Forfatter Emne: Kabeltype  (Læst 16248 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Kabeltype
« Dato: Feb 27, 2015, 09:56 »
Jeg er igang med at planlægge at sætte en VVB op til mit pillefyr
Fyret står i mit udhus ca. 15-17 meter fra hvor VVB skal monteres
Jeg skal derfor have trykket noget kabel til styringen.
Jeg regner med at der skal en temp. føler og 1 eller 2 ventiler på
Hvor svært/tykt ledning skal jeg bruge til det?
Jeg går ikke ud fra at det er nødvendigt med hverken 1 eller 1,5 kvadrat.
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline J-B

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Kabeltype
« Svar #1 Dato: Feb 27, 2015, 12:43 »
Til temperaturføler kan du bruge netværkskabel, så har du 8 ledere at gøre godt med.
Til 230v til ventiler, træk en min. 5 leder kabel, så har du signal til 2 ventiler, (PE,N,F og 2 signalledere), 0,75 er fint (0,5 er også rigelig).
Hvis du trækker dem i tomrør så kan du altid trække en kabel igennem med flere ledere i eller træk en ekstra nu du er i gang :)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kabeltype
« Svar #2 Dato: Feb 27, 2015, 12:45 »
Nu er der jo nogle regler på el-området, så det er jo ikke underordnet om kabler f.eks. skal i jorden??
Det smarteste er nok at en fagmand kigger på sagerne, ellers må du beskrive tingene nøje. :)

Umiddelbart ville jeg bruge en 5x1,5mm2 til 230V, og evt. 6x0,5 parsnoet/ skærmet til følerne.

Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kabeltype
« Svar #3 Dato: Feb 27, 2015, 15:30 »
Tja, nu skal man jo så først afgøre om din installation er en del af fyret eller en del af din installation.
Hvis den er en del af fyret (fyrets fynktion og anlæg) er installationen omfattet af maskindirektivet (fordi NBE erklærer i deres overensstemmelsesærklæring at fyret er efter maskindirektivet).
Hvis den ikke er en del af fyret, er det stærkstrømsbekendtgøreæsen der gælder.

Jeg ville selv hælde mest til maskindirektivet og se varmeanlægget som ét anlæg.
Det medfører at installation skal overholde kravene til el i maskindirektivet, hvilket i praksis vil sige at installationen skal udføres efter den harmoniserede standard EN 60 204-1.

En af de rigtigt "fede" ting ved at holde det til maskindirektivet er at så må du selv udfør arbejdet, fordi anlægget betragtes som en maskine (lige som din støvsuger, blandemaskine, tæpperenser osv.).
Hvis du derimod betragter det som en del af husets installation, ja så må,det kun udføres af en autoriseret installatør.

Tilkoblingen af en maskine (efter maskindirektivets definition) til forsyningsnettet skal udføres af en autoriseret installatør og være forsynet med en aflåselig forsyningsadskiller (hovedafbryder) eller fortages til en stikkontakt.
...endnu en grund til at holde sig til maskindirektivet  ;)

Så tilbage til kravene til ledningerne...
Hvis du holder dig til maskindirektivet, så er mindste tværsnit på hovedstrømsledere udenfor kapslinger (styreskabe) 0,75 mm2.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Kabeltype
« Svar #4 Dato: Feb 28, 2015, 11:14 »
Hvor er det godt med strømkyndige folk her på Stokerforum, fordi den eneste forstand jeg har på strøm, er at det gør nas.  ;)

Må man som ikke-faglært også trække nye ledninger i boligen? Jeg fornemmer lidt ud fra det skrevne at det vist ikke er ok, modsat høre man jo tit om folk der selv trækker ledninger og rør og elektrikeren så blot tilslutter "installationen" til kontakter og afbryder etc. samt el(sel)skabet. Derfor hvad er op og ned ?

