Forfatter Emne: Gløderør  (Læst 11590 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Gløderør
« Svar #15 Dato: Feb 22, 2015, 23:20 »
jo det er netop et der er spørgsmålet hvorfor holder nogle i flere år andre kun i 14 dage så meget forskel kan der ikke være i andre el apperater holder varmelegemer som regel i apperatets levetid jeg forstår ikke at  NBE kan leve med at levere et så dårligt produkt . mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline ole.stevelt

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 57
  • Respekt optjent: +4/-0
  • Pens. læge og telegrafist (- ..- ... ..-)
Sv: Gløderør
« Svar #16 Dato: Feb 23, 2015, 06:37 »
Hej Michael. Jeg kender masser af mennesker, inclusive mig selv, med elteknisk baggrund, der bruger en polsøger. (Vi bruger også katodestråleoscillografer, multimetre og meget andet, men det ville være at skyde spurve med kanoner i det her tilfælde).  Man skal bruge polsøgeren til det, den er god til. Jeg prøver altid min af på et sted, hvor jeg ved, der er 230 volt inden, jeg begynder at bruge den. Jeg og andre har efterlyst en metode til at se hvorlænge, der er strøm på el-tænderen. Man tager metalhuset af brænderen sætter faldrør og multistik på igen, starter fyret mens man kigger på pillerne  på herden og måler samtidig på klemmen mærket ignition på motorprintet. Når der så kommer ild slår eltænderen fra og lyset forsvinder i polsøgeren. Og man kan så efterfølgende reducere tiden i styringen for at forlænge levetiden for tænderen. Giver det ikke god mening? Nogle foreslår at sætte en pære på. Det kan jeg ikke anbefale, i alle tilfælde ikke uden at man har fjernet tænderen fra klemmerne først, idet man jo ellers øger belastning på udgangen og ledningerne ned til motorprintet! Noget andet er, at man, hvis man har sat styringen til i en almindelige stikkontakt, kan sætte et amperemeter (en "watt-måler") til imellem dåsen på vægen og stikket til styringen, så vil man kunne se der når tænderen er i gang.
http://stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=ole.stevelt
Instal.: 10-20 KW Woody Den gamle) ,star 20, silo 3 tons; Styr. v10, iltstyring

Offline eriknymark

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Gløderør
« Svar #17 Dato: Feb 23, 2015, 08:04 »
Jeg har tjekke alle parameter på fyret og sat alt til standart som foreskrevet i manual. Så må tiden vise om problemet stadig er der. Har brændt 2 keramiske og 3 standart af på et år. Jeg gør nok også det at jeg monter en pære og en forlængerledning så jeg kan holde øje med den oppe i stuen.
Tak for svar til alle..

Offline ole.stevelt

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 57
  • Respekt optjent: +4/-0
  • Pens. læge og telegrafist (- ..- ... ..-)
Sv: Gløderør
« Svar #18 Dato: Feb 23, 2015, 09:06 »
Der er lys forude i tunellen. Jeg har talt med Martin hos NBE.   Han har lovet at der snarest kommer standard tal for keramiske tændere i deres download.  Han tilråder desuden, at man skifter sikringen i styringen ud med en 4 amperes (træg) sikring i stedet for den 2 amp. der sidder i styringen som standard.
Det er vigtigt at man sætter blæser tallene til 30 % , da det keramiske gløderør forholdsvis hurtigt når maxtemperatur. Desuden at man sætter maxtid til 15 min., så tænderen når at køle ned inden næste opstart.
Så  følg med på NBE's hjemmeside. Der kommer snart en opdatering. Jeg synes man skal give de keramiske tændere en chance. Det er i alle tilfælde ikke OK med mig, at der er elektronik, der ved normal drift af og til slår HFI-relæet fra, som den "almindelige eltænder" af og til gør, når den ældes.   Ole Hansen
http://stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=ole.stevelt
Instal.: 10-20 KW Woody Den gamle) ,star 20, silo 3 tons; Styr. v10, iltstyring

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Gløderør
« Svar #19 Dato: Feb 23, 2015, 09:42 »
Jeg har en 2 år gammel keramisk fra Q-pro og overholder overhovedet ikke ovenstående beskrivelse.

