Forfatter Emne: termostat shuntventil  (Læst 15277 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bauta

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 54
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: termostat shuntventil
« Svar #15 Dato: Apr 04, 2015, 19:29 »
@MHES

Til en OPOP 418 er en RAVK 25-45 vel fin? Den skal kun have 45 retur. Eller er der noget ved RAVK 25-45 jeg har overset?
Til kedler der kræver en højere retur er den nok ikke egnet.

Mvh. Hans
OPOP 418 kedel med en 16 kW Woody pillebrænder og en ver. 6.10 styring.
NBE 30 rørs vacuumsolfanger - 300L solfangerbeholder.
http://stokercloud.dk/dev/bauta.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: termostat shuntventil
« Svar #16 Dato: Apr 04, 2015, 22:56 »
Hej Hans,

Jeg ville personligt aldrig vælge en termostat der kun lige netop kan klare opgaven, men det er jo dit valg  ;)

Nu skriver Sophus (Hjemme teori) jo at han faktisk har brugt en RAVK sammen med en VMV i et højere temperaturområde end det Danfoss foreskriver, og han har øjensynligt ikke haft problemer med det, så....

Selv har jeg det bedst med at følge fabrikantens anvisninger, for så har jeg et sted at "gå hen" hvis der er problemer  ;)

Hilsen
Michael

@MHES

Til en OPOP 418 er en RAVK 25-45 vel fin? Den skal kun have 45 retur. Eller er der noget ved RAVK 25-45 jeg har overset?
Til kedler der kræver en højere retur er den nok ikke egnet.

Mvh. Hans
« Senest Redigeret: Apr 04, 2015, 23:00 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: termostat shuntventil
« Svar #17 Dato: Apr 05, 2015, 00:57 »
Jeg ved jo ikke om det faktisk er vandringen der er problemet. Da jeg dengang jeg brugte den, havde jeg 55-90 grader ud af fyret og skulle have en fremløb på 40-60, så skulle næsten altid have lidt koldt med. Men det kan jo være at den ikke kan lukke helt i det højeste område og jeg bare ikke har opdaget det.

Hej Hans,

Jeg ville personligt aldrig vælge en termostat der kun lige netop kan klare opgaven, men det er jo dit valg  ;)

Nu skriver Sophus (Hjemme teori) jo at han faktisk har brugt en RAVK sammen med en VMV i et højere temperaturområde end det Danfoss foreskriver, og han har øjensynligt ikke haft problemer med det, så....

Selv har jeg det bedst med at følge fabrikantens anvisninger, for så har jeg et sted at "gå hen" hvis der er problemer  ;)

Hilsen
Michael

@MHES

Til en OPOP 418 er en RAVK 25-45 vel fin? Den skal kun have 45 retur. Eller er der noget ved RAVK 25-45 jeg har overset?
Til kedler der kræver en højere retur er den nok ikke egnet.

Mvh. Hans
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline bauta

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 54
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: termostat shuntventil
« Svar #18 Dato: Apr 05, 2015, 18:07 »
Ifm. min VMV har jeg observeret, at den ved opstart ikke holder retur temperaturen konstant, dvs. = fyret temperatur. Den slipper  omkring 37-38 gr. C, hvor jeg tænker at den først burde slippe ved 45 gr. C som er det jeg har sat min RAVK 25-45 til.

Det gør så også, at fyret under drift kan komme under 45 gr. C i returen, hvis f.eks. temperaturen falder til 45 gr. C i fremløbet. Her ville jeg tro, at VMV'en ville lukke af for huset og kun lukke vand ind i fyret.

Den samme observation gjorde jeg med både en RAVI 43-65 og en RAVK 25-65.

Føleren er monteret i en 45 gr. tee så der er god kontakt til føleren. Nogle gode bud på hvad det kan skyldes?
Er det VMV som ikke kan lukke helt i?

Mvh. Hans
OPOP 418 kedel med en 16 kW Woody pillebrænder og en ver. 6.10 styring.
NBE 30 rørs vacuumsolfanger - 300L solfangerbeholder.
http://stokercloud.dk/dev/bauta.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: termostat shuntventil
« Svar #19 Dato: Apr 05, 2015, 18:27 »
Hej Hans,

En termostatisk 3-vejs shuntventil er ikke en enten/eller ventil, men en blande ventil.
Den starter med udelukkende at lukke fremløbsvand retur til fyret, men efterhånden som returen opvarmes begynder den stille og roligt at lukke op for fremløb til huset samtidig med at der lukkes for fremløb til returen.
Når den indstillede temperatur opnås vil der være fuldt åbent til huset og helt lukket til returen.
Så det du oplever er helt normalt.

Hilsen
Michael

Ifm. min VMV har jeg observeret, at den ved opstart ikke holder retur temperaturen konstant, dvs. = fyret temperatur. Den slipper  omkring 37-38 gr. C, hvor jeg tænker at den først burde slippe ved 45 gr. C som er det jeg har sat min RAVK 25-45 til.

Det gør så også, at fyret under drift kan komme under 45 gr. C i returen, hvis f.eks. temperaturen falder til 45 gr. C i fremløbet. Her ville jeg tro, at VMV'en ville lukke af for huset og kun lukke vand ind i fyret.

Den samme observation gjorde jeg med både en RAVI 43-65 og en RAVK 25-65.

Føleren er monteret i en 45 gr. tee så der er god kontakt til føleren. Nogle gode bud på hvad det kan skyldes?
Er det VMV som ikke kan lukke helt i?

Mvh. Hans
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline bauta

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 54
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: termostat shuntventil
« Svar #20 Dato: Apr 05, 2015, 18:37 »
Tak Michael. Godt at vide mit system ikke fejler noget :-)[

quote author=MHES link=topic=5824.msg51632#msg51632 date=1428254852]
Hej Hans,

En termostatisk 3-vejs shuntventil er ikke en enten/eller ventil, men en blande ventil.
Den starter med udelukkende at lukke fremløbsvand retur til fyret, men efterhånden som returen opvarmes begynder den stille og roligt at lukke op for fremløb til huset samtidig med at der lukkes for fremløb til returen.
Når den indstillede temperatur opnås vil der være fuldt åbent til huset og helt lukket til returen.
Så det du oplever er helt normalt.

Hilsen
Michael

Ifm. min VMV har jeg observeret, at den ved opstart ikke holder retur temperaturen konstant, dvs. = fyret temperatur. Den slipper  omkring 37-38 gr. C, hvor jeg tænker at den først burde slippe ved 45 gr. C som er det jeg har sat min RAVK 25-45 til.

Det gør så også, at fyret under drift kan komme under 45 gr. C i returen, hvis f.eks. temperaturen falder til 45 gr. C i fremløbet. Her ville jeg tro, at VMV'en ville lukke af for huset og kun lukke vand ind i fyret.

Den samme observation gjorde jeg med både en RAVI 43-65 og en RAVK 25-65.

Føleren er monteret i en 45 gr. tee så der er god kontakt til føleren. Nogle gode bud på hvad det kan skyldes?
Er det VMV som ikke kan lukke helt i?

Mvh. Hans
[/quote]
OPOP 418 kedel med en 16 kW Woody pillebrænder og en ver. 6.10 styring.
NBE 30 rørs vacuumsolfanger - 300L solfangerbeholder.
http://stokercloud.dk/dev/bauta.html