Forfatter Emne: Fra styring ver.4.00 til ver.7 om at indstille.  (Læst 28870 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kjanja

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-0
Fra styring ver.4.00 til ver.7 om at indstille.
« Dato: Feb 22, 2015, 00:33 »
Efter at være kommet forkert ind i et emne på dette forum, starter jeg her på ny.
Jeg har fået et par svar andet steds, med at skulle bare udføre afvejning og autoberegning igen, men det passer bare ikke til en af de første scottebrænder med 8 bens stik og stor sort blæser, det starter med skaktføler, som skal være ptc og fejl, stik ikke monteret. Jeg var heldig at finde et andet emne der bekræfter, at min formodning til at autoberegning, blæser alt for hårdt:
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=5409.0
Så deg har stillet til det jeg var kommet til igen, skal så bare finjusteres. Det hjælper så alt ikke på at den interne snegl, kun kører 3 gange et sekund imellem ekstern snegl fylder på, dermed ligger der stadig pille i intern sneglen med fare for tilbage brand og piller kommer jo heller ikke langt nok ind på hærden. En sidste ting jeg har observeret, efter optænding, er første gang ekstern snegl fylder pille på, er det mere end mængden til eltænding, dermed ryger den helt vildt til piller er ud brændt.
kjanja på stokercloud

Offline dannidines

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Fra styring ver.4.00 til ver.7 om at indstille.
« Svar #1 Dato: Feb 22, 2015, 06:42 »
Hejsa :)

1. Skaktføler - det har du fået løst, korrekt? På de nye styringer skal man ind i menuen og vælge mellem NTC/PTC/PT1000, alt efter hvilket print man har siddende på brænderen :)

2. Autoberegning, når 360sek afvejningen er indtastet, fortæller styringen mængden/energien brænderen får tilført pr. Kørsel, dine blæserværdier skal du stadig selv rette til - der er mange forhold som spiller ind på det enkelte anlæg (skorstenstræk, pillernes "beskaffenhed" o.l.) så det passer fint til din brænder med 8-pin stik :)

3. Der må godt, faktisk SKAL der ligge piller tilbage ved den interne snegl (det gjorde der ikke tidligere mindes jeg) den interne snegl dosserer brændsel til bålet udfra den mængde 360sek afvejningen er indtastet til og ud fra de værdier angivet i autoberegning og det er een af måderne Scotte/Woody/RTB kan modulere ned til 10% drift på, kombineret med din justering af blæser ved 10%/50%/100%, så skal din nye styring kombineret med gamle brænder nok fungere :)

Ved en evt. Tilbagebrænd, da jogger den internesnegl alle piller ind på herden og blæseren går i 100% samt evt. Kompressorrens skyder af, så ingen problemer :)
« Senest Redigeret: Feb 22, 2015, 06:43 af dannidines »
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +228/-181
  • NBE Support
« Svar #2 Dato: Feb 22, 2015, 08:09 »
Efter at være kommet forkert ind i et emne på dette forum, starter jeg her på ny.
Jeg har fået et par svar andet steds, med at skulle bare udføre afvejning og autoberegning igen, men det passer bare ikke til en af de første scottebrænder med 8 bens stik og stor sort blæser, det starter med skaktføler, som skal være ptc og fejl, stik ikke monteret. Jeg var heldig at finde et andet emne der bekræfter, at min formodning til at autoberegning, blæser alt for hårdt:
http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=5409.0
Så deg har stillet til det jeg var kommet til igen, skal så bare finjusteres. Det hjælper så alt ikke på at den interne snegl, kun kører 3 gange et sekund imellem ekstern snegl fylder på, dermed ligger der stadig pille i intern sneglen med fare for tilbage brand og piller kommer jo heller ikke langt nok ind på hærden. En sidste ting jeg har observeret, efter optænding, er første gang ekstern snegl fylder pille på, er det mere end mængden til eltænding, dermed ryger den helt vildt til piller er ud brændt.
kjanja på stokercloud

Jeg kan se et par fodfejl i dine indstillinger.
Autoberegning forudsætter at der er vejet korrekt af, og det rigtige tal er indtastet.
Autoberegning skal over på "Til" eller "Ja"
Forslag til indstilling i renseblæs 10 min - 5 sek - 21 %
I menu "eltænding" sættes tiden til forvarmning tilbage på 60 sek.
Max tid ændres til 10 min.
Blæs i optænding ændres til 10 - 6 - 20
Det vil være en fordel at cirkulations pumpen blev tilsluttet styringen.
Blæser tal finder du her http://www.nbe.dk/download/teknisk-vejledning.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline kjanja

