Jeg syntes at have læst flere som (i år) har haft svært ved at justere deres forbrænding med stampemøllen.. Har du prøvet at opløse en smule piller i et glas vand og se om der kommer bundfald = urenheder i pillerne (jo større glas, jo flere piller, des mere at videre ud fra). HVIS der kommer bundfald fra pillernes er der skidt/møg/urenheder, og så kan man justere herfra og til juleaften uden det hjælper (sand o.l. har et lavere smeltepunkt end træet i pillerne = slagge)
RTB er ikke mere en vidundermaskine end Scotte fyret ifm. der er tale om samme brænder. Forskellen ligger, efter hvad jeg husker, i den nye ext. snegl som skubber pillerne og har nemmere ved smuld & pille variationer. Kedlen er nok den største forskel, hvor kompressoren holder kedelfladerne rene og der er automatisk askeudtræk samt et mindre røgrør der skaber højere flow = højere røgtemp ved samme opnåede virkningsgrad = kan bruges på ældre skorstene.
Jeg kører med Södra 8mm piller og de kører fint i fyret, det er dog inreguleret efter Flexheat fra sidste år og eneste regulering jeg har foretaget er ny afvejning (220g i forskel), resten har RTB og iltstyring selv stået for

Jeg har INTET (nyt fyr, så lurer og kigger i menu, men det er jo en nyt legetøjs ting

) gjort siden oktober udover at fylde piller på og tømte askespanden på fyret forleden efter ca 2,1 tons og der var ca 1/5 plads i spanden endnu - så vel plads til aske fra ca. 2,5tons. Faktisk har den eneste irritation ved vores varmeanlæg været luft i systemet, men det har vi døjet med alle år

Flexheat samt Södra er begge "kvalitetspiller," og det kommer man ikke udenom, at skulle gå efter i en pillebrænder kontra Stoker - Stampemøllen er ligeledes gode piller, men hvis der er sneget sig skidt i produktionen, så er det svært i en pillebrænder (siger ikke det ER skidt der er i pillerne, men et eller andet ER der med dem

) . Det første år jeg fyrede med piller brugte jeg Barlinek og det kørte først ordentligt med mere blæs = lysere aske samt mere varme gennem skorstenen, men de er som Stampemøllen, også en MEGET hård pille.
Jeg tror godt RTB kan komme til at køre med de piller fra Stampemøllen (forudsat der ikke er urenheder i), men det kræver evt. hyppigere rense intervaller samt mere luft (tabt virkningsgrad)
Jeg har ikke læst hele tråden, så beklager evt. Gentagelse:)