/Frank   

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Kabeltype
« Svar #5 Dato: Feb 28, 2015, 11:33 »
Hej
Går ud fra du mener kabler, men strengt taget så NEJ. I praksis tror jeg dog at nogle laver en "aftale" med elektrikeren, om at man selv laver kabeltræk og han laver tilslutningen. Men det afhænger jo af om han vil skrive under på ALT arbejdet når det er afsluttet.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Kabeltype
« Svar #6 Dato: Feb 28, 2015, 12:06 »
Okay, ja selvfølgelig kabler (de forskellige farvet man kan købe i ruller til at trække igennem elektrikerrør) og ikke forlængerledninger, men tak for "Nej" svaret. Betyder det så til gengæld at elektrikeren sådan set "synder" hvis han går med til sådan en "mand mellem mand aftale-ordning"
 

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kabeltype
« Svar #7 Dato: Feb 28, 2015, 12:50 »
Snyder og snyder...æ. lærlingen må jo også trække kabler og ledninger, det er bare en autorisation der skal til for at godkende det udførte arbejde, typisk tror jeg at installatøren der har autorisationen godkender hvad en udlært elektriker har lavet, men en lærling bør nok kontrolleres.

Det med at folk selv trækker rør og kabler er ikke altid en god ide, personligt har jeg været med et par gange hvor det er blevet væsentligt dyrere at noget af arbejdet har været "gør det selv" da noget har været glemt, og andre gange har det været nærmest umuligt at trække ledning i rør.. Jeg fortrækker klart at lave det hele selv, så ved jeg også at alt er som det skal være, og at kvaliteten er tip-top  :) el kan give stød og brænde huse ned, så installationen bør man ikke gå på kompromis med.

Dermed er ikke sagt at bare man har et el-firma til at lave installationen så er alt i orden.. desværre  :-[ der er brådne kar i alle brancher, prisen afspejler ofte kvaliteten.

Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kabeltype
« Svar #8 Dato: Feb 28, 2015, 12:59 »
Det er et simpelt spørgsmål som faktisk kan besvares simpelt  ;)
Jeps, du må trække alle de ledninger, rør, kabler osv. som du måtte have lyst til, både i dit hus og i alle andres for den sags skyld  ;)

...øh, hvad pokker er det han skriver ???
Jo jo, den er god nok...
...det er nemlig først når det tilsluttes til en strømforsyning (el-nettet, en generator, en akkumulator osv.) at det rent teknisk bliver en installation, og så gælder stærkstrømsbekendtgørelsen  ;)

Så hvis du selv laver hele installationen og en autoriseret installatør finder udførslen forsvarlig og kobler det til, så er det lovligt efter stærkstrømsbekendtgørelsen.
Så er der faglige regler der fastsætter hvem en autoriseret installatør må bruge til at udfør selve den tekniske installation.
Der er forskel på at fræse riller, lægge rør, trække ledninger og kabler, indmure dåser, montere materiel osv., men det tager stærkstrømsbekendtgørelsen sig ikke af.

I udgangspunktet så er jeg af den overbevisning at man skal lade fagfolk udføre jobbet  :)
...og det er ikke kun fordi jeg selv er el-mand, men fordi jeg i udgangspunktet synes godt om mine medmennesker og ønsker et godt og langt liv for dem  ;)

Hilsen
Michael

Hvor er det godt med strømkyndige folk her på Stokerforum, fordi den eneste forstand jeg har på strøm, er at det gør nas.  ;)

Må man som ikke-faglært også trække nye ledninger i boligen? Jeg fornemmer lidt ud fra det skrevne at det vist ikke er ok, modsat høre man jo tit om folk der selv trækker ledninger og rør og elektrikeren så blot tilslutter "installationen" til kontakter og afbryder etc. samt el(sel)skabet. Derfor hvad er op og ned ?

/Frank
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Kabeltype
« Svar #9 Dato: Feb 28, 2015, 13:03 »
Så blev jeg forvirret. Jeg står for at skal have en kommende total udskiftning af gl. mølædte stofkabler til ny komplet el-installation til sommer. Og opgaven skal i hvert fald udføres omhyggeligt (og korrekt) måske en af grunden til jeg selv går med en ide om at trække kabler og rør. Det er jo også ganske rart og spare lidt mønt.  :)

Der kom i mellemtiden lige et svar mere ser jeg - tak til Michael  :D
« Senest Redigeret: Feb 28, 2015, 13:08 af Frank Chr. »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kabeltype
« Svar #10 Dato: Feb 28, 2015, 13:32 »
Hej Frank,

Ingen grund til forvirring  ;)
Det er helt simpelt, hold snitterne fra det og få en fagmand til at udføre arbejdet  ;)
Nuvel, du sparer ikke "mønt" men måske sparer du dit eller andres liv, og det har vel også en værdi  ;)

Hilsen
Michael

Så blev jeg forvirret. Jeg står for at skal have en kommende total udskiftning af gl. mølædte stofkabler til ny komplet el-installation til sommer. Og opgaven skal i hvert fald udføres omhyggeligt (og korrekt) måske en af grunden til jeg selv går med en ide om at trække kabler og rør. Det er jo også ganske rart og spare lidt mønt.  :)

Der kom i mellemtiden lige et svar mere ser jeg - tak til Michael  :D
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Kabeltype
« Svar #11 Dato: Feb 28, 2015, 13:45 »
Rådet er noteret og taget positivt til efterretning.  ^-^

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Kabeltype
« Svar #12 Dato: Mar 01, 2015, 15:38 »
Jeg vil så se om ikke jeg kan finde no 0.75 til styring af ventiler og et eller andet skærmet kabel til føler(e)

Tak for input
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kabeltype
« Svar #13 Dato: Mar 01, 2015, 15:50 »
Brug du blot noget par-snoet cat5 (ethernet) kabel til dine følere  ;)
Det med skærmen duer alligevel ikke rigtigt med mindre du har en god jordpotentiale udligning  ;)

Hilsen
Michael

Jeg vil så se om ikke jeg kan finde no 0.75 til styring af ventiler og et eller andet skærmet kabel til føler(e)

Tak for input
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Kabeltype
« Svar #14 Dato: Maj 07, 2015, 07:51 »
I går var jeg ved at sætte en T5 føler i drift på mit fyr og havde derfor låget af styringen. Jeg kom da til at kigge på det kabel der går mellem styring og brænder. Det er da langt fra 0,75 og der går da også 230v til eltænderen.
Så det er da ikke alt kabel der skal være så voldsomt som 0.75 åbenbart.

Tja, nu skal man jo så først afgøre om din installation er en del af fyret eller en del af din installation.
Hvis den er en del af fyret (fyrets fynktion og anlæg) er installationen omfattet af maskindirektivet (fordi NBE erklærer i deres overensstemmelsesærklæring at fyret er efter maskindirektivet).
Hvis den ikke er en del af fyret, er det stærkstrømsbekendtgøreæsen der gælder.

Jeg ville selv hælde mest til maskindirektivet og se varmeanlægget som ét anlæg.
Det medfører at installation skal overholde kravene til el i maskindirektivet, hvilket i praksis vil sige at installationen skal udføres efter den harmoniserede standard EN 60 204-1.

En af de rigtigt "fede" ting ved at holde det til maskindirektivet er at så må du selv udfør arbejdet, fordi anlægget betragtes som en maskine (lige som din støvsuger, blandemaskine, tæpperenser osv.).
Hvis du derimod betragter det som en del af husets installation, ja så må,det kun udføres af en autoriseret installatør.

Tilkoblingen af en maskine (efter maskindirektivets definition) til forsyningsnettet skal udføres af en autoriseret installatør og være forsynet med en aflåselig forsyningsadskiller (hovedafbryder) eller fortages til en stikkontakt.
...endnu en grund til at holde sig til maskindirektivet  ;)

Så tilbage til kravene til ledningerne...
Hvis du holder dig til maskindirektivet, så er mindste tværsnit på hovedstrømsledere udenfor kapslinger (styreskabe) 0,75 mm2.

Hilsen
Michael
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer