Forfatter Emne: K.E.P. - begrebet...  (Læst 6641 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
K.E.P. - begrebet...
« Dato: Mar 03, 2015, 06:53 »
Jeg er bekendt med K.E.P. princippet, altså kedel, ekspansion og pumpe rækkefølgen i fyringsanlæg.
Forhistorien er den at genboen nu også har fået træpillefyr installeret. Her sidder pumpe på fremløbet fra kedlen efter ekspansionbeholderen (og det er vel også ok så længe anlægget delvis ikke løber tør for vand) hvor den henholdsvis suger fra toppen i kedlen og trykker vandet ud til radiatorer.

Idet smeden der installerede genboens anlæg også var på visit hos mig (blot for at kikke fyr). Måbede han lidt da han så hvor min pumpe sad. Nemlig på returen lige før kedlen, så den suger fra radiatorer og trykker vandet ind i bunden af kedlen. Grundlæggende er mit anlæg udført efter K.E.P. princippet, men som han påstod og fastholdt, burde pumpen havde været monteret på fremløb før radiatorer og helst lige efter trykekspansionen, idet hvis pumpen er monteret efter radiator ville pumpen kunne suge luft ind i systemet hvis fx. en radiatorventil eller andet bliver utæt. Modsat er pumpen monteret før radiator, så vandet trykkes ud i radiator, vil et sådan problem ikke kunne opstå ved en evt. lille utæthed i anlægget. Noget med det er nemmere at suge luft ind end at trykke vand ud i et lukket cirkulerende varmesystem.
Hvad siger VVS-eksperterne, har smeden en pointe - sidder min pumpe korrekt.? For jeg gider da ikke ad åre og skulle bøvle med luft og jævnligt at udlufte varmesystemet.

/Frank       

PS.
Trykekspansionsbeholderen sidder på fremløb lige efter kedel, med en blandestreng til returen før pumpen.
« Senest Redigeret: Mar 03, 2015, 07:03 af Frank Chr. »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: K.E.P. - begrebet...
« Svar #1 Dato: Mar 03, 2015, 07:20 »
Der kommer vel kun luft i anlægget hvis det er utæt? hvilket man nemt finder ud af hvis trykket falder og der jævnligt fyldes vand på.
Nu er jeg ikke smed men elektriker, faktisk er der næsten lige så mange måder at lave elinstallation på, som der er elektrikere. Bare fordi vi laver tingene forskelligt betyder det jo ikke at det er forkert ;) der er jo forskellige indgangsvinkler til tingene.

Den VVS'er der har lavet dit anlæg har gjort det på en måde, at en anden vil gøre det anderledes betyder vel ikke at det du har er forkert. Jeg har faktisk aldrig spekuleret over hvordan mine pumper er monteret, hvis skidtet ikke virker så må de bare lave det om.

Da mit fyr skulle flyttes havde jeg en ide om hvordan jeg ville have rørene, pumpe og ekspansion.. Jeg vil gerne lave det sådan, men det kommer altså til at tage et par ekstra timer.. Faktisk blev det meget bedre en det jeg havde udtænkt, og jeg fylder aldrig vand på, eller lufter ud, så det konklusionen må være at han ved hvad han har med at gøre.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline DenHalve

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 187
  • Respekt optjent: +5/-4
  • Vil så gerne hjælpe, men !
Sv: K.E.P. - begrebet...
« Svar #2 Dato: Mar 03, 2015, 07:34 »
Jeg ved ikke hvad der er korrekt - hos mig har smeden monteret pumpen på returen  :)
136 m2 opvarmet
Forventet forbrug 5 T.
16 kw Opop V. 7
300 L VVB.
Solvarme 30 rør.
Fyr online : http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=jhschmidt

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: K.E.P. - begrebet...
« Svar #3 Dato: Mar 03, 2015, 12:42 »
Jo, det virker skam fint nok, men det var sådan set også kun mere på sigt hvis jeg skulle til at skille rørføringen ad. Det vil jeg godt nok være lidt træt af, da det meste ligger under trægulv og resten er i flot kobber. 
Jeg forstod på smeden, at der fandtes helt små utætheder hvor kun luft kunne suges ind og så fandtes der utætheder hvor både luft kan suges ind og vand presses ud. (de endnu større huller er et kapitel for sig) Og dette fænomen skulle altså havde noget med hvordan tur/retur vandet blev trafikeret korrekt i gennem systemet. Det kan jo selvfølgelig afhjælpes med kontinuerlig udluftning og vandpåfyldning hvis problemet opstår.
Problemet er sikkert forsvindende lille om det endda opstår i min restlevetid. Men jeg tænker, der må da være en slags standard der burde følges af alle, i hvert fald autoriseret montører. Eller er det hip som haps og frit spil om vandet bliver presset eller suget rundt i systemet (og hvor pumpen sidder, bare det er efter trykekspansionsbeholderen) ?           

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: K.E.P. - begrebet...
« Svar #4 Dato: Mar 03, 2015, 13:47 »
Om pumpen skal sigge på fremløbet eller returen er ren religion  ;)
...i praksis har det ingen betydning, al den stund at der er tale om en cirkulationspumpe og ikke en suge/tryk pumpe.

At en pumpe på retursiden skal kunne trække luft ind, vil kræve at trykket i anlægget er under det atmosfæriske tryk og det er næppe tilfældet i dit anlæg, ellers har du langt større problemer  ;)

I gamle dage var det god skik at sætte pumpen på returen, for der var vandet koldest (mindst varmt) men det har ingen praktisk betydning i dag.
Andre taler for at have pumpen på returen, da den så vil kunne "føde" kedlen med vand i længst tid i tilfælde af lav vandstand i anlægget, men det er også gammel "ammestue snak"  ;)

Lev du blot ganske fint med din pumpe på returen, den følger jo K-E-P ganske fint og det er vigtigt  ;)

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: K.E.P. - begrebet...
« Svar #5 Dato: Mar 03, 2015, 15:40 »
Jeg skal give naboens smed almuesnak, skal jeg, selv om den unge mand er forholdsvis nyudlært.  ^-^