Jeg har følgende tal:
Forvarmning 65sek
Effekt 100%
Blæser 12-12-20 (vist gammel type, så den har normalt lave tal)
Max tid 8min

Den havde ved sidste aflæsning:
2150 optændinger
2:44 i gennemsnits optændingstid

Så jeg har ingen problemer med de keramiske tændere (7-9-13  ^-^)

Der er lys forude i tunellen. Jeg har talt med Martin hos NBE.   Han har lovet at der snarest kommer standard tal for keramiske tændere i deres download.  Han tilråder desuden, at man skifter sikringen i styringen ud med en 4 amperes (træg) sikring i stedet for den 2 amp. der sidder i styringen som standard.
Det er vigtigt at man sætter blæser tallene til 30 % , da det keramiske gløderør forholdsvis hurtigt når maxtemperatur. Desuden at man sætter maxtid til 15 min., så tænderen når at køle ned inden næste opstart.
Så  følg med på NBE's hjemmeside. Der kommer snart en opdatering. Jeg synes man skal give de keramiske tændere en chance. Det er i alle tilfælde ikke OK med mig, at der er elektronik, der ved normal drift af og til slår HFI-relæet fra, som den "almindelige eltænder" af og til gør, når den ældes.   Ole Hansen
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline ole.stevelt

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 57
  • Respekt optjent: +4/-0
  • Pens. læge og telegrafist (- ..- ... ..-)
Sv: Gløderør
« Svar #20 Dato: Feb 23, 2015, 11:07 »
Det er fint, det virker for dig, og det behøver du nok ikke lave om på, Men NBE anbefaler generelt indstillinger som: se:

 http://www.stevelt.dk/wp-content/uploads/2015/02/Keramisk-elt%C3%A6nder-150221.pdf

Jeg tror iøvrigt det er nøjagtigt den samme eltænder man køber hos Hedestoker som den proq sælger
nemlig den på 200 watt med vvs varenummer 400014

http://stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=ole.stevelt
Instal.: 10-20 KW Woody Den gamle) ,star 20, silo 3 tons; Styr. v10, iltstyring

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Gløderør
« Svar #21 Dato: Feb 23, 2015, 15:42 »
Hej Michael. Jeg kender masser af mennesker, inclusive mig selv, med elteknisk baggrund, der bruger en polsøger. (Vi bruger også katodestråleoscillografer, multimetre og meget andet, men det ville være at skyde spurve med kanoner i det her tilfælde).  Man skal bruge polsøgeren til det, den er god til. Jeg prøver altid min af på et sted, hvor jeg ved, der er 230 volt inden, jeg begynder at bruge den. Jeg og andre har efterlyst en metode til at se hvorlænge, der er strøm på el-tænderen. Man tager metalhuset af brænderen sætter faldrør og multistik på igen, starter fyret mens man kigger på pillerne  på herden og måler samtidig på klemmen mærket ignition på motorprintet. Når der så kommer ild slår eltænderen fra og lyset forsvinder i polsøgeren. Og man kan så efterfølgende reducere tiden i styringen for at forlænge levetiden for tænderen. Giver det ikke god mening? Nogle foreslår at sætte en pære på. Det kan jeg ikke anbefale, i alle tilfælde ikke uden at man har fjernet tænderen fra klemmerne først, idet man jo ellers øger belastning på udgangen og ledningerne ned til motorprintet! Noget andet er, at man, hvis man har sat styringen til i en almindelige stikkontakt, kan sætte et amperemeter (en "watt-måler") til imellem dåsen på vægen og stikket til styringen, så vil man kunne se der når tænderen er i gang.

Lige en præcisering, det gør ikke noget at der i styringen kan bruges lang tid på optænding,
for lige så snart der ses lux stopper styringen med at lægge strøm ud på eltænderen.
Den pointe har du kan jeg se  :)
Så er det en alm. eltænder er det bedre at der er for lang tid til optænding, end for kort tid.
For kort tid vil medføre endnu flere piller på herden - og endnu en optænding der måske mislykkes.
Bemærk at det måske ikke er smart med 15 min til en keramisk eltænder, eller de nye hvor der er to, der kan mindre tid være praktisk.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Gløderør
« Svar #22 Dato: Feb 23, 2015, 15:49 »
Hej Ole,

Den med polsøgeren og folk med elteknisk baggrund, den står helt for din egen regning  ;)
...jeps katodestråleoscillografer ville nok være at skyde gråspurve med kanoner, men du glemte vist at læse at jeg skrev en spændingstester  ;)
Fidusen er at spændingstesteren måler på begge ledere i kredsen og ikke med "moder jord" gennem sutsko, gulvbrædder osv. som en tvivlsom refernce.

At en lille 10W lampe parallelt over gløderøret skulle gøre en forskel i belastningen er helt i skoven  ;)
Både udgangen og ledningerne i kablet er dimensioneret tol langt større strømme, ellers ville NBE være i en grim situation i relation til el-reglementer  ;)

Din ide med at korte tiden for el-optænding ned, giver ingen mening  ;)
Når styringen ser ild slukker den for el-tænderen og tiden stopper, uanset hvor meget længere den er.
Det eneste tiden definerer er hvor lang tid en el-optænding maksimalt må tage og perioden hvori blæseren reguleres.