• Øvet
  • **
« Svar #3 Dato: Feb 22, 2015, 09:30 »
Når autoberegning, kan jeg ikke stille noget.
Skaktføler er blevet den ntc der var med til styring, jeg kan ikke finde et punkt i Ver.7 hvor der kan vælges føler type.
Intern snegl ligger pillerne inde i sneglen, den drejer jo kun en kvart omgang pr. gang.
Blæs rens har jeg aldrig haft problemer med aske eller slagge, det har blæseren kunnet klare.
Eltænder er ikke som i andre har, jeg har et 12 volt gløderør på transformator, der er ild efter 30 sekunder, men nu hvor piller ligger foran i en stor stak kan der første ses lys i fotocelle efter 3 minutter.
Jeg har i begyndelsen for 9 år siden lavet en lille lap i skakt, så at piller ikke lige faldt over mod fotocellen og støvede den til, nu er det der igen, hver gang jeg ser efter er den fyldt med støv. Jeg har kørt i 9½ år, aldrig skullet skifte andet end eltænder, jeg har for 3 år siden haft en relais fejl i styringen, fået det skiftet og det kørte bare fint igen, nu er der et par kondensatorer der er bulet op og skal skiftes, så kører den nok igen.

Torrildvej2

• Gæst
« Svar #4 Dato: Feb 22, 2015, 09:49 »
Skaktføler er blevet den ntc der var med til styring, jeg kan ikke finde et punkt i Ver.7 hvor der kan vælges føler type.
Intern snegl ligger pillerne inde i sneglen, den drejer jo kun en kvart omgang pr. gang.
Blæs rens har jeg aldrig haft problemer med aske eller slagge, det har blæseren kunnet klare.
Eltænder er ikke som i andre har, jeg har et 12 volt gløderør på transformator, der er ild efter 30 sekunder, men nu hvor piller ligger foran i en stor stak kan der første ses lys i fotocelle efter 3 minutter.
Jeg har i begyndelsen for 9 år siden lavet en lille lap i skakt, så at piller ikke lige faldt over mod fotocellen og støvede den til, nu er det der igen, hver gang jeg ser efter er den fyldt med støv. Jeg har kørt i 9½ år, aldrig skullet skifte andet end eltænder, jeg har for 3 år siden haft en relais fejl i styringen, fået det skiftet og det kørte bare fint igen, nu er der et par kondensatorer der er bulet op og skal skiftes, så kører den nok igen.

Hvad er det du gerne vil justere, som du ikke kan, når den kører i autoberegning?
Det eneste du skal justere, efter du har indtastet vægten, er blæs lav midt og høj, 10% 50% 100%. Så skal styringen nok selv klare at dosere pillerne rigtigt. Den interne snegl vil så også køre mere end en kvart omgang.
Så tast vægten, slå autoberegning til, lås ydelsen på 100% stil blæser høj 100% så det giver en pæn flamme, og derefter 50% og 10% på samme måde. Så skal den nok køre.

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +472/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
« Svar #5 Dato: Feb 22, 2015, 10:02 »
Hmm, det er noget forvirrende at læse det du skriver  ;)
Som jeg forstår dit problem (dine problemer) så er det startet med at du har udskiftet din v4.x styring til en v7.x styring.

Helt korrekt har du opdaget at siden du købte din v4.x styring (for mere end 9 år siden) så har NBE skiftet fra PTC føler på brænderen til NTC føler.
Det kan selvfølgelig godt opfattes som sjusk fra NBE's side at de ikke har fortalt dig dette, men det har altså aldrig været nogen hemmelighed  ;)
...og faktisk ganske ofte er emnet blevet omtalt i dette forum når nogen har ønsket at skifte styring.
Du kan nok heller ikke helt forvente at vinterdækkene fra en 9 år gammel bil bare passer på en helt ny af samme model  ;)

Det med at den interne snegl ikke bare "maser" hele den tilførte mængde træpiller ind af én gang, er også en udvilking der er sket siden du købte din styring.
Den "nye" måde at køre den interne snegl på er faktisk flere år gammel, og giver en væsentlig mere jævn tilførsel af piller på herden.
På din gamle v4.x styring blev doseringen styret på en helt anden måde end den gør nu, og den "nye metode" har medført væsentlig bedre forbrænding på herden med deraf følgende virkningsgrad på fyret.

Det med at du får støv på din fotocelle, det kan du nok ikke laste styringen for  ;)

El-tændings menuen er væsentligt forandret fra v4.x, men du kan faktisk få præcis samme optændingsfunktion ved at stille parametrene rigtigt.
At du så har valgt at erstatte standard el-tænderen med din egen 12-volt via transformer, det gør ingen forskel.

Det du skal gøre for at dit fyr kommer til at køre ordentligt igen er enten at gå tilbage til din velkendte v4.x styring eller sætte dig ind i hvordan den nye v7-styring du har købt fungerer.

Nu har jeg haft NBE brænder med skiftende styringer i mere end 12 år så jeg kan helt klart sige at der er overordentlig stor forskel på de to styringer, men det er absolut til den gode side  ;)

Følg manualen til v7.x til punkt og prikke og glem dine gamle indstillinger, eller fortsæt med din gamle v4.x styring  ;)
Begge dele vil fungere  ;)

Hvis du har tålmodighed til det, så prøv at læse min vejledning på min web-side http://mhes.dk/Grundlæggende%20information%20om%20NBE%20brændere.pdf
...men hvis du ikke har tålmodighed til at læse det hele, så lad være med at starte på det  ;)

Hilsen
Michael

« Senest Redigeret: Feb 22, 2015, 10:04 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kjanja

• Øvet
  • **
« Svar #6 Dato: Feb 22, 2015, 11:50 »
Det kan jeg godt se at der er sket en del, både med kedler og brændre, blandt andet hærdristen, jeg startede med den lange snude på og fik den hurtigt kortet af, den model er så til at købe endnu, men når jeg ser på hullerne i den, så er der få huller i begyndelsen og flere på midten, er det så ikke der pillerne skal hen for at brænde.
Jeg har læst din grundlæggende pdf og printet de sider ud som jeg kunne forstå. Jeg kan ikke noget med pid og andre højt tekniske ting.
Jeg kan end ikke finde det sted hvor man i Ver.7 skal kunne låse 10%- 50% og !00% som du snakker om for at justere flammen. Eltænding virker jo fantastisk, bare ulogisk for mig at pillemængden, første gang efter fotocensor kan se ild, fylder mere på end eltændings mængden og så ryger, det er for mig spild. Nu er eltænding jo heldigvis ikke så tit.  Jeg er jo ikke den eneste der har haft problemer med en gammel brænder, jeg skal nok få det til at køre med tiden, bare ikke den interne snegl, det skal programeres. http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=5409.0
Der blev nævnt at cirkulations pumpen skulle være med på, det har jeg haft på klemme L5, den starter lige og går så i stå, selv om kedlen er
56 grader.

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • NBE Support
« Svar #7 Dato: Feb 22, 2015, 12:02 »
Det kan jeg godt se at der er sket en del, både med kedler og brændre, blandt andet hærdristen, jeg startede med den lange snude på og fik den hurtigt kortet af, den model er så til at købe endnu, men når jeg ser på hullerne i den, så er der få huller i begyndelsen og flere på midten, er det så ikke der pillerne skal hen for at brænde.
Jeg har læst din grundlæggende pdf og printet de sider ud som jeg kunne forstå. Jeg kan ikke noget med pid og andre højt tekniske ting.
Jeg kan end ikke finde det sted hvor man i Ver.7 skal kunne låse 10%- 50% og !00% som du snakker om for at justere flammen. Eltænding virker jo fantastisk, bare ulogisk for mig at pillemængden, første gang efter fotocensor kan se ild, fylder mere på end eltændings mængden og så ryger, det er for mig spild. Nu er eltænding jo heldigvis ikke så tit.  Jeg er jo ikke den eneste der har haft problemer med en gammel brænder, jeg skal nok få det til at køre med tiden, bare ikke den interne snegl, det skal programeres. http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=5409.0
Der blev nævnt at cirkulations pumpen skulle være med på, det har jeg haft på klemme L5, den starter lige og går så i stå, selv om kedlen er
56 grader.

Når din pumpe ikke starter er det fordi du ikke har aktiveret udgang L5
Man indstiller min og maks ydelse i menu Regulering.
Best regards

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #8 Dato: Feb 22, 2015, 12:19 »
Tja, det indlæg du linker til som skulle have haft problemer ligesom dig, må da være en misforståelse  ;)
Peter har netop ikke haft problemer med den nye styring  ;)
...det eneste Peter undrede sig lidt over var at blæsertallene standard var meget højere i den nye styring end han var vant til, men det svarer han faktisk også på selv  ;)
Årsagen er jo at hans gamle styring (ligesom din) er opsat til de gamle blæsere , mens de nye styringer standard er opsat til de blæsere der bruges i dag (vel egentlig meget fornuftigt).
Det betyder så at Peter (og dig) bliver nødt til at justere en hel del ned på blæsertallene da I jo har gamle blæsere der yder væsentligt mere.

