Hmm, det er noget forvirrende at læse det du skriver

Som jeg forstår dit problem (dine problemer) så er det startet med at du har udskiftet din v4.x styring til en v7.x styring.
Helt korrekt har du opdaget at siden du købte din v4.x styring (for mere end 9 år siden) så har NBE skiftet fra PTC føler på brænderen til NTC føler.
Det kan selvfølgelig godt opfattes som sjusk fra NBE's side at de ikke har fortalt dig dette, men det har altså aldrig været nogen hemmelighed

...og faktisk ganske ofte er emnet blevet omtalt i dette forum når nogen har ønsket at skifte styring.
Du kan nok heller ikke helt forvente at vinterdækkene fra en 9 år gammel bil bare passer på en helt ny af samme model

Det med at den interne snegl ikke bare "maser" hele den tilførte mængde træpiller ind af én gang, er også en udvilking der er sket siden du købte din styring.
Den "nye" måde at køre den interne snegl på er faktisk flere år gammel, og giver en væsentlig mere jævn tilførsel af piller på herden.
På din gamle v4.x styring blev doseringen styret på en helt anden måde end den gør nu, og den "nye metode" har medført væsentlig bedre forbrænding på herden med deraf følgende virkningsgrad på fyret.
Det med at du får støv på din fotocelle, det kan du nok ikke laste styringen for

El-tændings menuen er væsentligt forandret fra v4.x, men du kan faktisk få præcis samme optændingsfunktion ved at stille parametrene rigtigt.
At du så har valgt at erstatte standard el-tænderen med din egen 12-volt via transformer, det gør ingen forskel.
Det du skal gøre for at dit fyr kommer til at køre ordentligt igen er enten at gå tilbage til din velkendte v4.x styring eller sætte dig ind i hvordan den nye v7-styring du har købt fungerer.
Nu har jeg haft NBE brænder med skiftende styringer i mere end 12 år så jeg kan helt klart sige at der er overordentlig stor forskel på de to styringer, men det er absolut til den gode side

Følg manualen til v7.x til punkt og prikke og glem dine gamle indstillinger, eller fortsæt med din gamle v4.x styring

Begge dele vil fungere

Hvis du har tålmodighed til det, så prøv at læse min vejledning på min web-side
http://mhes.dk/Grundlæggende%20information%20om%20NBE%20brændere.pdf...men hvis du ikke har tålmodighed til at læse det hele, så lad være med at starte på det

Hilsen
Michael
Når autoberegning, kan jeg ikke stille noget.
Skaktføler er blevet den ntc der var med til styring, jeg kan ikke finde et punkt i Ver.7 hvor der kan vælges føler type.
Intern snegl ligger pillerne inde i sneglen, den drejer jo kun en kvart omgang pr. gang.
Blæs rens har jeg aldrig haft problemer med aske eller slagge, det har blæseren kunnet klare.
Eltænder er ikke som i andre har, jeg har et 12 volt gløderør på transformator, der er ild efter 30 sekunder, men nu hvor piller ligger foran i en stor stak kan der første ses lys i fotocelle efter 3 minutter.
Jeg har i begyndelsen for 9 år siden lavet en lille lap i skakt, så at piller ikke lige faldt over mod fotocellen og støvede den til, nu er det der igen, hver gang jeg ser efter er den fyldt med støv. Jeg har kørt i 9½ år, aldrig skullet skifte andet end eltænder, jeg har for 3 år siden haft en relais fejl i styringen, fået det skiftet og det kørte bare fint igen, nu er der et par kondensatorer der er bulet op og skal skiftes, så kører den nok igen.