Forfatter Emne: ferie  (Læst 11756 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Frank Chr.

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +33/-3
Sv: ferie
« Svar #15 Dato: Feb 02, 2015, 20:29 »
Det bliver vist ikke ret meget varmt vand der bliver ledt ind i boligen hvis shut ventilen skal stå på 55 grader som det anbefales.  ;)

Selv om vi har "vinter-tid" køre jeg da stadigvæk på på sommer-urstyring, fyret slukker kl 22 og tænder kl 4.   

Alternativt kunne man måske blot skrue noget ned for radiatortermostaterne.

/Frank 

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #16 Dato: Feb 02, 2015, 20:45 »
Nej, det kan ikke ses efter 1 times tid, med mindre du har en 3-vejs termostatisk shunt.

En 3-vejs termostatisk shunt lukker for fremløbet til huset eller reducerer det så returen holdes varm nok, mens en traditionel shunt bestående af en termostatventil på tværs mellem fremløb og retur blot sender fremløbsvand til returen så den bliver en blanding af fremløbsvand og koldt vand fra huset.
Hvis du vil teste det, skal du slukke fyret i 5-6 timer og derefter lade det starte og køre med de 30% som max.
Så vil du sandsynligvis opleve at fyret ikke er i stand til at nå setpunktet og at returen bliver for kold.
At lave forsøget med et "varmt hus" giver ikke det sande billede.

Hilsen
Michael

Min kan da holde retur-temp ved både 10 og 20%, den sender bare ikke så meget varme ud i rørene til huset.
Det var da værd at lave et forsøg med, det kan hurtigt ses efter 1 times tid.

At låse effekten til 30% vil kunne medføre at fyret ikke kan holde en temperatur der sikrer mod kondensering.
Det rigtige, hvis der skal køres med reduceret effekt, er at bruge ur-styring.
Så kan "effekten" begrænses ved at begrænse drifttiden, mens kedlen kan få lov at blive varm under drift.

Hilsen
Michael

Kunne man evt låse den ved 30% og så bare lade fyret stå der og tøffe.?

Blot en tanke :)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Andersen09

• Beta tester
  • Øvet
  • *
  • Respekt optjent: +0/-0
« Svar #17 Dato: Feb 02, 2015, 21:17 »
Arhhh ok... Jeg har en termostatisk 3-vejs ventil, så derfor fungere det ved mig. Havde ikke lige tænkt over at det kunne give problemer med alm shunt.
Så er mit forslag nok en super dårlig ide ;)

Skru ned for radiatore, så burde der vel være lidt at spare der.

Nej, det kan ikke ses efter 1 times tid, med mindre du har en 3-vejs termostatisk shunt.

En 3-vejs termostatisk shunt lukker for fremløbet til huset eller reducerer det så returen holdes varm nok, mens en traditionel shunt bestående af en termostatventil på tværs mellem fremløb og retur blot sender fremløbsvand til returen så den bliver en blanding af fremløbsvand og koldt vand fra huset.
Hvis du vil teste det, skal du slukke fyret i 5-6 timer og derefter lade det starte og køre med de 30% som max.
Så vil du sandsynligvis opleve at fyret ikke er i stand til at nå setpunktet og at returen bliver for kold.

Hilsen
Michael

Min kan da holde retur-temp ved både 10 og 20%, den sender bare ikke så meget varme ud i rørene til huset.

At låse effekten til 30% vil kunne medføre at fyret ikke kan holde en temperatur der sikrer mod kondensering.
Så kan "effekten" begrænses ved at begrænse drifttiden, mens kedlen kan få lov at blive varm under drift.

Hilsen
Michael

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #18 Dato: Feb 02, 2015, 21:20 »
Og har men 3-vejsen, risikere man jo bare frost yderst på strengen, da der aldrig kommer varme derud.

Nej det rigtige må være ekstra tid på uret, eller som der skrives, stille termostater på frostsikring. Jeg gør det med living connect, så skruer de selv op på angivet tidspunkt og der kan spares en del 30-50% (jeg sænker temperaturen til 10 grader).

Bagdelen, hvis man gør det med manuelle termostater, er jo at de ikke selv tænder op inden man kommer hjem.

Hilsen
Michael

Hilsen
Michael

- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #19 Dato: Feb 02, 2015, 21:21 »
Hej
Vil du spare skal du skrue ned for dine termostater. At slukke for fyret mener jeg ikke er vejen frem, især ikke på denne årstid, sætter det pludselig ind med hård frost og du har udsatte rør, risikerer du at skidtet fryser. Og så er du virkelig på røven.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #20 Dato: Feb 02, 2015, 21:33 »
Generelt enig i at det ikke er en god ide at slukke fyret overhovedet.
Det absolut bedste er at holde varme på huset og så få nogen til at fylde træpiller på når det er nødvendigt.
Alternativt som det foreslås at skrue ned for termostaterne og så få nogen til at skrue de, op igen dagen før I kommer hjem.

At rør skulle fryse hvis fyret stoppes i perioder kræver godt nok kraftig frost i lange perioder eller uisolerede rør i uopvarmede rum  ;)
Men korrekt, det kan være en risiko.
At 3-vejs termostatisk shunt skulle medføre at frost i de fjerneste rør vil kræve at der er enorm forskel mellem den aktuelle effekt og den nødvendige, og altså igen ganske kraftig frost i lang tid, men selvfølgelig en risiko  ;)

Personligt har jeg varme på når det er fyringssæson, og hvis vi skal være væk længere end siloen kan klare, så får jeg de samme mennesker som passer blomsterne, tømmer postkassen osv. til også at fylde piller i siloen  ;)

Hilsen
Michael

Hej
Vil du spare skal du skrue ned for dine termostater. At slukke for fyret mener jeg ikke er vejen frem, især ikke på denne årstid, sætter det pludselig ind med hård frost og du har udsatte rør, risikerer du at skidtet fryser. Og så er du virkelig på røven.
« Senest Redigeret: Feb 02, 2015, 21:36 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline thode

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-1
« Svar #21 Dato: Feb 03, 2015, 07:27 »
Hvordan forhindrer man så fyret i at køre kængurukørsel de første 2 timer hver gang den starter?

Jeg ville sætte urstyring på (2x6 eller 3x4 timer) fordelt udover døgnets 24 timer, med lige stor pause mellem hvert interval (4/4/4 eller 6/6 pause)

Så 12 timer før hjemkomst, logge på stokercloud og fjerne urstyringen..

Mit bud, 1/3-1/2 sparet, huset bliver holdt frostfrit og lidt til samt du/I kan ikke mærke temperaturnedgang grundet normal drift 12 timer før hjemkomst :)

Offline Hjemme teori

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +76/-5
« Svar #22 Dato: Feb 03, 2015, 08:14 »
Det er en feature O0 - men man nedgraderer til version .0468

Hvordan forhindrer man så fyret i at køre kængurukørsel de første 2 timer hver gang den starter?

Jeg ville sætte urstyring på (2x6 eller 3x4 timer) fordelt udover døgnets 24 timer, med lige stor pause mellem hvert interval (4/4/4 eller 6/6 pause)

Så 12 timer før hjemkomst, logge på stokercloud og fjerne urstyringen..

Mit bud, 1/3-1/2 sparet, huset bliver holdt frostfrit og lidt til samt du/I kan ikke mærke temperaturnedgang grundet normal drift 12 timer før hjemkomst :)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt