Forfatter Emne: Fyr og vandvarmer i garage "Erfaringer"  (Læst 8751 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline studse

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Fyr og vandvarmer i garage "Erfaringer"
« Dato: Jan 20, 2015, 12:50 »
Hej herinde
Jeg har i nu godt 3 år haft et ekoheat 900 pillefyr og 110 L vailant kombi vandvarmer og er godt tilfreds med det.

Jeg går nu og pønser på at flytte begge dele ud i garagen, som er på 40 m2. Det indebære at jeg skal grave ca. 12m præisoleret pexrør ned fra huset til garagen. Jeg ville høre om der er nogle som har erfaringer med at have vandvarmeren og fyr så langt fra brugsområdet i huset, samt hvor meget varme fyret evt varmer en garage op ved bare at stå der.

MVH.
Studse

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Fyr og vandvarmer i garage "Erfaringer"
« Svar #1 Dato: Jan 20, 2015, 15:31 »
Hej,

Uanset hvor godt du isolerer rørene mellem garagen og huset, så koster det  ;)
Hvor meget det koster afhænger af flere ting:
 - Isoleringen af rørene
 - Fremløbstemperaturen
 - Mængden af vand der pumpes rundt

Selve fyret har også et "tab" til omgivelserne, men hvis "tabet" blot opvarmer garagen, og man iøvrigt ønsker den opvarmet, så er fet bel ikke et reelt tab.

Det med VVB'en i garagen, det kan ikke anbefales.
Tabet bliver alt for stort når afstanden mellem tapsteder og VVB er stor.

Hilsen
Michael

Hej herinde
Jeg har i nu godt 3 år haft et ekoheat 900 pillefyr og 110 L vailant kombi vandvarmer og er godt tilfreds med det.

Jeg går nu og pønser på at flytte begge dele ud i garagen, som er på 40 m2. Det indebære at jeg skal grave ca. 12m præisoleret pexrør ned fra huset til garagen. Jeg ville høre om der er nogle som har erfaringer med at have vandvarmeren og fyr så langt fra brugsområdet i huset, samt hvor meget varme fyret evt varmer en garage op ved bare at stå der.

MVH.
Studse
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Fyr og vandvarmer i garage "Erfaringer"
« Svar #2 Dato: Jan 20, 2015, 17:17 »
Hej
Hvis du flytter din vvb så "langt" væk, vil det nok kræve cirkulation på det varme vand, medmindre du vil vente en halv krig på det, og lukke masser af vand lige i kloakken. Og cirkulation er lig med tab, men det er jo noget du bestemmer og skal betale.  ;)

Var det mig ville jeg flytte fyret og lade vvb være i huset, den kan jo pakkes pænt væk i et højskab, selv har jeg den på loftet.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline studse

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fyr og vandvarmer i garage "Erfaringer"
« Svar #3 Dato: Jan 20, 2015, 17:36 »
At fyret giver noget varme i garagen er en sidegevinst, eftersom den alligevel skal laves om til at være opvarmet. Jeg lader nok vvb, blive hvor den er eller lægger den på loftet som foreslået for ikke at få for meget tab. Takker for jeres input.

Offline nordgren.dk

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 107
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Fyr og vandvarmer i garage "Erfaringer"
« Svar #4 Dato: Jan 22, 2015, 17:14 »
Til info. har jeg siden okt. 2013 haft mit fyr stående i et isoleret træ skur på 10m2. Isoleringen består af bræder, vindpap, 100mm isover samt 2 lag gibs. Det ligger 16 meter fra indgangen til huset. Gik fra fjernvarme til pille fyr. Valgte at beholde varmtvandsbeholderen i huset og forbinde fyr og hus med "Præ-isoleret pexrør (DUO) 2 x ø25mm. Kører uden varm vands protiering. Vinter slukker fyret 4 timer i perioden 00 - 04.00. Sommer kører fyret 2 x 2 timer daglig. For at undgå tømning af varmt vands beholder, benytter jeg pumpestyring fra styringen. Til at skubbe vandet rundt fra fyret benytter jeg en pumpe med auto styring. Må sige det kører upåklageligt.
Vh. Klaus Nordgren
http://stokercloud.dk/dev/nordgren.dk.html
Fyr BS1016 semirens- m. komp. rens &  pumpestyring. Styring ver. 10.0967. Ladeventil VTC300 - 55°C. Retur temp. måles før ladeventil. Skorsten Garmeta 125 mm. Opvarmer 220 m2
Hus fra 1979 m . efterisolering.
Forbrug 4,8 T. Inst. okt. 2013