Forfatter Emne: Hvilket pillefyr skal man vælge og hvorfor?  (Læst 25860 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hvilket pillefyr skal man vælge og hvorfor?
« Svar #15 Dato: Jan 25, 2015, 00:21 »
Man må ialt have op til 4,75 m3 træpiller i fyrrummet.

Det er fordelt på op til 0,75 m3 i brændselsmagasinet (silo til fyret) og op til 4 m3 derudover i fyrrummet hvis de et i tætsluttende sække.
Man må ikke opbevare træpiller i løs vægt i fyrrummet.

Hilsen
Michael

Du må da have en vakumpillesuger på fyret.  ;) Enig det må bestemt være en stor fordel at havde opmagasineret sine paller med træpiller tæt ved fyret, især hvis de bare kan køres på plads. Her må jeg grundet forholdene "omlaste" 4 paller til brændeskuret (så efter en 1/2 eftermiddag har man lidt lange arme)  :D   
Personligt har jeg i hvert fald sådan en "sugebandit" med kornsilo til 4-5 tons løse (endnu billigere) træpiller på ønskesedlen.

PS.
Gad vide hvor mange træpiller man i grunden må opbevare i selve fyrrummet..?

PPS.
Og selvfølgeligt tillykke med det kommende træpillefyr. (selv om fyringsolien er ret billig for tiden).  ^-^
« Senest Redigeret: Jan 25, 2015, 00:29 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Bølle

  • Gæst
Sv: Hvilket pillefyr skal man vælge og hvorfor?
« Svar #16 Dato: Jan 25, 2015, 09:08 »
Mange tak  :)

4m3 træpiller må der være i fyrrummet har jeg fået at vide af fejer, så det er der vist enighed om  :).

Pillesug og silo - jo for filan det ville være lækkert, og på sigt bestemt ikke noget jeg vil afvise. Lige nu er der brugt nok penge på energianlæg - især de mange reparationer på oliefyret kunne jeg godt have været foruden, men nu ryger det forbandede lort ad h til. Bioheaten skulle være ret driftsikker, så jeg håber på det bedste.

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Hvilket pillefyr skal man vælge og hvorfor?
« Svar #17 Dato: Jan 26, 2015, 04:13 »
Tillykke med "dyret.. fyret :)"

Naboes svigerfar har et sådan en Bioheat og det har ALDRIG slået en prut forkert i de år det har kørt,, så "ja, ret stabilt!"

Fedt med god pris, og specielle aftaler holder man naturligvis for sig selv ;) men kunne du oplyse forhandler/montør - mere så andre potentielle Bioheat købere i dit område kan prøve lykken med en god montør til (umiddelbart mulighed for) en god pris :)

Igen tillykke med valget

RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)