Forfatter Emne: Oliefyr larmer når brænder går i gang ?  (Læst 31814 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Guruen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Oliefyr larmer når brænder går i gang ?
« Dato: Jan 10, 2015, 17:11 »
Hej, vi har lige overtaget et hus med oliefyr, det virker upåklageligt bortset fra at hele huset vågner brændren i oliefyret starter, det er ligesom en dunke/knald lyd når brændren starter, er der noget man kan gøre ved det ? Eller er det noget man skal vænne sig til ?
Oliefyret er et VP 2000, på forhånd tak...

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Oliefyr larmer når brænder går i gang ?
« Svar #1 Dato: Jan 10, 2015, 18:53 »
Hej,

Nej, et oliefyr skal ikke larme  ;)
Om man kan gøre noget ved det kommer jo an på hvad årsagen er og det er ikke til at definere udfra den smule oplysninger du giver.

Det bedste du kan gøre er at tilkalde en oliefyrsmontør og få sikret at fyret er ok samt justert korrekt.
At varme op med et oliefyr er ca. dobbelt så dyrt som med træpiller, så det drejer sig om at få mest muligt ud af det  ;)

Hilsen
Michael


Hej, vi har lige overtaget et hus med oliefyr, det virker upåklageligt bortset fra at hele huset vågner brændren i oliefyret starter, det er ligesom en dunke/knald lyd når brændren starter, er der noget man kan gøre ved det ? Eller er det noget man skal vænne sig til ?
Oliefyret er et VP 2000, på forhånd tak...
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Guruen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Oliefyr larmer når brænder går i gang ?
« Svar #2 Dato: Jan 10, 2015, 19:40 »
Hej, tak for svar..

Oliefyret er serviceret for ca. 3 mdr. siden..

Når brænderen starter lyder det som når man tænder en lighter, bare 50 gange højere, det er lidt træls :-)

Træpillefyr, ja det er nok fremtiden :-) (årsforbruget  af olie har lagt på ca. 19000kr for 222kvm. Og lidt brænde)

Offline Oldgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 363
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
Sv: Oliefyr larmer når brænder går i gang ?
« Svar #3 Dato: Jan 10, 2015, 19:56 »


Træpillefyr, ja det er nok fremtiden :-) (årsforbruget  af olie har lagt på ca. 19000kr for 222kvm. Og lidt brænde)

Tja vi bruger ca. 13-14000 inc. vamt vand hele året og det uden ekstra brænde eller andet ;) med 30 kvm mere, og det i et hus som sagtens kunne tåle mere isolering, så kan du selv regne ud hvad din ca. besparelse vil være ;)
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Oliefyr larmer når brænder går i gang ?
« Svar #4 Dato: Jan 10, 2015, 20:02 »
Og du er stensikker på det er når oliefyret starter. For det modsatte kan også være tilfældet, det kaldes vist også "Anti-Lag-System" Kendt fra dieselhakker (i hvert fald lastbiler) når man stopper motoren før turboen er standset. Det kan godt give nogle utilsigtet knald.  ;)

PS.
Høre fra tid til anden når smarte unge i deres Brian-biler, kommer susende og så tager tændingen under kørsel. Når de så vrider nøglen igen, giver det også nogle gevaldige knald.  ^-^

Offline Guruen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Oliefyr larmer når brænder går i gang ?
« Svar #5 Dato: Jan 10, 2015, 20:02 »


Træpillefyr, ja det er nok fremtiden :-) (årsforbruget  af olie har lagt på ca. 19000kr for 222kvm. Og lidt brænde)

Tja vi bruger ca. 13-14000 inc. vamt vand hele året og det uden ekstra brænde eller andet ;) med 30 kvm mere, og det i et hus som sagtens kunne tåle mere isolering, så kan du selv regne ud hvad din ca. besparelse vil være ;)
Nu hopper vi vist lidt af den oprindelig tråd :-) men hvad koster sådan et anlæg som dit monteret og det hele ? :-)

