Forfatter Emne: Kabeltype  (Læst 16861 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kabeltype
« Svar #15 Dato: Maj 07, 2015, 20:33 »
Tja, nu er det jo ikke leverandøren af kablet der bestemmer hvad reglerne er  ;)
Jfr. EN 60 204-1 er minimum tværsnit for hovedstrømslede udenfor kapslinger (styreskabe, kabinetter o.lign) 0,75 mm2.
EN 60 204-1 er en harmoniseret standard under maskindirektivet og omhandler elektrisk materiel.
Derfor er det ganske vanskeligt at "komme udenom" denne standard for noget der er CE-mærket iht. maskindirektivet.

Hilsen
Michael

I går var jeg ved at sætte en T5 føler i drift på mit fyr og havde derfor låget af styringen. Jeg kom da til at kigge på det kabel der går mellem styring og brænder. Det er da langt fra 0,75 og der går da også 230v til eltænderen.
Så det er da ikke alt kabel der skal være så voldsomt som 0.75 åbenbart.

Tja, nu skal man jo så først afgøre om din installation er en del af fyret eller en del af din installation.
Hvis den er en del af fyret (fyrets fynktion og anlæg) er installationen omfattet af maskindirektivet (fordi NBE erklærer i deres overensstemmelsesærklæring at fyret er efter maskindirektivet).
Hvis den ikke er en del af fyret, er det stærkstrømsbekendtgøreæsen der gælder.

Jeg ville selv hælde mest til maskindirektivet og se varmeanlægget som ét anlæg.
Det medfører at installation skal overholde kravene til el i maskindirektivet, hvilket i praksis vil sige at installationen skal udføres efter den harmoniserede standard EN 60 204-1.

En af de rigtigt "fede" ting ved at holde det til maskindirektivet er at så må du selv udfør arbejdet, fordi anlægget betragtes som en maskine (lige som din støvsuger, blandemaskine, tæpperenser osv.).
Hvis du derimod betragter det som en del af husets installation, ja så må,det kun udføres af en autoriseret installatør.

Tilkoblingen af en maskine (efter maskindirektivets definition) til forsyningsnettet skal udføres af en autoriseret installatør og være forsynet med en aflåselig forsyningsadskiller (hovedafbryder) eller fortages til en stikkontakt.
...endnu en grund til at holde sig til maskindirektivet  ;)

Så tilbage til kravene til ledningerne...
Hvis du holder dig til maskindirektivet, så er mindste tværsnit på hovedstrømsledere udenfor kapslinger (styreskabe) 0,75 mm2.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Kabeltype
« Svar #16 Dato: Maj 08, 2015, 15:59 »
Er vi enige om at når du skriver 'udenfor kapslinger' så burde det også gælde det kabel som NBE bryge mellem styring og brænder eller er der noget jeg helt har misforstået.

Tja, nu er det jo ikke leverandøren af kablet der bestemmer hvad reglerne er  ;)
Jfr. EN 60 204-1 er minimum tværsnit for hovedstrømslede udenfor kapslinger (styreskabe, kabinetter o.lign) 0,75 mm2.
EN 60 204-1 er en harmoniseret standard under maskindirektivet og omhandler elektrisk materiel.
Derfor er det ganske vanskeligt at "komme udenom" denne standard for noget der er CE-mærket iht. maskindirektivet.

Hilsen
Michael

I går var jeg ved at sætte en T5 føler i drift på mit fyr og havde derfor låget af styringen. Jeg kom da til at kigge på det kabel der går mellem styring og brænder. Det er da langt fra 0,75 og der går da også 230v til eltænderen.
Så det er da ikke alt kabel der skal være så voldsomt som 0.75 åbenbart.

Tja, nu skal man jo så først afgøre om din installation er en del af fyret eller en del af din installation.
Hvis den er en del af fyret (fyrets fynktion og anlæg) er installationen omfattet af maskindirektivet (fordi NBE erklærer i deres overensstemmelsesærklæring at fyret er efter maskindirektivet).
Hvis den ikke er en del af fyret, er det stærkstrømsbekendtgøreæsen der gælder.

Jeg ville selv hælde mest til maskindirektivet og se varmeanlægget som ét anlæg.
Det medfører at installation skal overholde kravene til el i maskindirektivet, hvilket i praksis vil sige at installationen skal udføres efter den harmoniserede standard EN 60 204-1.

En af de rigtigt "fede" ting ved at holde det til maskindirektivet er at så må du selv udfør arbejdet, fordi anlægget betragtes som en maskine (lige som din støvsuger, blandemaskine, tæpperenser osv.).
Hvis du derimod betragter det som en del af husets installation, ja så må,det kun udføres af en autoriseret installatør.

Tilkoblingen af en maskine (efter maskindirektivets definition) til forsyningsnettet skal udføres af en autoriseret installatør og være forsynet med en aflåselig forsyningsadskiller (hovedafbryder) eller fortages til en stikkontakt.
...endnu en grund til at holde sig til maskindirektivet  ;)

Så tilbage til kravene til ledningerne...
Hvis du holder dig til maskindirektivet, så er mindste tværsnit på hovedstrømsledere udenfor kapslinger (styreskabe) 0,75 mm2.

Hilsen
Michael
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kabeltype
« Svar #17 Dato: Maj 08, 2015, 18:10 »
Tjae, det er faktisk kun NBE der kan svare på det  ;)
Det kommer lidt an på hvordan NBE definerer de forskellige "hulrum" og hvordan de så lever op til de krav der ellers er til områderne.
Jeg vil tro at kablet mellem dtyring og brænder på en RTB muligvis kangå som kabel indenfor kapsling, mens kabel mellem styring og brænder på f.eks. en BS1016 ikke kan.

Jeg har stor tillid til at NBE har helt styr på det  ;)
...og hvis jeg selv skulle lave noget ville jeg automatisk gå efter definitionen "uden for kapsling", for så er jeg jo på den sikre side  ;)

Hilsen
Michael

Er vi enige om at når du skriver 'udenfor kapslinger' så burde det også gælde det kabel som NBE bryge mellem styring og brænder eller er der noget jeg helt har misforstået.

Tja, nu er det jo ikke leverandøren af kablet der bestemmer hvad reglerne er  ;)
Jfr. EN 60 204-1 er minimum tværsnit for hovedstrømslede udenfor kapslinger (styreskabe, kabinetter o.lign) 0,75 mm2.
EN 60 204-1 er en harmoniseret standard under maskindirektivet og omhandler elektrisk materiel.
Derfor er det ganske vanskeligt at "komme udenom" denne standard for noget der er CE-mærket iht. maskindirektivet.

Hilsen
Michael

I går var jeg ved at sætte en T5 føler i drift på mit fyr og havde derfor låget af styringen. Jeg kom da til at kigge på det kabel der går mellem styring og brænder. Det er da langt fra 0,75 og der går da også 230v til eltænderen.
Så det er da ikke alt kabel der skal være så voldsomt som 0.75 åbenbart.

Tja, nu skal man jo så først afgøre om din installation er en del af fyret eller en del af din installation.
Hvis den er en del af fyret (fyrets fynktion og anlæg) er installationen omfattet af maskindirektivet (fordi NBE erklærer i deres overensstemmelsesærklæring at fyret er efter maskindirektivet).
Hvis den ikke er en del af fyret, er det stærkstrømsbekendtgøreæsen der gælder.

Jeg ville selv hælde mest til maskindirektivet og se varmeanlægget som ét anlæg.
Det medfører at installation skal overholde kravene til el i maskindirektivet, hvilket i praksis vil sige at installationen skal udføres efter den harmoniserede standard EN 60 204-1.

En af de rigtigt "fede" ting ved at holde det til maskindirektivet er at så må du selv udfør arbejdet, fordi anlægget betragtes som en maskine (lige som din støvsuger, blandemaskine, tæpperenser osv.).
Hvis du derimod betragter det som en del af husets installation, ja så må,det kun udføres af en autoriseret installatør.

Tilkoblingen af en maskine (efter maskindirektivets definition) til forsyningsnettet skal udføres af en autoriseret installatør og være forsynet med en aflåselig forsyningsadskiller (hovedafbryder) eller fortages til en stikkontakt.
...endnu en grund til at holde sig til maskindirektivet  ;)

Så tilbage til kravene til ledningerne...
Hvis du holder dig til maskindirektivet, så er mindste tværsnit på hovedstrømsledere udenfor kapslinger (styreskabe) 0,75 mm2.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html