fyret til uden det rører den gamle kedel, starter det fint (grønt lys)

Hjæælp?  :-[

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Overgang i PX21
« Svar #5 Dato: Apr 08, 2015, 18:37 »
Hej,

Nu er det nok ikke sikringen der "går", men dit HPFI-relæ  ;)
Det er helt simpelt at det fungerer på bordet i stuen og på gulvet ved siden af fyret, så længe du ikke har en velfungerende jordledning på.
Når du monterer fyret på kedlen, kommer der sandsynligvis en jordforbindelse gennem kedel/rør/VVB til vandforsyningen som har jordforbindelse og så ryger HPFI-relæet hvis der er overgang i noget.
Umiddelbart vil man tænke - "tændelementet" men der er flere andre muligheder.
Du bliver nødt til at have en fagmand til at finde overgangen.

Hilsen
Michael

Ååh nej..
har lige oprettet mig for at skrive noget tilsvarende, men så lige dit indlæg først.

Min PillX PX21 har "taget" overhedningsikringen et par gange sidste uge.
Så slæbte jeg fyret op ovenpå (i stuen) og skruede en ledning til tændelementet af på styre-kortet, og så var der grønt lys.
Jubii, afsted efter nyt tændelement og lige teste (stadig i stuen) - nu med leninger i.
Yes, grønt lys.
Men - da jeg satte fyret til (gammel oliekedel) gik sikringen.

Efter at have prøvet lidt forskelligt ved jeg så, at hvis fyret er monteret i den gamle kedel, går sikringen, men ellers ikke.
Altså noget "jordforbindelse"-agtigt..?
Jeg har skruet jord af på ledningen (ja det er ulovligt men kun som test) men det sker stadig.
Sætter jeg fyret til uden det rører den gamle kedel, starter det fint (grønt lys)

Hjæælp?  :-[
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Fritsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Overgang i PX21
« Svar #6 Dato: Apr 28, 2015, 13:31 »
Ja korrekt, hpfi'en gik men ingen sikringer  :P

Årsagen var i øvrigt en kortslutning på strømledningen til blæsermotoren (smeltet fast til brændkammeret).
Det var ret flovt at ringe til en elektriker, som så fandt fejlen på 2 minutter :(
Til gengæld ville han stadig gerne have de 750 kr. for ulejligheden :)