Offline Guruen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Oliefyr larmer når brænder går i gang ?
« Svar #6 Dato: Jan 10, 2015, 20:05 »
Og du er stensikker på det er når oliefyret starter. For det modsatte kan også være tilfældet, det kaldes vist også "Anti-Lag-System" Kendt fra dieselhakker (i hvert fald lastbiler) når man stopper motoren før turboen er standset. Det kan godt give nogle utilsigtet knald.  ;)

PS.
Høre fra tid til anden når smarte unge i deres Brian-biler, kommer susende og så tager tændingen under kørsel. Når de så vrider nøglen igen, giver det også nogle gevaldige knald.  ^-^

Det er når oliefyret starter op, ligesom når en stor lighter bliver tændt :-) (knald)

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Oliefyr larmer når brænder går i gang ?
« Svar #7 Dato: Jan 10, 2015, 20:16 »
I så fald tyder det på at elektroden tænder (gnistrer) for sent i forhold til den mængde (forvarmet)olie der pumpes ud ved start. Jeg tror fejlen muligvis ligger i styreboksen, dog uden at kloge mig alt for meget.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Oliefyr larmer når brænder går i gang ?
« Svar #8 Dato: Jan 10, 2015, 20:23 »
PS.
I øvrigt kommer du rigtig langt med en 20-25.000kr (30.000 incl. alt) hvis du skal have træpillefyr. Og udgiften er jo tjent hjem efter ganske få år, kan jeg regne ud.  ;)

Offline mbangsoe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 256
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Oliefyr larmer når brænder går i gang ?
« Svar #9 Dato: Jan 11, 2015, 08:17 »
De oliefyr jeg kender, og det jeg før havde, larmede da som en jetjager/blæselampe, og skift til træpillefyr var da som at komme til en helt anden verden. Det er da mig bekendt alment kendt, at oliefyr larmer temmelig meget. Hvad mener du dog, MHES, med at det ikke skal larme?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs*
Trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Oliefyr larmer når brænder går i gang ?
« Svar #10 Dato: Jan 11, 2015, 09:12 »
Hej,

Nu skal du jo ligesom forholde dig til det jeg svarede på  ;)
Oplysningen var at hele huset vågner ved dunke/knald når fyret starter, og sådan skal det altså ikke være.
Senere er det her med "blæselampen" kommet frem, men det har jeg altså ikke kommenteret på.

Nu er støj/lyd jo et individuelt forhold, men et oliefyr skal ikke "larme", det kan høres at det kører men folk der sover skal ikke vækkes af det med mindre de har oliefyret i soveværelset.
Det håber jeg at vi kan være enige om.

Jeg anbefaler at han får en sagkyndid til at tilse fyret, helt specifikt pga. oplysningen om "knald" når den starter.
Jeg har samme tanke som Frank, nemlig at noget kan være galt i optændingen evt. en dyse der "savler".
Det er noget rigtigt skidt, sammenholdt med at manden lige har overtaget huset leder det mig til at råde ham til at få kontrolleret at de ikke er noget helt galt.
Hvor er det lige at du synes at det er forkert ?

Hilsen
Michael


De oliefyr jeg kender, og det jeg før havde, larmede da som en jetjager/blæselampe, og skift til træpillefyr var da som at komme til en helt anden verden. Det er da mig bekendt alment kendt, at oliefyr larmer temmelig meget. Hvad mener du dog, MHES, med at det ikke skal larme?
« Senest Redigeret: Jan 11, 2015, 09:16 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Guruen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Oliefyr larmer når brænder går i gang ?
« Svar #11 Dato: Jan 12, 2015, 09:00 »
Hej, jeg har bestilt en vvs mand til at komme og kigge på oliefyret i morgen, så må vi se hvad han siger til det...tak for jeres input.

ups, det viste sig at at bag renselugen til skorstenen sidder jo en luge mere :-) og når oliefyret starter op klappede de 2 luger mod hinanden og giver et knald :-) så gåden er nu løst :-)
« Senest Redigeret: Jun 13, 2015, 19:35 af Guruen »