For Peter (i det indlæg du linker til) var det ikke noget problem  ;)

Nu skal du ikke misforstå dette indlæg, du har ret til al den hjælp du har behov for og du skal nok få den  ;)
...det nytter bare ikke noget at du skyder skylden for dit manglende kendskab til den nye styring du har købt, på styringen  ;)

Hilsen
Michael

56 grader.
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline kjanja

• Øvet
  • **
« Svar #9 Dato: Feb 22, 2015, 14:06 »
Jeg har aktiveret pumpen i manuel styring og sat temperatur ved pumpe.
Nu har jeg lige renset det hele og boret motorprint af, så jeg kan lode en PT1000 føler på til skakt, det havde jeg på lager.
Skulle bare lige se om du havde nævnt PT1000.
Hilsen kjeld

Offline MHES

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
    • MHES
« Svar #10 Dato: Feb 22, 2015, 14:11 »
Øh, skrev du ikke i et tidligere indlæg at du ville sætte en NTC-føler på skakten ?
...eller har du brugt den til kedelføler, som jo også skal være NTC ?

Hilsen
Michael

Nu har jeg lige renset det hele og boret motorprint af, så jeg kan lode en PT1000 føler på til skakt, det havde jeg på lager.
Hilsen kjeld
Opvarmer ca. 270 m2
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Hjemmeside www.mhes.dk

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • NBE Support
« Svar #11 Dato: Feb 22, 2015, 14:42 »
Hilsen kjeld

Lige så snart du går ind i menu Manuel, slukker du alm. drift.
I den menu kan man afprøve alle udgange, hver for sig.
Du skal ind i menuen til pumpen, og i den menu aktivere udgangen som pumpen er tilsluttet.
Ellers får pumpen ikke strøm så den kan køre i alm. drift.
Best regards

Offline kjanja

• Øvet
  • **
« Svar #12 Dato: Feb 22, 2015, 17:24 »
Det kunne jeg se at PT 1000 ikke kan bruges og at der ikke findes omstilling i den model, skakttemperatur så rigtig nok ud, men kedeltempera tur stod på 94 grader, så tilbage til NTC med meget langt kabel, jeg vil have en til at lode på motorprint, så jeg ikke har løse kabler.
Renset alt og startet op nået op til 100% i autoberegning,  lidt op, flammen ok ydelsen også, blæsertal havde den jo beholdt, dem ændre den kun når man starter op med afvejning
Nået ned på 50% også ok, ydelse 8kw, tvangsfodret den lidt for at få brænder ned på 10%, fik jeg også, der måtte jeg så efter udbrænding af tvangs piller, stille ned i pille mængde og det kan kun lade sig gøre når autoberegning er slået fra, der var så mange piller foran at fotocelle ikke kunne se ild i flere minuter, 3,3 er for meget til 10%, nu på 1,8%. Jeg er tilfreds nu.
Cirkulations pumpe, sætter jeg en lampe på så kan jeg se hvad den gør.
Intern snegl kom ikke til at køre mere ved autoberegning, ved eltænding mængde kører den, som jeg kender det.
Arbejder du ved NBE om jeg må spørge.
Hilsen kjanja

Offline michael f

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • NBE Support
« Svar #13 Dato: Feb 22, 2015, 18:16 »
Det kunne jeg se at PT 1000 ikke kan bruges og at der ikke findes omstilling i den model, skakttemperatur så rigtig nok ud, men kedeltempera tur stod på 94 grader, så tilbage til NTC med meget langt kabel, jeg vil have en til at lode på motorprint, så jeg ikke har løse kabler.
Renset alt og startet op nået op til 100% i autoberegning,  lidt op, flammen ok ydelsen også, blæsertal havde den jo beholdt, dem ændre den kun når man starter op med afvejning
Nået ned på 50% også ok, ydelse 8kw, tvangsfodret den lidt for at få brænder ned på 10%, fik jeg også, der måtte jeg så efter udbrænding af tvangs piller, stille ned i pille mængde og det kan kun lade sig gøre når autoberegning er slået fra, der var så mange piller foran at fotocelle ikke kunne se ild i flere minuter, 3,3 er for meget til 10%, nu på 1,8%. Jeg er tilfreds nu.
Cirkulations pumpe, sætter jeg en lampe på så kan jeg se hvad den gør.
Intern snegl kom ikke til at køre mere ved autoberegning, ved eltænding mængde kører den, som jeg kender det.
Arbejder du ved NBE om jeg må spørge.
Hilsen kjanja

Ja, kig i min signatur.
Når jeg ser dine grafer og din log, kan jeg se at du ikke på noget tidspunkt har låst styringen i 10 - 50 eller 100% drift.
Jeg kan se at du ændre indstilling for blæser tal, men ikke ved en bestemt drift %
Jeg kan se at autoberegningen igen er ude af drift.
Når du ikke låser effekten har du ikke en ærlig chance for at få indstillingerne på plads.
Brug lidt tid, og følg manualen.
Best regards

Offline kjanja

• Øvet
  • **
« Svar #14 Dato: Feb 22, 2015, 20:03 »
Jeg kan på side 23 se at det skal man kunne låse, men ikke hvor eller hvordan det skal gøres. Jeg har tage foto af alle indstilnger og der er en jeg ikke kan finde noget om:02 styring basis styring