Hilsen
Michael


Hej Michael. Jeg kender masser af mennesker, inclusive mig selv, med elteknisk baggrund, der bruger en polsøger. (Vi bruger også katodestråleoscillografer, multimetre og meget andet, men det ville være at skyde spurve med kanoner i det her tilfælde).  Man skal bruge polsøgeren til det, den er god til. Jeg prøver altid min af på et sted, hvor jeg ved, der er 230 volt inden, jeg begynder at bruge den. Jeg og andre har efterlyst en metode til at se hvorlænge, der er strøm på el-tænderen. Man tager metalhuset af brænderen sætter faldrør og multistik på igen, starter fyret mens man kigger på pillerne  på herden og måler samtidig på klemmen mærket ignition på motorprintet. Når der så kommer ild slår eltænderen fra og lyset forsvinder i polsøgeren. Og man kan så efterfølgende reducere tiden i styringen for at forlænge levetiden for tænderen. Giver det ikke god mening? Nogle foreslår at sætte en pære på. Det kan jeg ikke anbefale, i alle tilfælde ikke uden at man har fjernet tænderen fra klemmerne først, idet man jo ellers øger belastning på udgangen og ledningerne ned til motorprintet! Noget andet er, at man, hvis man har sat styringen til i en almindelige stikkontakt, kan sætte et amperemeter (en "watt-måler") til imellem dåsen på vægen og stikket til styringen, så vil man kunne se der når tænderen er i gang.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline ole.stevelt

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 57
  • Respekt optjent: +4/-0
  • Pens. læge og telegrafist (- ..- ... ..-)
Sv: Gløderør
« Svar #23 Dato: Feb 24, 2015, 12:33 »
Hej Michael. I denne tråd var der en, der var i tvivl om hans relæ hang, og at glødetænderen derfor fik konstant strøm? Det ville en polsøger med 100 % sandsynlighed have afsløret. Det er stadig tilladt at købe polsøgere i forretningerne. Den er enhåndsbetjent og let at bruge de forbehold  med den skepsis, jeg allerede har beskrevet.   Jeg er glad for, oplysningen om at der bliver slukket, når der ses ild af fotosensor. Det ændrer ikke på, at der er flere ukommenterede tråde i dette forum, der har forskellige "indstillinger af den keramiske tænder-opsætning" (blæserhastigheder)
Og der var altså ikke nogen rimelig forklaring på NBE´s hjemmeside, som du tidligere henviste til! Men den er som sagt på vej!
http://stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=ole.stevelt
Instal.: 10-20 KW Woody Den gamle) ,star 20, silo 3 tons; Styr. v10, iltstyring

Offline eriknymark

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 16
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Gløderør
« Svar #24 Dato: Feb 24, 2015, 13:14 »
Jeg har som foreslået monteret en lampe som jeg kan se i min stue og derved holde øje med om gløderøret slukker. Det ser det ud til at gøre. Så lige et spørgsmål. Hvordan nulstiller man tælleren for opstarter?.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Gløderør
« Svar #25 Dato: Feb 24, 2015, 13:32 »
Jeg har som foreslået monteret en lampe som jeg kan se i min stue og derved holde øje med om gløderøret slukker. Det ser det ud til at gøre. Så lige et spørgsmål. Hvordan nulstiller man tælleren for opstarter?.

Hvilken styring har du ?
Kig i menu eltænder/optænding.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline herden

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +7/-1
  • alt er et spørgsmål om valg og konsekvenser
Sv: Gløderør
« Svar #26 Dato: Mar 01, 2015, 18:37 »
Normalt stiller man dem på 70% hvis der kun sidder 1 eltænder monteret
er den født med to stiller man den til 50%.

Jeg køre med 100% på min eltænder og den har kørt 2 måneder nu..

Det med at den kan stå med 230 vac når den skal være slukket er en "periodisk" fejl
så at han ikke har målt at den står med spænding nu er ikke det samme som det
ikke kan være den fejl du har, det er derfor lampen er fin at monterer, for så
kan du se om den pludselig hænger på udgangen.


findes der scotte brænder med 2 gløderør og er det noget nyt noget
Da min styring gjorde det var det periodisk, det tog 3 el tænder før jeg fandt fejlen.
Fordi jeg ikke havde hørt om fejlen før, så det var rent held det ikke kostede flere ;-)

Men jo det kan da være det er dit problem, men tror det ikke
scotte 10 kw. med sommerrist. kedel passat D14P
styring V10 (10.0522)
trækstabilisator
husareal. 116 kwm i et plan anno 1979
opvarmet værksted 45 kwm
forbrug ca.4.5 tons
isolering. fornuftig med kan forbedres på loft.
nu 200 mm rockwool